|
|
|
||
Poslední úprava: UCJBOZDE (06.09.2017)
Seminář je v návaznosti na přednášku zaměřen na aplikaci problematiky a aktuálních otázek výuky češtiny jako cizího jazyka. Poskytuje možnosti praktické prezentace českého (mateřského) jazyka jako jazyka cizího a nácviku jeho dílčích jevů pro vyučovací praxi. Prostor bude postupně věnován jednotlivým komunikačním dovednostem a jejich zařazení do jazykové výuky. |
|
||
Poslední úprava: UCJBOZDE (06.09.2017)
Cílem semináře je seznámení se stavem oboru čeština jako cizí jazyk a seznámení se s obecnými metodickými předpoklady pro výuku češtiny jako cílového jazyka. |
|
||
Poslední úprava: UCJBOZDE (06.09.2017)
Prezence a aktivní účast v semináři, vypracování konkrétních individuálních a skupinových zadání a úkolů. Písemná zkouška v podobě testu pokrývající jednotlivá přednášená témata. |
|
||
Poslední úprava: UCJBOZDE (12.08.2016)
Ellis, R.: Principles of Instructed Language Learning. Asian EFL Journal, 7, 2005. Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Praha 2006. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999. Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha 2002. Hrdlička, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009. Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň 2010. Škodová, S.: Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec 2012. |
|
||
Poslední úprava: UCJBOZDE (06.09.2017)
Uvedení do problematiky oboru češtiny jako cizího jazyka - současný stav, organizace, formy a institucionální zabezpečení v ČR a v zahraničí (ÚBS, ÚJOP, DZS, lektoráty češtiny a Erasmus, ČŠBH aj.) Vyučování češtiny jako cizího jazyka - komunikativnost, metody (praktická zadání, prezentace a nácvik, učební materiály k výuce češtiny pro cizince) Evropské jazykové portfolio, osvojování cizího jazyka - předpoklady a přístupy, SERR, úrovně češtiny Základní řečové dovednosti a komunikační kompetence - komunikace mluvená a psaná, poslech s porozuměním, četba, psaní
Tematické okruhy přednášek: 1. Obor čeština jako cizí jazyk a čeština pro cizince (historie, struktura, aktuální problematika), čeština jako jazyk mateřský, druhý a cizí. 2. Vyučovací metody cizích jazyků I. 3. Vyučovací metody cizích jazyků II. 4. Jazyková politika. Společný evropský referenční rámec a popis češtiny. Evropské jazykové portfolio. 5. Základní řečové dovednosti I – pojetí, charakteristika, metodické postupy nácviku. Dovednosti receptivní. 6. Základní řečové dovednosti I – pojetí, charakteristika, metodické postupy nácviku. Dovednosti produktivní. |