|
|
|
||
Poslední úprava: Anna Tropia, Ph.D. (19.02.2020)
Kurs sestává ze dvou částí. Část 1 je vyučována v českém a část 2 v anglickém jazyce. Doc. Václav Němec, Ph.D. LS 2019/2029, úterý 15:50-17:25, nám. J. Palacha 2, m. P217
LINK TO MOODLE PAGE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8612 Anna Tropia, PhD Office hours: Wednesday 11:00-12:00 (Tropia) Students will be evaluated based upon the following two distinct parameters: (1) Participation (which includes, yet is not limited to: doing the assignments, attendance, in-class active participation). If you areabsent, please ask some of your classmates for any assignments or key discussion materials missed or to check out our Moodle-page). (2) A Final Written Paper (additional information will be provided in due course) and a 30 min. in-class presentation to be discussed with the teacher based upon our schedule |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (15.05.2020)
Kurs je ukončen zápočtem, který lze získat na základě jedné seminární práce v rozsahu 8-12 NS, sepsané v rámci první nebo druhé části kursu, a splněním úkolů zadaných v rámci distanční výuky. Témata seminárních prací jsou stanovena po vzájemné dohodě s vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (30.01.2020)
Část 1 (Václav Němec) Tomáš Akvinský J. A. Aertsen, Medieval Philosophy and the Transcendentals, Leiden 1996. J. Pieper, Tomáš Akvinský, Praha 1997. S. Sousedík, Jsoucno a bytí, Praha 1992. W. Kluxen, „Tomáš Akvinský: Jsoucno a jeho principy“, in: F. Karfík, V. Němec, F. Vilím (vyd.), Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice, Praha 1994, str. 91–127. W. Kluxen, „Tomáš Akvinský. Základní stanoviska jeho etiky“, in: F. Karfík, V. Němec, F. Vilím (vyd.), Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice, str. 128–138. V. Němec, „Etika Tomáše Akvinského“, in:Š. Špinkaet al., Přístupy k etice I, Praha 2014,str. 169-209. V. Němec, „Přirozený zákon podle Tomáše Akvinského“, in: L. Chvátal, V. Hušek (vyd.), Přirozenost ve filosofii minulosti a současnosti, Brno 2008, str. 135-155. W. Patt, Metaphysik bei Thomas von Aquin, London 2004. S. J. Pope (vyd.), The Ethics of Aquinas, Washington, D. C. 2002. D. Svoboda, Metafyzické myšlení Tomáše Akvinského. Od pojmu jsoucna a jednoty k pojmu celku a části, Praha 2012. J. F. Wippel, The metaphysical thought of Thomas Aquinas: from finite being to uncreated being, Washington, D. C. 2000. N. Kretzmann, E. Stump (vyd..), The Cambridge Companion to Aquinas, Cambridge 1993. Mikuláš Kusánský P. Floss, Mikuláš Kusánský. Život a dílo renesančního filosofa, matematika a politika, Praha 2001. J. Hopkins, Nicholas of Cusa’s metaphysic of contraction, Minneapolis 1983. T. Leinkauf, Nicolaus Cusanus : eine Einführung, Münster 2006. K. Flasch, Nicolaus Cusanus, München 2001.
Part 2 (Anna Tropia)
Essential Bibliography
Texts
NB: All the texts, where not indicated, are available on moodle
Thomas Aquinas, Summa theologiae (ST). Latin text: Vatican 1889–. (UFAR library, but also accessible online: corpusthomisticum.org) English Text: full text translated by A. Freddoso (accessible online: https://www3.nd.edu/~afreddos/summa-translation/TOC.htm) “The treatise on human nature: ST Ia 75-102” by A. Freddoso, South Bend 2010 (UFAR library, but also accessible online, at Freddoso’s webpage above indicated) Anselm of Canterbury, Proslogion, Engl.tr. in Readings in medieval philosophy, by A. Schrodinger, Oxford 1996 (UFAR library) Bonaventure, “Christ our only master”, Engl. tr. by R. Pasnau, in The Cambridge Translation of Medieval Philosophical Text. Cambridge 2002 John Duns Scotus, texts from the Ordinatio Latin text: Vatican 1950 –. Engl. tr.: Being and Cognition, by J. van der Bercken, Fordham 2016 (UFAR library) Philosophical Writings, ed. A. B. Wolter, London 1962 William of Ockham. Texts from the Ordinatio: Latin text: Opera theologica et philosophica, St. Bonaventure (NY) 1967 –. (UFAR library) Eng. Tr.: Philosophical Writings, ed. by Ph. Boehner, NY 1964
Secondary Literature
Bibliography and essential readings are indicated in the “Medieval Skelet Program” (webpage: http://ufar.ff.cuni.cz/5/stredoveka-filosofie-ii)
Here a sample-list of some texts, connected to this specific module:
Th. Cory, Aquinas on Human Self-Knowledge. Cambridge 2014 Aquinas’ Summa Theologiae. A Critical Guide to Summa theologiae. Ed. J. Hause, Cambridge 2018 R. Pasnau, The Cambridge history of medieval philosophy, Cambridge 2009-2010 (ch. on Anselm for instance) R. Pasnau, Thomas Aquinas on Human Nature, Cambridge 2002 G. Pini, “Scotus on Intuitive and Abstractive Intuition”, In J. P. Hause (ed.), Medieval Philosophy: Essential Readings and Contemporary Responses. London 2014, 348-365
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (06.02.2020)
Část 1 (Němec) Témata 1. Tomášovo pojetí metafyziky; vztah filosofie a theologie. 2. Pojem jsoucna; mnohoznačnost jsoucího; substanciální a akcidentální jsoucno; potence a akt. 3. Kategorie: derivace kategorií; substance jako primární instance jsoucna. 4. Transcendentálie: jsoucno a konvertibilní pojmy; kategorie a transcendentálie; derivace transcendentálií. 5. Esence: esence a forma; esence, druh, rod a diference; esence jednotlivá, obecná a uvažovaná absolutně; esence jednoduchých substancí. 6. Bytí: distinkce mezi esencí a bytím; bytí a forma; akt bytí, obecné bytí a o sobě existující bytí; participace na bytí; Bůh jako čiré bytí; jednota esence a bytí v Bohu. 7. Tomášova etika: cíl a jednota lidského jednání; vnější a vnitřní principy jednání; teoretický a praktický rozum; pojem prudentia; jednání a blaženost; nauka o ctnostech. 8. Přirozený zákon: věčný, přirozený, lidský a božský zákon; první pravidla přirozeného zákona a jejich aplikace; svědomí, prudentia, a synderesis. 9. Mikuláš Kusánský: učená nevědomost; coincidentia oppositorum; Bůh jako absolutní maximum. 10. Mikulášovo pojetí universa: universum jako kontrahované maximum; různé úrovně universality; nekonečnost světa.
Part 2 (Tropia) Course Outline 1) 18.2: Introduction. Philosophizing in the 13th c. (Anonymous of Paris, 1270) 2) 25.2: Thomas Aquinas against monopsychism 3) 3.3: What can I know about manhood? (ST Ia qq. 75-76) 4) 10.3: What can I know about God? The “five ways” 5) 17.3: Before Aquinas. Anselm’s attempt at doing natural theology (Proslogion) 6) 24.3: What can I know about the world?(ST Ia q. 84-85) 7) 31.3: Another project: illuminationism vs natural theology. Bonaventure (text: scholastic sermon) 8) 7.4: John Duns Scotus’ natural theology. How can I know God? (Ord. I.2) 9) 14.4: How can I know the world? (Ord. I.3) 10) 21.4: guest lecture: Prof. E. Scribano (Venice) on Thomas Aquinas and John Duns Scotus. Human and Angelic nature 11) 28.4: Scotus’ epistemology. Follow up 12) 5.5: William ofOckham. Intuition and Abstraction (Ord. I) 13) 12.5: What is nominalism?
|