PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Algardi and boys - ADU500260
Anglický název: Algardi and boys
Zajišťuje: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (14.09.2018)
Název letošního jednosemestrálního přednáškového kurzu věnovaného baroknímu sochařství
v sobě skrývá parafrázi titulu jedné z kapitol z vynikající knihy Jennifer Montagu „Roman Baroque Sculpture: The Industry of Art“.
Tato americká badatelka je nejen autorkou v dané oblasti výjimečné a nesmírně zajímavé kulturně-historicky a sociologicky laděné studie o velké éře římského sochařství reprezentované v prvé řadě osobností Gianlorenza Berniniho, ale také autorkou první a prozatím nejvýznamnější monografie největšího konkurenta Cavaliere Berniniho, Alesandra Algardiho. Kromě toho je také společně s Antony Bluntem zakladatelkou „Společnosti nepřátel Berniniho“, a to proto, že podle ní tento umělec na sebe zcela neprávem strhuje veškerou pozornost badatelů zabývajících se italským barokním uměním.
Soubor přednášek pod názvem „Algardi and boys“ bude tedy ve své prvé části zasvěcen dějinám římského sochařství druhé čtvrtiny 17. století z pohledu Alessandra Algardiho. To on a ne Bernini se stane hlavním vypravěčem i aktérem daného příběhu.
Druhá část přednášek pak bude jakýmsi plynulým pokračováním Algardiho vyprávění, tentokrát očima jeho nejbližších spolupracovníků. Seznámíte se s několika dalšími zajímavými osobnostmi římského sochařství 17. století, které prošly ateliérem tohoto sochaře, podílely se na jeho klíčových uměleckých úkolech a nakonec i dokončily některé jeho práce, které Algardi kvůli své poměrně brzké smrti dokončit nestihl.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (14.09.2018)

 

Požadavky ke zkoušce:

Zevrubná znalost tvorby Alessandra Algardiho a jeho následovníků na základě přednášek a doporučenné literatury, schopnost reflektovat rozdíly mezi berniniovským a algardiovským pojetím barokní sochy.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (14.09.2018)

Doporučenná literatura:

Herbert BECK, Sabine Schulze ed., Antikenrezeption im Hochbarock, Berlin 1989

Anton Erich BRINCKMANN, Die Barockskulptur, Handbuch der Kunstwissenschaft, II.díl, Berlin, Neubabaelsberg 1919

Anton Erich BRINCKMANN, Barock-Bozzetti, Italian sculptors, Frankfurt am Main 1923

Anton Erich BRINCKMANN, Barock-Bozzetti, Italienische Bildhauer, II. Teil, Frankfurt am Main 1924

Bruce BOUCHER, Italian baroque sculpture, New York 1998

Georges DUBY, Jean-Luc Daval (ed.), Sculpture 2, From the Renaissance to the Present Day, Köln 2006

Torgil MAGNUSON, Rome in the Age of Bernini, Stockholm1982

Jennifer MONTAGU, Roman Baroque Sculpture: The Industry of Art, New Haeven, London 1992

Franco MORMANDO, Bernini: his Life and his Rome, Chicago 2011

Oskar POLLAK, Die Kunsttätigkeit unter Urban VIII. Band II, Die Peterskirche in Rom, Wien 1931

Oskar POLLAK, Alessandro Algardi (1602-1654) als Architekt, bm. br.

Alberto RICCOBONI, Roma nell´arte, Roma 1942

Rudolf WITTKOWER, Art and Architecture in Italy 1600-1750, 3rd revise edition, London 1973

Walther VITZTHUM, Alessandro Algardi, Milán 1966

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK