|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (04.03.2021)
pozorovatele pedagogického dění. Plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogicko- psychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a pozorované jevy dokumentovat). Po dohodě s fakultním učitelem student asistuje při výuce a může též přebírat některé z jeho úkolů (příprava materiálů, plánování výuky, hodnocení, doučování atp.). Obsahová náplň předmětu: Studenti se v rámci praxe zaměřují na následující oblasti: 1. Organizační struktura školy 2. Povinná dokumentace školy 3. Školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy 4. Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce 5. Možnosti školy ve výchovném působení: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce 6. Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat; 7. Projektové vyučování 8. Pozorování činnosti učitele z hlediska řízení učební činnosti (provázanost cílů – obsahu – forem – metod - hodnocení), zvládání chování žáků, pedagogické komunikace 9. Intervence učitele v pedagogických situacích. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků v pozorované výuce nebo jiném edukačním prostředí. 10. Inovativní přístupy ve výuce. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin 11. Spolupráce rodiny a školy 12. Další vzdělávaní pedagogických pracovníků 13. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - práce ve výuce se žákem s SPU, s ADHD sy, s mimořádně nadaným žákem, se žákem s odlišným mateřským jazykem, se žákem zdravotně znevýhodněným, se žákem sociálně znevýhodněným) 14. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (03.03.2021)
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd., přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013. Doporučená literatura: BROOKFIELD, Stephen. Becoming a Critically-reflective Teacher. 2. vydání. San Francisco: Jossey Bass, 2017.
PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vydání. Praha: Portál, 2005.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Překlad Dominik Dvořák, Milan Koldinský. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe (Portál).
Národní program rozvoje vzděláván v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 Výstupy projektu Cesta ke kvalitě 2011 Manuály evaluačních nástrojů Evaluační nástroje: Vašťatková, J.: Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1422-8 Info Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-03-X Články Metodického portálu www.rvp.cz |