PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika filosofie - AFSV00167
Anglický název: Didactics of Philosophy
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (25.08.2013)

Kurz je určen pro všechny studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Převážná část kurzu bude věnována konkrétním vzdělávacím metodám a možnostem jejich uplatnění ve výuce filosofie. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících, především však přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Účast bude nabídnuta také zájemcům z řad středoškolských studentů, kteří budou pomáhat při reflektování výukových aktivit.

Cíle předmětu:
Po skončení kurzu by měl být účastník schopen
- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole
- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán (historicky či tematicky vymezeného) vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny
- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka
- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup
- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob


Požadavky ke zkoušce

- aktivní účast na semináři
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu
- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky.

Témata jednotlivých setkání:
I. Úvod
1. Očekávání účastníků a organizace kurzu
2. Cíle výuky filosofie, filosofické dovednosti, složky vyučovacího procesu s ohledem na potřeby žáka
II. "Učitelova dílna"
3. Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám
4. Dialogická metoda a diskuse
5. Učení z textu, vyhledávání informací
6. Projekty a samostatná práce, kompozice, tvořivost, vynalézavost a psaní
7. Skupinová práce
8. Procvičování pod dohledem učitele, učení pro zapamatování, vybavovací pomůcky, testy a ústní zkoušení, hodnocení a zpětná vazba
9. Další metody na základě výběru studentů (hry, simulace, rolové hry, metody aktivního učení, metody objevování, samostudium a domácí úkoly, návštěvy a exkurze, využití počítačů ve výuce, zkušenostní učení, referáty…)
10. Další metody na základě výběru studentů
III. Závěrečné reflexe
11. Proč a jak učit filosofii na střední škole
12. Sestavování plánu hodiny a sestavování plánu kurzu
13. Celková reflexe kurzu

Povinná literatura:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.

Doporučená literatura:
BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag 2003.
KENKMANN, Andrea (ed.). Teaching Philosophy. Bloomsbury: Continuum 2009.
MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs. 7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780.
- Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.
PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB. 2010.
ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem. 2010.
STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag. 2011.
WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2010.
- Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2012.
články z časopisu Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik
články z časopisu Teaching Philosophy

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (25.08.2013)

Požadavky ke zkoušce

- aktivní účast na semináři
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu
- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny

Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK