|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)
Povinná literatura:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008.
Vybrané články z časopisu Teaching Philosophy (http://www.pdcnet.org/teachphil) a dalších německých či francouzských časopisů, volených na základě jazykových znalostí účastníků (Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik; Côté-Philo; http://www.philotozzi.com/...).
Doporučená literatura:
BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag 2003. KENKMANN, Andrea (ed.). Teaching Philosophy. London/New York: Continuum Publishing Group, 2009. MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs. 7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780. - Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB. 2010. ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem. 2010. STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag. 2011. WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2010. - Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2012.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (24.01.2014)
Požadavky k zápočtu - příprava výpisků z vybraného článku věnovaného některé metodě či vyučované dovednosti a stručná písemná reflexe jeho obsahu - dobrovolný úkol - příprava a realizace jednorázové akce či dlouhodobější činnosti pro středoškolské studenty se zájmem o filosofii
Struktura kursu
I. Úvod
1. Očekávání účastníků a organizace kursu 2. Koncepce výuky filosofie - diskuse na základě odborné literatury
II. Složky pedagogického procesu (aneb metody a dovednosti)
Tento blok bude tvořit jádro celého kursu.
Z formálního hlediska bude složen: 1. Ze čtyř postupně vkládaných seminářů, jejichž obsahem budou zvolenými metodami nebo rozvíjenými dovednostmi určené výstupy obou vyučujících, spojené s reflexí předvedených postupů ze strany ostatních účastníků kursu. 2. Ze seminářů, na nichž budou své pedagogické výstupy prezentovat a reflektovat studenti.
Z obsahového hlediska se zaměříme na složky pedagogického procesu (metody či dovednosti), vybrané dle zájmu studentů z následující nabídky: 1. Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a vizuální pomůcky (zápis na tabuli, dataprojektor,…) 2. Testy, eseje, závěrečné (maturitní) práce a jiné písemné výstupy studentů - učení směřující k písemným výstupům, jejich zadávání a hodnocení 3. Ústní zkoušení - pokládání otázek a hodnocení odpovědí 4. Využití videa (hraných či dokumentárních filmů) ve výuce filosofie + příprava úkolů spojených se sledováním videa (pracovní listy, písemné reflexe, diskuse apod.) 5. Filosofické exkurse a jiné aktivity mimo budovu školy 6. Práce s pojmy - zobecňování, definování, vztahy mezi pojmy 7. Argumentace - odhalování předpokladů, struktura argumentů, argumentační chyby 8. Práce s textem - dílčí čtenářské dovednosti a možnosti jejich rozvíjení 9. Myšlenkové experimenty 10. Samostudium a domácí úkoly, referáty 11. Využití počítačů ve výuce 12. Zkušenostní učení 13. Dramatické postupy 14. Projekty a dlouhodobé činnosti
III. Závěrečné syntézy a reflexe
1. Výhody a nevýhody různých metod - jedno (studenty zvolené) téma pedagogicky zpracované pomocí různých metod + reflexe jejich silných a slabých stránek 2. Diskuse nad otázkami "co je filosofie?" a "co a jak z filosofie učit?" |