PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvodní náslechová praxe - AFS200001
Anglický název: Introductory School Experience
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:13/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (04.03.2021)
Úvodní praxe se zaměřuje na zprostředkování prvních zkušeností budoucích učitelů s realitou škol, a to z pozice
pozorovatele pedagogického dění. Plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogicko-
psychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání
pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření
pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických
situacích a pozorované jevy dokumentovat). Po dohodě s fakultním učitelem student asistuje při výuce a může též
přebírat některé z jeho úkolů (příprava materiálů, plánování výuky, hodnocení, doučování atp.).

Obsahová náplň předmětu:
Studenti se v rámci praxe zaměřují na následující oblasti:
1. Organizační struktura školy
2. Povinná dokumentace školy
3. Školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy
4. Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
5. Možnosti školy ve výchovném působení: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
6. Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat;
7. Projektové vyučování
8. Pozorování činnosti učitele z hlediska řízení učební činnosti (provázanost cílů – obsahu – forem – metod -
hodnocení), zvládání chování žáků, pedagogické komunikace
9. Intervence učitele v pedagogických situacích. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků v pozorované
výuce nebo jiném edukačním prostředí.
10. Inovativní přístupy ve výuce. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných
vyučovacích hodin
11. Spolupráce rodiny a školy
12. Další vzdělávaní pedagogických pracovníků
13. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - práce ve výuce se žákem s SPU, s ADHD sy, s
mimořádně nadaným žákem, se žákem s odlišným mateřským jazykem, se žákem zdravotně znevýhodněným, se
žákem sociálně znevýhodněným)
14. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním
preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (03.03.2021)
Povinná literatura:
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd., přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Doporučená literatura:
BROOKFIELD, Stephen. Becoming a Critically-reflective Teacher. 2. vydání. San Francisco: Jossey Bass, 2017.

PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vydání. Praha: Portál, 2005.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Překlad Dominik Dvořák, Milan Koldinský. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe (Portál).

Národní program rozvoje vzděláván v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020

Výstupy projektu Cesta ke kvalitě 2011

Manuály evaluačních nástrojů

Evaluační nástroje:

Vašťatková, J.: Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1422-8 Info

Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-03-X

Články Metodického portálu www.rvp.cz k tématu autoevaluace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK