PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozpad a rozklad uměleckých forem u Hegela - AFSV00107
Anglický název: Destruction and Desintegration of the Form of Arts by Hegel
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://This course will trace the rise and development of the concept of mind in modern philosophy. In particular it will examine the eclipse of the concept of soul, and how the concept of the conscious mind took its place.
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Dr. phil. habil. Jindřich Karásek, Dr.
doc. Petr Rezek
Rozvrh   Nástěnka   
Sylabus
Poslední úprava: UFRKARAJ (26.09.2012)

Ve svých přednáškách o estetice rozlišuje Hegel tři základní umělecké formy: symbolickou, klasickou a romantickou. Umění je však vždy výkonem ducha (Geist), jehož základním momentem je subjektivita, tj. jeho bytí pro sebe. Přechody mezi zmíněnými třemi formami umění popisuje Hegel tedy jako přechody mezi třemi různými typy duchovnosti (Geistigkeit) a subjektivity. V symbolické formě se duch terpve hledá, v klasické formě se sice již dostává k sobě, avšak jen jako ke krásnému smyslovému zjevu. Teprve v romantické umělecké formě se duch dostává k sobě takovým způsobem, ve kterém se mu odhaluje jeho nekonečnost a svoboda. Hegel tyto přechody popisuje zároveň v termínech jejich rozpadu (Zerfall) a rozkladu (Auflösung). Implikací tohoto postupu je rozpad (Zerfall) samotného umění. Tak Hegel dospívá k nejprovokativnější tezi v rámci svých přednášek o estice, totiž k tezi o konci umění či přesněji o jeho minulostním rázu. Záměrem semináře bude zkoumat Hegelovu deskripci přechodů mezo jednotlivými uměleckými formami a na tomto základě zjistit, co chce Hegelova teze o konci umění vlastně říci.   

 

Literatura:

G. W. F. Hegel, Vorlesungen über die Ästhetik, vyd. R. Bubner, Stuttgart: Reclam 1980.

G. W. F. Hegel, Philosophie der Kunst (Vorlesung von 1826), vyd. A. Gethmann-Siefert et al., Frankfurt a. M.: Suhrkamp 2005.

D. Henrich, Fixpunkte, Frankfurt a. M.: Suhrkamp 2003.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK