Malířství a sochařství v Římě 1600-1650: Vybrané kapitoly - ADU100453
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (24.09.2020)
Anotace: Řím byl v období mezi lety 1600 a 1650 skutečnou metropolí evropského umění. Jeho význam je tak srovnatelný pouze s Florencií v éře, kdy se v tomto toskánském městě rodila renesance. Totiž, zatímco jinde stále ještě vládl manýrismus, v Římě už probíhala zásadní reforma výrazových prostředků, která vedla k formulování toho, co dnes nazýváme barokem. V jednosemestrální přednáškovém cyklu, nazvaném prostě „Malířství a sochařství v Římě 1600-1650“ se pokusíme na základě analýzy vybraných uměleckých děl rekonstruovat mimořádně tvůrčí atmosféru, která v dané době v Římě panovala a která, jak si ukážeme, zachvacovala všechny, ty, které v dané době v Římě žili, ale i ty, které tímto městem pouze procházeli. Budeme se věnovat jak vášnivým disputacím o tom, jakou roli má hrát malířství a sochařství v reformami obrozeném katolickém vyznání, tak i diskusím týkajícím se smyslu umění obecně s důrazem na klíčová témata té doby, jakým byla touha po obnovení „ideale classico“. Mimoto nás bude zajímat, jaký byl vztah mezi divadlem a výtvarným uměním té doby, dotkneme se nové koncepce sběratelství, postupné proměny postavení umělce ve společnosti a dalších zajímavých jevů, které malířství a sochařství v tomto období v Římě provázely. Požadavky pro získání atestace: Předmět je určen jak pro studenty bakalářského, tak pro studenty magisterského studia. Je ukončen zkouškou, která bude probíhat ústně. Student si připraví prezentaci jedné z význačných osobností z řad malířů a sochařů, jejichž tvorba charakterizuje Řím v daném období. Následně bude všeobecná znalost probírané látky ověřena doplňujícími otázkami. Volba dané osobnosti bude předem konzultována s dotčeným vyučujícím. Doporučená literatura: Charles Avery, Bernini, München 1997 Herbert Beck, Sabine Schulze ed., Antikenrezeption im Hochbarock, Berlin 1989 Jan Bialostocki, Gian-Lorenzo Bernini, Berlin 1981 Oldřich Jakub Blažíček, Gianlorenzo Bernini, Praha 1964 Beverly Louise Brown (ed.), The Genius of Rome 1592 -1623, London 2001 Georges Duby, Jean-Luc Daval ed., Sculpture 2, From the Renaissance to the Present Day, Köln 2006 Gerlinde Gruber et al., Rubens. The Power of Transformation, Wien 2016 Howard Hibbard, Bernini, Penguins books, 1965 Maurizio e Marcello Fagiolo dell´Arco, Bernini, Un introduzione al gran teatro del barocco, Roma 1967 Heinrich Kauffmann, G. L. Bernini, Die figürliche Kompozitionem, Berlin 1970 Hans Ulrich Kessler, Pietro Bernini, München 2005 Roberto Longhi, Caravaggio, Dresden 1968 Marion Boudon-Machuel, Francois Duquesnoy 1597-1643, Paris 2005 Torgil Magnuson, Rome in the Age of Bernini, Upsala 1982 Jennifer Montagu, Roman Baroque Sculpture, The Industry of Art, New Haeven, London Jennifer Motagu, Algardi, NewHaeven, London 1984 Pierre Rosenberg – Véronique Damian, Nicolas Poussin, Paris 1994 Félix Witting, M. L. Patrizi, Caravaggio, New York 2007 Rudolf Wittkower, Gian Lorenzo Bernini, The Sculptor of the Roman Baroque, London 1955, a pozdější vydání, nejlépe 2001 Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1750, 3rd revised edition, London 1973 a další monografie vybraných umělců |