PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
4,5 vol Interpretace literárních textů I. - ACCE00029
Anglický název: 4,5 Interpretation of Literary Texts I.
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (30.09.2019)
Anotace:
Seminář vychází z pečlivé četby vybraných básnických a prozaických textů české meziválečné avantgardy, s jejíž estetikou a poetikou budou texty konfrontovány, a to na pozadí a v souvislostech s klíčovými interpretačními metodologiemi a na půdorysu relevantní teoretické literatury. Cílem semináře je poskytnout praktická cvičení v interpretaci a výkladu textů na základě konkrétních aplikací teoretických přístupů a modelů. Návštěvník semináře by si měl osvojit základní interpretační východiska a postupy, to jest text ve svém výkladu nejen parafrázovat, nýbrž s využitím odborné terminologie jej také umět vyložit, vysvětlit jeho výstavbu, užití figur, modelaci pásma postav, motivů, narativů, vysvětlit v souvislosti s aktuálními teoriemi a koncepty, ale také v souvislosti s dobovou estetikou, konstrukci textu s ohledem na jeho roviny významové. Samozřejmostí by měl být komparativní přístup a důraz na intertextuální čtení vybraných textů a jejich pasáží.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (13.09.2020)

Zakončení předmětu je podmíněno vypracováním seminární práce interpretečního charakteru, ve které student prokáže své interpretační schopnosti, dovedost využívat literárně-vědných přístupů, orientovat se v literárně-teoretických pojmech a konceptech (a pracovat s nimi) a také svou orientaci v umění české meziválečné avantgardy. K seminární práci si student po konzultaci s vyučujícím zvolí jeden z titulů primární literatury. Práce musí mít rozsah min. 5 stran a musí obsahovat veškeré potřebné náležitosti odborného textu (citace, odkazy, sekundární prameny, seznam prostudované literatury apod.). Práce musí být napsána ve formátu programu Word, písmo velikost 12, řádkování 1,5. Práce musí být odevzdána nejpozději 14 dnů před koncem akademického roku. Toto zakončení předmětu platí i pro variantu distanční výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (30.09.2019)

Primární literatura:

Biebl, Konstantin: S lodí, jež dováží čaj a kávu. Praha, J. Fromek 1928 nebo Praha, Československý spisovatel 1961.

Nezval, Vítězslav: Básně noci. Praha, Odeon 1966.

Nezval, Vítězslav: Žena v množném čísle. In: Vítězslav Nezval: Básně III. Brno, Host 2012.

Seifert, Jaroslav: Město v slzách. Praha, R. Rejman 1921 nebo Dílo Jaroslava Seiferta, sv. I. Praha, Akropolis 2001.

Seifert, Jaroslav: Samá láska nebo Dílo Jaroslava Seiferta, sv. I. Praha, Akropolis 2001.

Seifert, Jaroslav: Na vlnách TSF. Praha, V. Petr 1925 nebo Dílo Jaroslava Seiferta, sv. II. Schulz, Karel: Sever Jih Západ Východ. Praha, Malvern 2012.

Schulz, Karel: Dáma u vodotrysku. Praha, Malvern 2012.

Vančura, Vladislav: Cesta do světa. In: Poetistická próza, ed. J. Holý. Praha, NLN 2002.

Vančura, Vladislav: F.C. Ball. In: Poetistická próza, ed. J. Holý. Praha, NLN 2002.

Wolker, Jiří: Host do domu. Plzeň, Beníško 1921.

Wolker, Jiří: Těžká hodina. Praha, V. Petr a Tvrdý 1922.

 

Sekundární literatura:

Avantgarda známá a neznámá, ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971, zejména sv. I (vybrané texty, přístupné též na stránkách Ústavu pro českou literaturu AV ČR: publikace > Edice E > Vstup do Edice E > Antologie > Avantgarda > Sv. I.).

Bílek, Petr: Hledání jazyka interpretace. Brno 2003.

Brabec, Jiří, „Zrod české poválečné avantgardy“. In: Dějiny nové moderny, ed. Vladimír Papoušek a kolektiv autorů. Praha, Academia 2010.

Brabec, Jiří, „Reinterpretací tradic k novému tvaru“. In: Dějiny nové moderny, ed. Vladimír Papoušek a kolektiv autorů. Praha, Academia 2010.

Broučková, Veronika, „Mosty a opojení“. In: Dějiny nové moderny, ed. Vladimír Papoušek a kolektiv autorů. Praha, Academia 2010.

Culler, Jonathan. „Jazyk, význam a interpretace.“ In: Krátký úvod do literární teorie, s. 64–78. Brno 2002.

Culler, Jonathan: „Narativ.“ In: Krátký úvod do literární teorie. Brno 2002, s. 92–103.

Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha, Karolinum 2004.

Homoláč, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha 1996.

Iser, Wolfgang. „Apelová struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy.“ In: Čtenář jako výzva, Brno 2001, s. 39–61.

Lachmannová, Renate. „Intertextualita a dialogičnost.“ In Čtenář jako výzva. Brno 2001, s. 243–270.

Mukařovský, Jan. „Záměrnost a nezáměrnost v umění.“ In Studie I, 353–388. Brno 2000.

Newton, Kenneth M.: Jak interpretovat text. Periplum 2008.

Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky. Praha 1969. Též in: Poetika, interpretace, styl, s. 29–169. Praha 2008.

 

Teige, Karel: Novým směrem

Teige, Karel: Obrazy a předobrazy

Wolker, Jiří: Proletářské umění

Teige, Karel: Umění dnes a zítra

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (13.09.2020)

Standardní výuka bude probíhat prezenčně, kdy s látkou předmětu (jednotlivými tematickými okruhy) budou studenti seznamováni formou přednášek či seminářů. Výklad bude doplněn využitím primární a sekundární literatury, naskenovanými texty (studenti dostanou potřebné vytištěné texty tak, aby s nimi mohli v průběhu výukové hodiny pracovat) a názornými prezentacemi v power-pointu. V případě distanční výuky budou přednášky a semináře nahrazeny on-line výukou (výuka v programu zoom). Studentům budou rovněž zaslány potřebné studijní podklady a materiály (přednášky a semináře v power-pointu, naskenované texty apod.). Budou rovněž využívány verze výukových předmětů v programu moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK