Přednášky i semináře seznamují frekventanty předmětu se základy lingvodidaktické prezentace mateřského jazyka jako jazyka cizího; odborné poznatky i zkušenosti z vyučovací praxe jsou aplikovány na konkrétní problémy a otázky výuky češtiny pro cizince
Cíl předmětu
Poslední úprava: Eva Smolková (17.02.2011)
Uvedení do problematiky češtiny jako cílového jazyka, seznámení se stavem oboru čeština jako cizí jazyk, vytvoření předpokladů pro úspěšnou lingvodidaktickou prezentaci češtiny pro jinojazyčné mluvčí
Literatura
Poslední úprava: Eva Smolková (17.02.2011)
Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha 1988.
Choděra, R.: Didadaktika cizích jazyků. Praha 2006.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha 2002.
Hrdlička, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009.
Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň 2010.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Eva Smolková (17.02.2011)
Náležitá prezence (tolerují se tři absence), aktivní účast na výuce, vypracování individuálního a skupinového referátu (úkolu), úspěšné napsání závěrečného testu.
Sylabus
Poslední úprava: Eva Smolková (17.02.2011)
Uvedení do problematiky češtiny jako cílového jazyka
Nabývání znalosti cizího jazyka - předpoklady a přístupy
Základní řečové dovednosti, komunikační kompetence
Komunikace mluvená
Komunikace psaná
Poslech s porozuměním
Četba
Historie výuky cizích jazyků, přehled vyučovacích metod
Komunikační metoda a komunikativnost
Stratifikace českého jazyka a její odraz ve výuce cizinců
Typologická charakteristika češtiny a její lingvodidaktické důsledky