|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (25.01.2021)
Lektor Roman Prahl<br> <br> Jednosemestrální přednáška pojedná téma hlavně na artefaktech malířství, sochařství a kresby i grafiky (včetně karikatury), se zaměřením na ikonografii umělectví (obraz umělce, jeho ateliéru a alegorie umění).<br> Časový záběr okruhu témat je od konce 18. století s výběrovým přesahem do začátku 20. století, s přihlédnutím k evropskému kontextu.<br> V prvním semestru bude kromě toho látka předvedena stručně v souvislostech (instituty a instituce umění, provoz umění (školení, výstavy, patronace umělců, trh uměním, spolky umělců a pro podporu umění, kroniky a časopisy umělců), v druhém semestru mj. s důrazem na vybrané osobnosti. <br> <br> Výslednou atestací je ústní zkouška.<br> |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (25.01.2021)
DOPORUČENÁ literatura (Tituly od lektora, pokud není jinak uvedeno) Umělec, jeho ateliér a jeho umění. Téma české malby 19. století. Filosofická fakulta University Karlovy (dizertační práce) Praha 1986. Paleta – Špachtle. Idea a praxe časopisu české výtvarné moderny. In: Oldřich Král – Blanka Svadbová – Pavel Vašák (ed.), Prameny české moderní kultury, vol. 2. Praha 1988, s. 217–240. Ještě jednou Karel a Jan Evangelista Purkyně, Acta Universitatis Carolinae. Historia Universitatis Carolinae Pragensis, 1987, vol. 27/1, s. 123–132. Umělectví a spor o jeho tradice: Jednota umělců výtvorných. In: Milena Freimanová (ed.), Povědomí tradice v novodobé české kultuře. Studie a materiály III. Praha 1988, s. 220–238. Josef Mánes – Umělcův sen. In: Marta Ottlová (ed.). Proudy české umělecké tvorby 19. století. Sen a ideál. Praha 1990, s. 90–99. Plakát první výstavy SVU Mánes: provokace mezi revoltou a utopií, Umění 40, 1992, s. 23–36. Zdeněk Hojda a Roman Prahl: Pokus o český panteón umění – Jubilejní výstava. In: Marta Ottlová – Milan Pospíšil eds. Umění a civilizace jako divadlo světa. Praha 1993, s. 66–74. Moderní revue et / versus Volné směry. In: Otto M. Urban – Luboš Merhaut (eds.): Moderní revue 1894–1925. Praha 1995, s. 89–102. Mikuláš Lehmann. Kapitola z dějin pražských galerií umění, Staletá Praha 23, 1997, s. 23–38. Roman Prahl et al.: Posedlost kresbou. Počátky Akademie umění v Praze 1800–1835. Praha 1998. Adorace obrazů a obrazy adorace. In: Sacrum et profanum. Sborník příspěvků ze stejnojmenného sympozia... Marta Ottlová ed. Praha 1998, s. 173–193. Soukromá Společnost vlasteneckých přátel umění a veřejnost. In: Umění a veřejnost v 19. století. Kristina Kaiserová – Ivan Martinovský eds. Ústí n. L. 1998, s. 77–93. Roman Prahl – Zdeněk Hojda, Umění v konverzaci: Thunův salon. In: Salony v české kultuře 19. století. Helena Lorenzová (ed.). Praha 1999, s. 35–46.
„Kunst allein is es, was meine Umstände versüsset.“ K proměnám konceptu umění v Praze let 1780–1830. In: Mezi časy...: Kultura a umění v českých zemích kolem roku 1800. Zdeněk Hojda – Roman Prahl eds. Praha 2000, s. 67–75. Roman Prahl et al.: Prag 1780-1830. Kunst und Kultur zwischen Epochen und Völkern: Prag 2000 (příslušné části). Počátky a „konce“ výtvarné kritiky v Praze. In: Národnostní skupiny, menšiny a cizinci ve městech / Praha – město zpráv a zpravodajství. Olga Fejtová – Václav Ledvinka – Jiří Pešek eds. Documenta pragensia, 19 (Praha 2001), 305–318. Proč (ne)vystavovali Češi v Praze 19. století?. In: Komunikace a izolace v české kultuře 19. století. Kateřina Bláhová ed. Praha 2002, s. 377–389. Lubomír Konečný: Švabinský, Rodin, Michelangelo, Mojžíš. In: Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy. Beket Bukovinská – Lubomír Konečný eds. Praha 2003, s. 205-218. Otto M. Urban, Karel Hlaváček – Výtvarné a kritické dílo, Řevnice – Praha 2003 (příslušné části). Kvetoucí varyto: K rétorice a emblematice rané Umělecké besedy. In: Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století. Kateřina Bláhová – Václav Petrbok eds. Praha 2004, s. 275–286. Petr Šámal, Výtvarné umělkyně v 19. století v Čechách, magisterská práce ÚDU FFUK, Praha 2006 Umělectví a bída u Jaroslava Němce. In: Božena Němcová – jazyková a literární komunikace ve středoevropském kontextu. Robert Adam ed. Praha 2007, s. 41–49. Věk u umělce: případ Mikoláše Alše. In: Vetché stáří, nebo zralý věk moudrosti?. Zdeněk Hojda – Marta Ottlová – Roman Prahl eds. Praha 2009, s. 21-38. Roman Prahl – Ivana Jonáková: Ach! Italia, cara mia! Umělci z Čech 19. století a Itálie, kat. výst. Západočeská galerie v Plzni: Plzeň 2011. Bohemians in Prague in the Latter Half of the Nineteenth Century, ARS 45, 2012, č. 2, s. 144–154. Lubomír Konečný, Ještě jednou "malované dějiny umění". In: Wittlichovi. Sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha, Marie Rakušanová ed., Praha 2012, s. 33–41. Cestování v optice kroužku umělců kavárny Lorenzovy. In: Mezi kulturou a uměním. Věnováno Zdeňku Hojdovi k životnímu jubileu (Ivana Ebelová – Jiří Pešek – Tomáš Sekyrka – Vít Vlnas eds.), Praha 2013, s. 174–185. Roman Prahl, Radim Vondráček a Martin Sekera: Karikatura a její příbuzní. Obrazový humor v českém prostředí 19. století. Řevnice – Plzeň 2014 (příslušné části) Petra Kolářová, Portrét umělce jako kuřáka. „Self-fashioning“ moderního tvůrce. In: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Petr Jindra – Radim Vondráček edd., Praha 2020, s. 205-214 Tomáš Kolich, Česká Mona Lisa. Klišovitá přezdívka jako východisko interpretace Mánesovy Josefiny. In: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Petr Jindra – Radim Vondráček edd., Praha 2020, s. 275-282 Od „Mahabharáty“ po „Krčmu umělců“. K vývoji pražské bohémy v druhé polovině 90. let 19. století, Pražský sborník historický 47 2019, (v tisku) |