|
|
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (25.01.2013)
|
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (25.01.2013)
Základní literatura: Bourdieu, Pierre: Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Brno: Host, 2011. Foucault, Michel: Řád diskursu. In: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, 1994, s. 7 - 39. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. Lotman, Jurij; Uspenskij, Boris. "O sémiotickém mechanismu kultury." In: Glanc, Tomáš, ed.: Exotika. Výbor z prací tartuské školy. Brno: Host, 2003, s. 37-58. Lotman, Jurij: On the Semiosphere ([1984]; trans. by Wilma Clark). Sign Systems Studies 33.1, 2005.
Doporučená literatura: Bílek, Petr A.; Janoušek, Pavel; Šmahelová, Hana; Papoušek, Vladimír; Tureček, Dalibor: Literatura a kánon. Praha: FF UK 2007 Barthes, Roland: Diskurs historie. Česká literatura 55, 2007, č. 6, s. 815-828. Bourdieu, Pierre: The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity, 1993. Foucault, Michel: Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007. Foucault, Michel: Myšlení vnějšku; O jiných prostorech; Theatrum philosophicum. In: Myšlení vnějšku. 2. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2003, s. 35-126. Hesmondhalgh, David: Bourdieu, the Media and Cultural Production. http://www.academia.edu/1092238/Bourdieu_the_media_and_cultural_production Papoušek, Vladimír; Tureček Dalibor: Hledání literárních dějin. Praha: Paseka, 2005. Papoušek, Vladimír a kol.: Dějiny nové moderny. Česká literatura v letech 1905-1923. Praha: Academia, 2010. Wiendl, Jan, ed.: Hledání literárních dějin v diskusi. Praha: Paseka, 2006. Zajac, Peter: Existuje čosi jako pulzačné dejiny literatúry? Slovenská literatúra 40, 1993, č. 6, s. 471 - 424. Zajac, Peter: Literárne dejepisectvo ako synoptická mapa. In: Tureček, Dalibor; Urválková, Zuzana, eds.: Mezi texty a metodami: Národní a univerzální v české literatuře 19. století. Olomouc: Periplum, 2006.
|
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (25.01.2013)
Aktivní účast na seminární diskusi. Aktivní podíl na projektu koncipování literárního a kulturního pole vybraného roku a následná písemná interpretace tohoto pole (esej, rozsah 1 500 - 2 000 slov). |
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (25.01.2013)
Tradiční, chronologicko-lineárně koncipovaný výklad literárních dějin bude vystaven do kontrastu s domýšlením konceptu prostorového, jak bylo rozvíjeno v představě pole (le champ) a komplementárním doplňku habitus francouzského sociologa umění Pierra Bourdieu. Časový koncept nevyhnutelně pracuje s představou filtrování (odolávání "zubu času", "přežití", "nesmrtelnosti"), kdy právě test časem oddělí kanonické jádro od marginálních, "dobových" projevů. Proto zakládá výklad dějin literatury na předpokladu vývojové novosti a estetické či umělecké funkce díla. Naopak prostorový koncept dějin umožňuje eliminovat časovou linearitu (díla se zanořují do hloubky pole a opět se díky diskursivnímu dění na poli mohou vynořovat) a namísto fatální hranice kanonického a nekanonického (zapamatovaného a zapomenutého) vytvářet flexibilní představu neustálého posouvání mezi centrem a periferií. Zároveň umožňuje reflektovat "komunikaci" jednotlivých děl, tedy souběh či soupeření jednotlivých diskursivních sdělování. V neposledním ohledu je pak koncept pole podnětný i proto, že umožňuje vnést přirozeně do uvažování projevy intermediální a nemusí opět konstruovat pevné hranice mezi literaturou a non-literaturou.
Základní tematické okruhy: Foucaultův koncept diskursu a archivu ve vztahu k pojetí paradigmatu či epistémé Foucaultovo pojetí diskursivních činností Bourdieův pojem literárního pole a možnosti jeho domýšlení na představu kulturní pole Bourdieův habitat a další pojmy související s konceptem kulturní produkce Koncept pole ve vztahu k přístupům nového historismu a sémiotiky kultury Praktická aplikace: Modelový koncept českého kulturního pole ve vybraných letech: 1908, 1932, 1953, 1963, 1977 a 1988. |
|
||
Poslední úprava: NARATOLOGIE (25.01.2013)
Ochota a schopnost číst metodologicko-teoretické texty. Elementární schopnost četby odborných textů v angličtině. |