PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sochařství za vlády Lucemburků ve středoevropském kontextu - Plzeňská Madona a krásný sloh II - ADU100501
Anglický název: Sculpture during the Reign of the Luxembourgs in the Central European Context - the Madonna from Pilsen and the International Gothic II
Zajišťuje: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ADU500337
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (04.01.2021)
Přednáškový cyklus Proměny těla
doc. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
zimní semestr 2020/2021
Sochařství za vlády Lucemburků ve středoevropském kontextu - Plzeňská Madona a krásný sloh
Kurz "Proměn těla" se bude v zimním semestru věnovat tématu volného i aplikovaného (architektonického) sochařství vznikajícího v době vlády Lucemburské dynastie. Naše země se staly evropsky významným uměleckým regionem, kde primární roli hrála Praha - královské sídlo. Především za vlády Karla IV a jeho synů se stal pražský dvůr klíčovým mezinárodním uměleckým centrem, jehož rezonanci může sledovat v celé střední Evropě. Přednášky se budou přímo vztahovat k přípravě a realizaci výstavy Plzeňská madona a krásný sloh v Západočeské galerii v Plzni, která bude slavnostně otevřena 26. listopadu letošního roku.
Problematika sochařství a malířství bude sledována na vybraných tématech v chronologickém sledu v širokém rejstříku aktuálních badatelských přístupů, které se věnují objednavatelským strategiím panovníka i dvora, kontextuálním otázkám funkce a recepce uměleckých děl soudobou společností, stejně jako tradičním metodám stylu a ikonografie, nevyjímaje ani proměny vizuálního kánonu a tělesnosti.
Vybrané přednáškové okruhy:
Dosavadní metodické přístupy a možnosti výzkumu gotického sochařství (Opitz, Kutal, Homolka, Hlobil, Suckale, Fajt, Mudra)
Praha jako evropské umělecké centrum 2. poloviny 14. stol.
Trůnící Madony a třetí čtvrtina 14. století
Petr Parléř a huť při katedrále sv. Víta v Praze
Václav IV., Jan z Jenštejna a krásný sloh
Funkce a recepce uměleckých děl v období krásného slohu
Krumlovská a Toruňská Madona - koncepty mistrů, dílen a okruhů
Pieta krásného slohu
"Proměny těla" ve 14. století
Zikmund Lucemburský a umění na jeho dvoře
Mistr Týnské kalvárie a jeho datování
"Vyřešení" krásného slohu a první projevy pozdní gotiky
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (04.01.2021)

Přehledová literatura k celému přednáškovému cyklu:

Fajt, Jiří (ed.), Karel IV. –  císař z Boží milosti (kat. výst.), Praha 2006.

A. Kutal, České gotické sochařství 1350 - 1450, Praha 1962

A. Kutal,  České gotické umění, Praha 1972

A. Kutal, J. Homolka, in: Dějiny českého výtvarného umění, I/1, 2, Praha 1984

 

Vybraná literatura k jednotlivým tématům:

King John of Luxembourg and the Art of His Era. 1. vyd. Praha: Ústav dějin umění AV ČR - Koniasch Latin Press, 1998. ISBN 80-85917-42-4.

T. Müller, in: Europäische Kunst um 1400 (kat. výstavy), Wien 1962

A. Kutal, K problému krásných madon, Umění 1966

J. Homolka, K problematice české plastiky 1350 – 1450, Umění 1963

J. Homolka, K problematice české plastiky 1350 – 1450. Na okraj knihy A. Kutala „České gotické

sochařství 1350 – 1450“, Umění XI, 1963, s. 414-448.

A. Kutal, České sochařství kolem roku 1400 a alpské země, Umění 1957

K. H. Clasen, Der Meister der schönen Madonnen, Berlin – New York 1974

L. Schultes, Der Meister von Grosslobming und die Wiener Plastik des schönen Stils, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 1986

Kesner st., Ladislav (ed.), Gotik. Prag um 1400. Der Schöne Stil. Böhmische Malerei  und Plastik in der Gotik, Wien 1990.

Der Meister von Grosslobming (kat. výst.), Wien 1994

D. Buran (ed.), Gotika, Dejiny slovenského výtvarného umenia, Bratislava 2003

Vídeňská gotika (kat. výstavy), Praha 1991

Schöne Madonnen (kat. výs.), Salzburg 1965

Grossmann, Dieter (ed.), Stabat Mater, Maria unter dem Kreuz  in der Kunst um 1400, Salzburg 1970.

G. Schmidt, Gotische Bildwerke und ihre Meister, Wien – Köln – Weimar 1992

G. Schmidt: Peter Parler und Heinrich Parler als Bildhauer, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte XXIII, 1970, s. 109-153.

G. Schmidt: Vesperbilder um 1400 und der „Meister der Schönen Madonnen“, Österreichische Zeitschrift für Kunst und Denkmalpflege XXXI, 1977, č. 3/4, s. 95-114.

Světice s knihou (kat. výst.) Praha 1996

W. Pinder, Zum Problem der Schönen Madonnen um 1400, Jahrbuch der Preussischen Kunstsammlungen 44, 1923

W. Pinder, Die deutsche Plastik vom ausgehenden Mittelalter bis zum Ende der Renaissance I, Wildpark-Postdam 1924, II 1929

A. Stix, Die monumentale Plastikder Prager Dombauhütte um die Wende des XIV und XV. Jahrhunderts, Kunstgeschichtliches Jahrbuch d. k. k. Zentral-Komission...1908

Les Arts sous Charles VI, Paris 1400 (kat. výst.), Paris 2004

L´Art á la cour de Bourgogne, Le mécénat de Philippe le Hardi et de Jean sans Peur (1364  - 1419) (kat. výst.), Dijon 2004

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK