PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Velké desky 70.let: Sémantika rockové hudby v rámci kulturní historie, část II. - ABO500216
Anglický název: Great LPs of the 1970s Era: The Semantics of Rock Music within the Field of Cultural History
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: NARATOLOGIE (05.02.2015)
Kurz se bude zabývat 15 rockovými LP deskami, které jsou obvykle vnímány jako vlivové a klíčové v rámci vývoje světové rockové hudby 70. let 20. století. Kurz navazuje na předchozí seminář o Velkých deskách 60. let, ale na rozdíl od něj bude založen na kolektivní seminární diskusi bez referátů. Hudební materiál nebude zkoumán izolovaně (jako jednotlivá LP), ale bude uspořádán ve třech časových trsech (raná 70. léta, polovina 70. let, konec 70. let). Komparativní interpretace "napříč deskami" by měla nabídnout možnost pozorovat genezi a modifikaci "dobové řeči" z hlediska poetiky a sémantiky těchto LP (hudba, text, vizuální podoba obalu LP, videa či záznamy živých verzí, mediální vystoupení apod.), ale především z hlediska zesíťování jednotlivých významů, motivů a témat do širšího pole dobové popkultury.
Literatura
Poslední úprava: NARATOLOGIE (05.02.2015)

Literatura

1. základní:

1.1. Obecné práce:

Appen Ralf von; Doehring, André: Nevermind the Beatles, Here's Exile 61 and Nico: 'The Top 100 Records of All Time': A Canon of Pop and Rock Albums from a Sociological and an Aesthetic Perspective. Popular Music, Vol. 25, No. 1, Special Issue on Canonisation (2006), s. 21-39.

Clarke, Paul: 'A Magic Science': Rock Music as a Recording Art. Popular Music, Vol. 3, Producers and Markets (1983), s. 195-213.

Dunbar-Hall, Peter: Semiotics as a Method for the Study of Popular Music. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Vol. 22, No. 2 (1991), s. 127-132.

Frith, Simon: Rock and the Politics of Memory. Social Text, No. 9/10, The 60's without Apology (1984), s. 59-69.

Frith, Simon: Why Do Songs Have Words? In: Music for Pleasure: Essays in the Sociology of Pop. New York: Routledge, 1998, s. 105-128.

Frith, Simon; Straw, Will; Street, John, eds.: The Cambridge Companion to Pop and Rock. London:Cambridge University Press, 2001.

Garofalo, Reebee: How Autonomous Is Relative: Popular Music, the Social Formation and Cultural Struggle. Popular Music, Vol. 6, No. 1 (1987), s. 77-92.

Gracyk, Theodore: The Aesthetics of Popular Music. In: Internet Encyclopedia of Philosophy. On-line: http://www.iep.utm.edu/music-po/

Gracyk, Theodore: Listening to Music: Performances and Recordings. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 55, No. 2, Perspectives on the Arts and Technology (1997), s. 139-150.

Gracyk, Theodore: Valuing and Evaluating Popular Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 57, No. 2, Aesthetics and Popular Culture (1999), s. 205-220.

Grossberg, Lawrence: Another Boring Day in Paradise: Rock and Roll and the Empowerment of Everyday Life. Popular Music, Vol. 4, Performers and Audiences (1984), s. 225-258.

Grossberg, Lawrence: The Politics of Youth Culture: Some Observations on Rock and Roll in American Culture. Social Text, No. 8 (1983-1984), s. 104-126.

Krims, Adam: What Does It Mean to Analyse Popular Music? Music Analysis, Vol. 22, No. 1/2 (2003), s. 181-209.

McIntyre, Phillip: Creativity and Cultural Production: A Study of Contemporary Western Popular Music Songwriting. Creativity Research Journal, Vol. 20, No. 1 (2008), s. 40-52.

Negus, Keith: Popular Music in Theory: An Introduction. Hanover: University Press of New England, 1997.

Regev, Motti: Producing Artistic Value: The Case of Rock Music. The Sociological Quarterly, Vol. 35, No. 1 (1994), s. 85-102.

Scaruffi, Pierro: A History of Rock and Dance Music. Značná část on-line na: http://www.scaruffi.com/history/long.html

Shuker, Roy: Understanding Popular Music Culture.3rd, rev. ed.  London: Routlege, 2012.

Stanley, Bob: Yeah! Yeah! Yeah!: The History of Pop Music. New York: W.W. Norton, 2014.

1.2. Databáze:

www.classicrockreview.com

www.allmusic.com

www.pitchfork.com

www.songfacts.com

http://www.reasontorock.com/index.html

http://www.rockmusictimeline.com/

Rolling Stone The 500 Greatest Albums of All Time (2003):

http://www.rollingstone.com/music/lists/500-greatest-albums-of-all-time-20120531

Rolling Stone The 500 Greatest Songs of All Time (2004):

http://www.rollingstone.com/music/lists/the-500-greatest-songs-of-all-time-20110407

Entertainment Weekly Greatest 100 Albums of All Time (2013):

http://www.timepieces.nl/chart/24587/2013-entertainment-weekly-100-all-time-greatest-albums#.VBrQbpR_s6w

New Musical Express 500 Greatest Albums of All Time (2013):

http://www.timepieces.nl/chart/25435/2013-nme-500-greatest-albums-all-time#.VBrSf5R_s6w

Colin Larkin: All Time Top 1000 Albums. London: Guinness Publishing, 1994

http://www.timepieces.nl/chart/12172/1994-colin-larkin-all-time-top-1000-albums

 

2. Doporučená:

2.1. Obecné práce:

Curtis, Jim: Rock Eras: Interpretations of Music and Society, 1954-1984. Bowling Green Bowling Green State University Popular Press, 1987.

DeCurtis, Anthony, ed.: Present Tense: Rock and Roll and Culture. Durham: Duke University Press, 1992.

Frith, Simon: The Sociology of Rock. London: Constable, 1978.

Frith, Simon: Sound Effects: Youth, Leisure, and the Politics of Rock'n'Roll. New York: Pantheon, 1981.

Frith, Simon; Horne, Howard: Art into Pop. London: Methuen, 1987.

Frith, Simon, ed.: Facing the Music: A Pantheon Guide to Popular Culture. New York: Pantheon, 1988.

Frith, Simon; Goodman, Andrew; Grossberg, Laurence, eds.: Sound and Vision: A Music Video Reader. New York: Routledge, 1993.

Heilin, Clinton, ed.: The Penguin Book of Rock and Roll Writing. New York: Viking - Penguin, 1992.

Hoffman, Frank: The Literature of Rock, 1954-1978. Metuchen: Scarecrow Press, 1981.

Chapple, Steve; Garofalo, Rebee: Rock'n'Roll Is Here to Pay: The History and Politics of the Music Industry. Chicago: Nelson-Hall, 1977.

Charlton, Katherine: Rock Music Styles: A History. Dubuque: W. C. Brown, 1990.

London, Herbert I.: Closing the Circle: A Cultural History of the Rock Revolution. Chicago: Nelson-Hall, 1984.

Lynskey, Dorian: 33 Revolutions per Minute: A History of Protest Songs. London: Faber and Faber, 2010.

Marcus, Greil: Lipstick Traces: The Secret History of the 20th Century. Cambridge: Harvard University Press, 1989.

McKeen, William: Rock and Roll is Here to Stay. New York: W. W. Norton, 2000.

Perone, James E.: The Album: A Guide to Pop Music's Most Provocative, Influential, and Important Creations. Santa Barbara: Praeger,  2012.

Sylabus
Poslední úprava: NARATOLOGIE (05.02.2015)

Program semináře:

 I. blok:

The Black Sabbath: Paranoid (září 1970)

Leonard Cohen: Songs of Love and Hate (březen 1971)

The Who: Who's Next (srpen 1971)

The Led Zeppelin: IV (listopad 1971)

Lou Reed: Transformer (listopad 1972)

The Pink Floyd: The Dark Side of the Moon (březen 1973)

The Roxy Music: For Your Pleasure (březen 1973)

 

 II. blok:

The Pink Floyd: Wish You Were Here (září 1975)

The Queen: A Night at the Opera (listopad 1975)

Patti Smith: Horses (prosinec 1975)

Iggy Pop: The Idiot (březen 1977)

 

 III. blok:

The Kraftwerk: The Man-Machine (květen 1978)

The Joy Division: Unknown Pleasures (červen 1979)

The Pink Floyd: The Wall (listopad 1979)

The Clash: London Calling (prosinec 1979)

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: NARATOLOGIE (05.02.2015)

Požadována je dobrá znalost angličtiny (schopnost rozumět textům písní a číst odbornou literaturu). V případě zájmu převyšujícího kapacitu místnosti budou mít přednost studenti, kteří absolvovali kurz Velké desky 60. let. Kurz je otevřen i ostatním studentům, ale protože jde o kurz typický navazující ("II."), počítá primárně s těmi, kdo absolvovali Velké desky 60. let v ZS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK