PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zvukokrajina - AFV00180
Anglický název: Soundscape
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFV00183
Garant: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (13.01.2016)
Cyklus hostujících přednášek realizovaný pod souhrnným názvem Zvukokrajina byl inspirován naším zájmem o zvuk v avantgardě a zároveň teoriemi soundscapu, které pod vlivem Burianovi zvukohry překládáme jako zvukokrajinu. Přednášky odborníků z různých oblastí chtějí ukázat fenomén zvuku v avantgardě, modernismu a současném umění a z různých teoretických hledisek, jako je např. performativita zvuku, gesamkunstwerk (aneb nelze nic bez Wagnera) či mezimedialita, a v různých projevech, např. ve vztazích hudby a záznamu lidského hlasu, vytváření umělých, literárních jazyků, v problematice nástupu zvuku ve filmu ve vztahu ke zvukům modernity apod. Tyto přednášky by rovněž chtěly představit zvuk jako fyziologický, technologický a fyzikální problém. Mimo přednášek jednotlivých hostů bude součástí kurzu i zvuková vycházka městem a společná návštěva koncertu či divadelního představení.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (19.02.2016)

Výstup z kurzu:

- písemná práce:

  • buď 2 kratší recenze / analýza libovolného zvukového či hudebního představení nebo projektu, teoretické či historické práce vztahující se k tématu (nemusí být české),
  • nebo 1 delší teoreticko-historická studie vztahující se k tématu v délce minimálně  8-10 normostran

- kreativní výstup:

  • libovolná zvuková nahrávka + její teoretická explikace v délce 2-4 normostrany

- historické rešerše pro TOPOS kolektiv (zabráno)

- prezentace zamýšleného výstupu

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (07.05.2016)

18. 2. úvodní hodina

25. 2. Radek Skarnitzl - Hlas

3. 3. Klára Čermochová - Rytmus a prozódie

10.3. Olga Kovaříková - Bez Wagnera to nejde!

17. 3. Martin Dušák, zvukař a zvukový technik - Tomáš Horváth, sounddesigner a systémový inženýr - Práce se zvukem, technika ozvučování hudebních produkcí, kulturních a spplečenských akcí: Historie a současnost

24.3. Petr Szczepannik - Kulturní historie "noise" 

31. 3. Jaromír Typlt - Zvukové performance before and after

7. 4. Martin Flašar - Hudba pro oči: přirozený svět jako multimodální problém

12. 4., 17:00 (pozor je to úterý) Topos kolektiv - hudebni site-specific v ruinách kina

14. 4. Matěj Kratochvíl - Nehudba v hudbě - zvuky reálného světa v hudbě od musique concrete 50. let po současné terénní nahrávky

21. 4. Marie Langerová + Miloslav Topinka - Fonická poezie

28. 4. Ondřej Sýkora - Hudební tělo v subkultuře

5. 5. Václav Flégl - Dva nula - zápas se zvukem

12.5. kurz se nekoná, všichni josu zváni na festival student audiovize Zlatý voči

13.3. (pozor, pátek) vycházka - soundscape a návštěva divných míst, společné zakončení kurzu - sraz ve 13:00 u metronomu (nad Stalinovým pomníkem) na Letné

19. 5., 12:30 studentské prezentace 

19. 5. (PŘIDANÁ HODINA, OD 17:30): Ondřej Sýkora: Hudební tělo v subkultuře II.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK