|
|
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (30.12.2004)
|
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (30.12.2004)
Jiří Orten: Elegie Ivan Blatný: Tento večer, Hledání přítomného času Konstantin Biebl: Bez obav František Halas: V řadě, A co? Jaroslav Seifert: Píseň o Viktorce, Odlévání zvonů Jan Zahradníček: La Saletta, Znamení moci, Rouška Veroničina Jiří Kolář: Ódy a variace, Dny v roce, Roky v dnech, Očitý svědek, Prométheova játra Josef Kainar: Nové mýty, Veliká láska, Člověka hořce mám rád Podivuhodní kouzelníci (red. Antonín Brousek) Zbyněk Havlíček: Otevřít až po mé smrti Vladimír Holan: Na postupu, Bolest, Noc s Hamletem Jan Drda: Němá barikáda Jiří Mucha: Spálená setba, Studené slunce Viktor Fischl: Píseň o lítosti Egon Hostovský: Úkryt, Cizinec hledá byt, Nezvěstný Jiří Weil: Život s hvězdou Pavel Kohout: Dobrá píseň Edvard Valenta: Jdi za zeleným světlem Václav Řezáč: Nástup Milan Kundera: Člověk zahrada širá, Monology, Majitelé klíčů, Žert, Směšné lásky Josef Škvorecký: Zbabělci Jan Hanč: Události Jiří Šotola: Svět náš vezdejší František Hrubín: Jobova noc, Hirošima, Srpnová neděle, Romance pro křídlovku, Zlatá reneta Josef Topol: Konec masopustu Bohumil Hrabal: Židovský svícen, Jarmilka (v rámci Sebraných spisů) Oldřich Mikulášek: Pulsy, Ortely a milosti, Svlékání hadů, Šokovaná růže Karel Šiktanc: Nebožka smrt, Zaříkávání živých, Adam a Eva Jan Skácel: Co zbylo z anděla, Smuténka Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock, Spalovač mrtvol Václav Hrabě: Blues pro bláznivou holku Antonín Brousek: Spodní vody Ivan Wernisch: Dutý břeh Ivan Diviš: Sursum Jan Zábrana: Básně Emil Juliš: Nová země Václav Havel: Zahradní slavnost, Vyrozumění, Ztížená možnost soustředění Ludvík Vaculík: Sekyra Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí Alexandr Kliment: Hodinky s vodotryskem Ivan Vyskočil: Kosti Vladimír Páral: Milenci a vrazi Oldřich Mikulášek: Ortely a milosti, Svlékání hadů, Šokovaná růže Jan Skácel: Smuténka, Chyba broskví Vladimír Holan: Bolest, Příběhy, Noc s Hamletem, Na sotnách, Asklépiovi kohouta, Předposlední František Hrubín: Srpnová neděle, Romance pro křídlovku, Zlatá reneta Josef Topol: Konec masopustu Karel Šiktanc: Heinovské noci, Zaříkávání živých, Český den Ivan Diviš: Chrlení krve, Sursum, Žalmy Jaroslav Seifert: Koncert na ostrově, Halleyova kometa, Morový sloup Jan Zábrana: Básně, Jistota nejhoršího Egon Hostovský: Všeobecné spiknutí Václav Hrabě: Blues pro bláznivou holku Ivan Wernisch: Zimohrádek, Dutý břeh Ivan Blatný: Stará bydliště Emil Juliš: Nová země Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol Ludvík Vaculík: Sekyra, Morčata, Český snář, Jak se dělá chlapec Milan Kundera: Žert, Směšné lásky, Valčík na rozloučenou, Nesmrtelnost Vladimír Páral: Soukromá vichřice, Milenci a vrazi Karol Sidon: Sen o mém otci, Sen o mně Ivan Vyskočil: Kosti Josef Škvorecký: Mirákl, Příběh inženýra lidských duší Václav Havel: Zahradní slavnost, Vyrozumění, Audience, Largo desolato Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále, Příliš hlučná samota Pavel Kohout: Z deníku kontrarevolucionáře Alexandr Kliment: Hodinky s vodotryskem Věra Linhartová: Dům daleko Ivan M. Jirous: Magorovy labutí písně Jiří Kratochvil: Medvědí román, Nekonečný příběh, Siamský příběh Jáchym Topol: Sestra |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (30.12.2004)
1) Problémy pokusů o strukturalizaci literárního vývoje v daném období: periodizace, vnějšková a imanentní norma, funkce a fungování literatury v totalitárním režimu
2) Paradigmata utváření ?logiky" vývoje: ?návrat" versus ?překonávání", ?tradice" versus ?nové", ?východ" versus ?západ", syntetizační tendence a) Poválečné diskuse o směřování literatury (V. Černý, J. Chalupecký) b) Přehodnocování konceptů ?modernismu" a ?avantgardy" a kontextová aplikace těchto ?přehodnocení" c) Hledání nového ?řádu světa": minulost, přítomnost a budoucnost v literatuře a v uvažování o literatuře 40. a 50. let
3) Programovost, kolektivnost a normativnost v rámci literárního vývoje a) Poválečné literární skupiny a ?hnutí" b) Kanonizace a modelování obrazu klasiky (Z. Nejedlý, L. Štoll) c) Ustalování hranic tří proudů a podob poválečné české literatury
4) Proměny konceptu autora ("tvůrce") a jeho role uvnitř a vně textu a) Role spisovatele v rámci ideologicky vytyčeného paradigmatu: oživený koncept autora jakožto ?svědomí národa" b) Autorské memoáry a obraz spisovatele v nich (Nezval, Hrubín, Seifert, V. Černý, Zábrana) c) Intertextovost a metatextovost: literatura v literatuře
5) Strukturace a proměny žánrů: polarizace ?fiktivnosti" a ?autenticity" a) Reprezentace, mimésis a mimotextové odkazování: příznakové realizace díla jakožto znaku (Drda, Řezáč, Weil, Hrabal, Fuks) a) ?Deníkovost" literatury: próza s tématem okupace, poezie Skupiny 42 b) Modelovost, fixovanost a tabuovost fikčního světa v rámci vyprávění ?budovatelského románu" c) ?Psaní" reality versus vyprávěcí modelování: mezi popisností a hyperbolou, mezi groteskností a absurditou (prózy Jana Zábrany, Bohumila Hrabala a Milana Kundery, hry Václava Havla)
6) Literárnost reality a ?realita" textově zobrazovaná: symbolismus času a prostoru a) Alegoričnost a symboličnost prostoru města a vesnice b) ?Cesta", ?směr", ?hranice" a jejich podoby c) Obraz světa v rámci ?totálního realismu" a v rámci poezie všedního dne d) Podoby času (jako tématu a jako motivu) a koncepty jeho plynutí e) Smrt a její obrazy f) Jazyk, komunikace a jejich tematizace v textu
7) Individuální a kolektivní identita a její proměny a) Stylizační typy lyrického subjektu v poezii 40.-60. let b) Proměny podob vypravěče a identity postav v próze 40.-60. let c) Identita a identifikace: ?já" jakožto problém, ?já" ve vztahu k jinému a druhým
8) Strukturace a proměny žánrů v poezii 60. - 90. let a) období ?syntetizujících" skladeb (Holan, Hrubín, Mikulášek, Šiktanc) b) návrat analyticko-archetypální poezie (Skácel, Holan) c) poezie programních experimentů (Diviš, Juliš, Hiršal) d) prosakování a modelování poezie ?surovo-syrové reality" (Kolář, Zábrana, Mikulášek) e) Seifert f) Václav Hrabě jako fenomén jisté doby f) nástup ?nové generace" (Wernisch, Hanzlík, Kabeš, Brousek, Pištora, Gruša, Šrut, Topinka) g) oficiální mladá generace 70. let (Peterka, Sýs, Cincibuch, Žáček, Skarlant) h) pozdní Holan, pozdní Blatný, pozdní Diviš i) poetika nejoficiálnější poezie 70. a 80. let j) kontinuita a proměny ?undergroundu" k) nejmladší česká poezie 80. let
9) Strukturace a proměny žánrů v próze 60. - 90. let a) polarizace ?autentičnosti" a ?fiktivnosti" b) ideová modelovost hlavního proudu prózy 60. let: ?romány deziluze"? c) autobiografičnost jako hodnota sama o sobě: identita a identifikace d) téma zla uvnitř (Fuks: Spalovač mrtvol; Vaculík: Morčata) f) literárně mytická zobrazení ?pražského jara" a ?IV. sjezdu" g) uspořádané světy versus světy beze smyslu (Klíma, Páral, Kantůrková - Vyskočil, Michal, Kliment) h) Škvoreckého Mirákl a Vaculíkův Český snář i) Kundera j) Hrabal k) model ?angažované", ?neangažované" a ?bojující" prózy 70. a 80. let
10) Podoby dramatu a) Hrubín b) Topol c) Havel d) Semafor
11) 90. léta jako oscilace mezi ?návratem" a krokem do neznáma a) ?vyrovnávání se" s tradicí: rekonstrukce a mytologizace b) koncepty ?time-outu", ?kocoviny", ?přechodného stavu" c) ?postmodernismus" d) neodekadence e) ?sweet sixties" f) literární ceny jako pokus o kanonizaci soudobého ?chaosu" |