PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe - AFS5U0003
Anglický název: Continuous Teaching Practice
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/52, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15234
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (08.09.2023)
Souvislá pedagogická praxe navazuje na průběžnou praxi. Součástí kurzu jsou úvodní nebo průběžný a závěrečný společný seminář.
Samotná praxe probíhá částečně v tandemově s dalším studentem, částečně individuálně, student konzultuje průběh praxe a přípravy s vyučujícím a fakultním učitelem. Počet hodin přímé pedagogické činnosti je 36 vyučovacích hodin.
Vyučující provede aspoň dvě hospitace s videozáznamem a rozborem. Student si v průběhu praxe stanovuje cíle k vlastnímu zlepšení a průběžně tyto cíle vyhodnocuje a upravuje.
V průběhu souvislé pedagogické praxe studenti navazují na poznatky, které získali v předcházejících typech praxí a v kurzech oborových didaktik, a tyto poznatky se učí aplikovat při vlastní výuce pod dohledem fakultního učitele. Spolupráce studenta s fakultním učitelem je nastavena tak, že student nejprve učiteli pomáhá s přípravami a dílčími aktivitami a teprve postupně nabývá samostatnosti.
Souvislá praxe má tyto klíčové složky:
1) náslechy ve třídách, v nichž studenti budou posléze budou učit;
2) příprava na vlastní vyučování – vypracování plánů hodin a jejich rozbor s fakultním učitelem;
3) tandemová i samostatná výuka pod dohledem fakultního učitele;
4) rozbor odučených hodin s fakultním učitelem/vyučujícím;
5) reflexe v deníku z praxe;
6) účast na běhu školy (dozory, pedagogické porady, rodičovské schůzky atp.).
Cílem je rozvinout klíčové učitelské kompetence v oblasti plánování, realizace a reflexe výuky. Vybrané materiály, které student v průběhu praxe zpracovává, se stávají součástí učitelského portfolia.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.03.2021)
Povinná literatura:
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd., přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Doporučená literatura:
BROOKFIELD, Stephen. Becoming a Critically-reflective Teacher. 2. vydání. San Francisco: Jossey Bass, 2017.

PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vydání. Praha: Portál, 2005

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Překlad Dominik Dvořák, Milan Koldinský. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe (Portál).

NEHYBA, Jan. Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak--. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007.

Další tituly budou doporučovány na základě individuálních potřeb studentů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (08.09.2023)

Aktivní účast na seminářích, konzultace, podklady do portfolia (3 vybrané a okomentované přípravy/videozáznamy hodin, písemná reflexe celé praxe včetně stanovených a vyhodnocených cílů k vlastnímu zlepšení, písemné vyhodnocení zpětné vazby od studentů)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK