PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kant: dějiny a kosmopolitismus - AFS500280
Anglický název: Kant: History and Cosmopolitanism
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (31.01.2022)
Kantův esej Idea všeobecných dějin ve světoobčanském smyslu, poprvé uveřejněný v časopise Berlinische Monatsschrift v listopadu 1784, usiluje o vypracování rozumově založené filozofie dějin, jimž Kant (právě s ohledem na svůj záměr) podsouvá teleologickou strukturu. Jakkoli mnozí z nás nesdílí přesvědčení, že tato struktura je podmínkou srozumitelnosti dějin, diskuse o „pokroku“ či nikoli od Kantovy doby nijak neslábnou (viz například polemiky o Pinkerově bestselleru The Better Angels of Our Nature: Why Violence Hs Declined z roku 2011) a neméně aktuální zůstává otázka kosmopolitismu. Kantova historická perspektiva, spjatá s důrazem na „nespolečensky společenskou“ lidskou přirozenosti, je tak vhodným východiskem k úvahám o vývoji vztahu lidského jedince a společnosti. Spolu s četbou primárního textu připomeneme též jeho místo mezi Kantovým esejem O různých lidských rasách (1777), jenž sehrál svou roli v odpudivých dějinách filozofického rasismu, a jeho pozdějším „filozofickým projektem“ K věčnému míru (1795).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (31.01.2022)

Podmínkou získání atestu je pravidelná účast v semináři a vedení četby v jednom týdnu. Součástí atestu je odevzdání písemné přípravy na vedení četby. Pro podrobnosti viz první seminář v semestru.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (05.02.2022)

Primární literatura:

Immanuel Kant, Idea všeobecných dějin ve světoobčanském smyslu, přel. Jaromír Loužil, in Kant, Studie k dějinám a politice, Praha, Oikúmené, 2013, s. 9-22 (viz PDF v SISu).

Immanuel Kant, Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbürgerlicher Absicht, in Akademische Ausgabe VIII: Abhandlungen nach 1781, Berlin, Georg Reimer Verlag, 1902, s. 15-31 – pro účely semináře stačí PDF dostupné v SISu.

Úvodní pasáž Kantova textu doplníme četbou Kritiky soudnosti o teleologii a „plánu přírody“ (§§ 66-67).

Sekundární literatura:

Naším cílem je podrobná četba Kantova textu, nikoli dějin jeho výkladů.

Pro diskusi nad textem je však třeba seznámit se s následujícími texty (všechny jsou zapsaným studentům dostupné v SISu jako PDF dokumenty):

- Tři další Kantovy texty z výboru Studie k dějinám a politice: Recenze Herderových Idejí k filosofii dějin lidstva (s. 23-45), Domnělý počátek dějin lidstva (s. 46-59), K věčnému míru (s. 103-147).

- Burleigh Taylor Wilkins, „Teleology in Kant’s Philosophy of History“, History and Theory 5, č. 2, 1966, s. 172-185.

- Lorena Cebolla Sanahuja, „Kantian Cosmopolitanism“ (kap. 6. z její knihy Towards Kantian Cosmopolitanism London, Palgrave Macmillan, 2017, s. 183-216).

- John H. Zammito, „Kant’s 'Naturalistic' history of mankind. Some reservations“, Journal of the Philosophy of History 2, 2008, s. 29-62.

Z databází dostupných přes katalog UKAŽ lze doporučit alespoň monografii:

Amélie O. Rorty a Schmidt, James, Kant's Idea for a Universal History with a Cosmopolitan Aim, Cambridge University Press, Cambridge 2009.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (12.04.2022)

22. 2. Úvod ke kurzu. Význam Kantova textu a jeho vztah k současným diskusím

1. 3. Kritika soudnosti o teleologii a „plánu přírody“ (§§ 66-67) = přiděleno

15. 3. Úvod k jednotlivým „Větám“ a První věta (přírodní vlohy každého tvora a jejich rozvinutí) = přiděleno

22. 3. Druhá věta (plný rozvoj lidského rodu, nikoli jednotlivce) = přiděleno

29. 3. Třetí věta (člověk a rozvíjení sebe sama) = ZATÍM VOLNÉ

5. 4. Čtvrtá věta (antagonismus ve společnosti jako příčina zákonného pořádku) = přiděleno

12. 4. Pátá věta („největší problém lidského rodu“) = přiděleno

19. 4. Šestá věta („největší problém lidského rodu“ pokračování) = přiděleno

26. 4 Sedmá věta (vztah vnitřní a mezinárodní politiky) = přiděleno

3. 5. Osmá věta (dějiny lidského rodu můžeme v celku pohlížet jako na uskutečňování skrytého plánu přírody) = přiděleno

10. 5. Devátá věta (filozofický pohled na všeobecné dějiny světa) = ZATÍM VOLNÉ

17. 5. Dějiny lidstva, příroda a politika: závěrečná diskuse

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK