PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody literární vědy: Myšlení o literatuře 20. století - ABO400116
Anglický název: Methodology of Literary Theory: 20th Century
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO300313
Garant: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (23.08.2010)
Přednáška je věnována literárněteoretickým trendům 20. a počátku 21. století se zaměřením na metodologicky produktivní koncepty a terminologii tak, jak je lze vnímat ze synchronního úhlu pohledu. Řazení témat vychází z "klíčových" slov a konceptuálních pojmů soudobého uvažování o literatuře s tím, že se vrací ke konstituování a fungování těchto konceptů v průběhu 20. století v rámci jednotlivých "směrů" a osobností světové (byť se zúžením na transatlantickou oblast) literární teorie.
Absolventi kursu by měli být po jeho skončení schopni nejen hlubší orientace v jednotlivých metodologických tendencích a v proměnách jejich vývoje, ale měli by také prokázat schopnost dobírat se samostatných přístupů k řešení základních problémových okruhů, s nimiž se literárněteoretická metodologie potýká.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (23.08.2010)

Základní literatura - souhrnné práce:

Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002 (orig. Literary Theory. A Very Short Introduction, 1997).

Červenka, Miroslav et al.: Pohledy zblízka: Zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2002.

  • -- Na cestě ke smyslu: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2005.

Doležel, Lubomír: Kapitoly z dějin strukturální poetiky: od Aristotela k Pražské škole. Brno, Host 2001 (orig. Occidental Poetics: Tradition and Progress, 1990).

Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie. Praha, Triáda 2005.

Haman, Aleš; Holý, Jiří; Papoušek, Vladimír: Kritické úvahy o západní literární teorii. Praha, ARSCI 2006.

Hawkes, Terence: Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host 1999. (orig. Structuralism and Semiotics, 1977).

Hodrová, Daniela a kol.: ...na okraji chaosu...: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2001.

Iser, Wolfgang: Jak se dělá teorie. Praha, Karolinum 2009.

  • -- Teorie literatury: Aktuální perspektiva. Praha - Brno, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Macura, Vladimír, ed.: Průvodce po světové literární teorii. Praha, Panorama 1988; zvláště pak hesla Bachtin, Barthes, Eco, Frye, Genette, Heidegger, Ingarden, Iser, Jakobson, Jauss, Kristevová, Lévi- Strauss, Lotman, Lukács, Propp, Richards, Šklovskij, Todorov, Tyňanov, Wellek ad.

Michalovič, Peter; Minár, Pavol: Úvod do štrukturalismu a postštrukturalismu. Bratislava, Iris 1997.

Mitoseková, Zofia: Teorie literatury: Historický přehled. Brno, Host 2010.

Nünning, Ansgar, ed.: Lexikon teorie literatury a kultury. Brno, Host 2006 (orig. Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie, 2001).

Pechlivanos, Miltos, ed.: Úvod do literární vědy. Praha, Hermann a synové 1999 (orig. Einfűhrung in die Literaturwissenschaft, 1995).

Perniola, Mario: Estetika 20. století. Praha, Karolinum 2000 (orig. L´Estetica del novecento, 1997).

Wellek, René; Warren, Austin: Teorie literatury. Olomouc, Votobia 1996. (orig. Theory of Literature, 1949).

Zima, Peter V.: Literární estetika. Olomouc, Votobia 1998 (orig. Literarische Ästhetik, 1995).

Doporučená literatura - další obecné práce:

Adams, Hazard, ed.: Critical Theory since Plato. 2nd, rev. ed. Fort Worth, Harcourt 1986.

Adams, Hazard; Searle, Leroy, eds.: Critical Theory Since 1965. Tallahassee, University Presses of Florida 1986.

Friedrich, Hugo: Struktura moderní lyriky. Brno, Host 2005.

Hawthorn, Jeremy: A Concise Glossary of Contemporary Literary Theory. 4th ed. London, E. Arnold 2000.

Lentricchia, Frank; McLaughlin, Thomas, eds: Critical Terms for Literary Study. Chicago, University of Chicago Press 1990.

Makaryk, Irena R., ed.: Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Toronto, University of Toronto Press 1993.

Mocná, Dagmar, ed.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl, Paseka 2004.

Nőth, Winfried: Handbook of Semiotics. Bloomington, Indiana University Press 1995.

Perniola, Mario: Estetika 20. století. Praha, Karolinum 2000.

Procházka, Martin: Literary Theory: A Historical Introduction. Praha, FF UK 1997.

Selden, Raman, ed.: The Cambridge History of Literary Criticism. Vol. 8. Cambridge, Cambridge University Press 1995.

Doporučená literatura - práce jednotlivých stěžejních teoretiků:

Abrams, Meyer Howard. Zrcadlo a lampa. Romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha, Triáda 2001.

Adorno, Theodor W.: Estetická teorie. Praha, Panglos 1997.

Arendtová, Hannah: O násilí. Praha, ISE 1995.

Aristotelés: Rétorika; Poetika. Praha, Rezek 1999.

  • -- Poetika: Řecko-česky. Praha, OIKOYMENH 2008.

Auerbach, Erich. Mimesis. Praha, Mladá fronta 1968.

Austin, J. L: Jak udělat něco slovy. Praha, Filosofia 2000.

Bachelard, Gaston: Poetika prostoru. Praha, Malvern 2009 (orig. La Poétique de l´espace, 1957).

  • -- Psychoanalýza ohně. Praha, Mladá fronta 1994.
  • -- Voda a sny. Praha, Mladá fronta 1997.

Bachtin, Michail Michajlovič: Román jako dialog. Praha, Odeon 1980. (orig. Voprosy literatury i estetiky, 1975).

  • -- Formální metoda v literární vědě. Kritický úvod do sociologické poetiky. Praha, Lidové nakladatelství 1980. (orig. Formal´nyj metod literaturovedenii, 1928, spolu s Pavlem Medveděvem).
  • -- Dostojevskij umělec : K poetice prózy. Praha, Československý spisovatel 1971.
  • -- François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha, Odeon 1975

Bakoš, Mikuláš, ed.: Teória literatúry. Výber z formálnej metódy. 2., uprav. vyd. Bratislava, Pravda 1971.

Barthes, Roland: Kritika a pravda. Praha, Dauphin 1997. (zahrnuje i Nulový stupeň rukopisu a Základy sémiologie, pův. vyd. Praha, Československý spisovatel 1968) (orig. Le degré zero de l´écriture, 1953, Eléments de sémiologie, 1964, Critique et vérité, 1966).

  • -- Mytologie. Praha, Dokořán 2004 (orig. Mythologies, 1957).
  • -- Rozkoš z textu. Praha, Triáda 2008.
  • -- Světlá komora:Poznámka k fotografii. 2., upr. vyd. Praha, Fra 2005.
  • -- S/Z. Praha, Garamond 2007.

Baudrillard, Jean: Amerika. Praha, Dauphin 2000, 159 s. (orig. Amérique, 1986).

  • -- Dokonalý zločin. Olomouc, Periplum 2001.
  • -- Realita překonává hyperrealismus. Aluze 10, 2007, č. 1, s. 73-76.

Benjamin, Walter: Dílo a jeho zdroj (usp. Růžena Grabeníčková). Praha, Odeon 1979.

  • -- Iluminácie. Eseje (usp. Adam Bžoch). Bratislava, Kalligram 1999.
  • -- Výbor z díla. I, Literárněvědné studie (usp. Martin Ritter). Praha, OIKOYMENH 2009.

Borecký, Vladimír: Imaginace a kultura. Praha, Karolinum 1996.

  • -- Imaginace, hra a komika. 2., rozš. a opr. vyd. Praha, Triton 2005.
  • -- Porozumění symbolu. 2., opr. a dopl. vyd. Praha, Triton 2003.
  • -- Teorie komiky. Praha, Hynek 2000.

Blanchot, Maurice: Literární prostor. Praha, Herrmann & synové 1999.

Bloom, Harold: Kánon západní literatury. Praha, Prostor 2000.

Bogatyrev, Petr G.: Souvislosti tvorby. Cesty k lidové struktuře kultury a divadla. Praha, Odeon 1971.

Bolton, Jonathan, ed.: Nový historismus = New historicism. Brno, Host 2007.

Booth, Wayne C.: Typy vyprávění. Aluze 10, 2007, č. 2, s. 42-51.

Burke, Peter: Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi. Praha, Karolinum 2007.

  • -- Variety kulturních dějin. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury 2006.

Buytendijk, Frederik Jakobus: Futbal. Slovo a smysl 3, 2006, č. 6, s. 301-321.

Campbell, Joseph: Mýty. Praha, Pragma 1998.

  • -- Proměny mýtu v čase: Vývoj mýtů od raných kultur až po středověké legendy. Praha, Portál 2000.
  • -- Tisíc tváří hrdiny: Archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha, Portál 2000.

Císař, Karel; Koťátko, Petr, eds.: Text a dílo: Případ Menard. Praha, Filosofia 2004.

Cohnová, Dorrit: Co dělá fikci fikcí. Praha, Academia 2009.

Compagnon, Antoine: Démon teorie: Literatura a běžné myšlení. Brno, Host 2009.

Croce, Benedetto: Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou linguistikou. Praha, J. Otto 1907.

  • -- Brevíř estetiky. Praha, Orbis 1927.

Culler, Jonathan: Studie k teorii fikce. Brno, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2005.

Červenka, Miroslav: Fikční světy lyriky. Litomyšl - Praha, Paseka 2003.

  • -- Obléhání zevnitř. Praha, Torst 1996.
  • -- Styl a význam: Studie o básnících. Praha, Československý spisovatel 1991.
  • -- Významová výstavba literárního díla. Praha, Karolinum 1992.

Červenka, Miroslav, ed.: Čtenář jako výzva. Výbor prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Dannenbergová, Hilary P.: Vývoj narativní struktury a pojem PLOT. Aluze 10, 2007, č. 3, s. 74-88.

Deleuze, Gilles: Film. 1.: Obraz - pohyb. Praha, Národní filmový archiv 2000.

  • -- Film. 2.: Obraz - čas. Praha, Národní filmový archiv 2006.
  • -- Foucault. Praha, Herrmann a synové 1996.
  • -- Podl´a čoho poznáme štrukturalismus? Bratislava, Archa 1993. (A quoi reconnait on le structuralisme, 1974).
  • -- Proust a znaky. Praha, Hermann a synové 1999. (orig. Marcel Proust et les signes, 1964).

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix: Kafka: Za menšinovou literaturu. Praha, Herrmann & synové 2001.

De Man, Paul: Ne-osobní rysy kritického díla Maurice Blanchota. Česká literatura 51, 2003, č. 1, s. 26-43.

Derrida, Jacques: Texty k dekonstrukci: Práce z let 1967-72 (usp. Miroslav Petříček jr.). Bratislava, Archa 1993.

  • -- Gramatológia. Bratislava, Archa 1999. (orig. De la grammatologie, 1967).

Dickie, George: Co je umění. Institucionální analýza. Aluze 11, 2008, č.23, s. 81-90.

Doležel, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. Praha, Academia 2008.

  • -- Heterocosmica. Praha, Karolinum 2003.
  • -- Identita literáního díla. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004.
  • -- Narativní způsoby v české literatuře. Praha, Český spisovatel 1993.

Dunnová, Anne: Televizní zpráva jako narativ. Aluze 12, 2009, č. 2, s. 46-55.

Eagleton, Terry: Idea kultury. Brno, Host 2001.

  • -- Sladké násilí: Idea tragična. Brno, Host 2004.

Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia. Ed. Stefan Collini. Bratislava, Archa 1995.

  • -- Lector in fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha, Academia 2010.
  • -- Meze interpretace. Praha, Karolinum 2004.
  • -- O literatuře. Praha, Argo 2004.
  • -- Skeptikové a těšitelé. Praha, Svoboda 1995 (orig. Apocalittici e integrati, 1964).
  • -- Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997.
  • -- Teorie sémiotiky. Brno, JAMU 2004.

Ejchenbaum, Boris M.: Jak je udělán Gogolův "plášť". In Sovětská literární věda. 1. díl: Vybrané texty k dějinám metodologie. Praha, SPN 1972, s. 105-118.

Eliade, Mircea: Mýtus o věčném návratu: Archetypy a opakování. 2., opr. vyd. Praha, OIKOYMENH 2009.

  • -- Mýty, sny a mystéria. Praha, OIKOYMENH 1998.
  • -- Obrazy a symboly: Esej o magicko-náboženských symbolech. Brno, Computer Press 2004.
  • -- Posvátné a profánní. 2., opr. vyd. Praha, OIKOYMENH 2006.

Eliot, Thomas Stearns: O básnictví a básnících (usp. Martin Hilský). Praha, Odeon 1991.

Fish, Stanley: S úctou věnuje autor. Praha - Brno, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Foucault, Michel: Archeologie vědění. Praha, Herrmann & synové 2002.

  • -- Diskurs, autor, genealogie (usp. Petr Horák). Praha, Svoboda 1994. (orig. L´Ordre du discourse, 1971, Qu´est-ce qu´un auteur?, 1969, Nietzsche, la généalogie, l´histoire, 1971).
  • -- Slova a věci. Brno, Computer Press 2007 (orig. Les mots et les choses: Une Archéologie des sciences humaines, 1966).

Frank, Manfred: Co je neostrukturalismus? Praha, SOFIS a Pastelka 2000.

Freud, Sigmund: O člověku a kultuře (usp. Jiří Stromšík). Praha, Odeon 1990.

  • -- Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. Praha, Orbis 1991 (orig. Eine Kindheitserinnerung des Leonardo da Vinci, 1910).

Frye, Northrop: Anatomie kritiky. Brno, Host 2003.

  • -- Velký kód: Bible a literatura. Brno, Host 2000.

Gadamer, Hans-Georg: Aktualita krásného. Praha, Triáda 2003.

  • -- Člověk a řeč: Výbor textů (usp. Jan Sokol). Praha, OIKOYMENH 1999.
  • -- Pravda a metoda I: Nárys filosofické hermeneutiky. Praha, Triáda 2010.
  • -- Problém dějinného vědomí. Praha, Filosofia 1994.

Genette, Gérard: Fikce a vyprávění. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2007.

  • -- Rozprava o vyprávění. Česká literatura 54, 2003, č. 3, s. 302-327, a č. 4, s. 470-495.

Glanc, Tomáš, ed.: Exotika: Výbor z prací tartuské školy. Brno, Host 2003.

Goodman, Nelson: Jazyky umění: Nástin teorie symbolů. Praha, Academia 2007.

  • -- Sedm výhrad proti podobnosti. Aluze 11, 2008, č. 2, s. 65-70.
  • -- Způsoby světatvorby. Bratislava, ARCHA 1996.

Grebeníčková, Růžena: Literatura a fiktivní světy (usp. Michael Špirit). Praha, Český spisovatel 1995.

  • -- Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha, Prostor 1997.

Greenblatt, Stephen: Podivuhodná vlastnictví. Zázraky Nového světa. Praha, Karolinum 2004.

Hamburger, Käte: Fikční vyprávění a jeho příznak. Aluze 9, 2005, č. 1, s. 120-131.

Havránek, Bohuslav; Mukařovský, Jan, eds.: Čtení o jazyce a poesii. Praha, Družstevní práce 1942.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: Estetika. Sv. I a II. Praha, Odeon 1966.

Heidegger, Martin: Básnicky bydlí člověk. Praha, Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1993, 185 s. (orig. Dichterisch wohnet der Mensch).

  • -- Bytí a čas. 2., opr. vyd.. Praha, OIKOYMENH 2002.

Herman, David: Přirozený jazyk vyprávění. Brno - Praha,Ústav pro českou literaturu AV ČR 2005.

Hodrová, Daniela: Hledání románu. Praha, Československý spisovatel 1989.

  • -- Román zasvěcení. Jinočany, H & H 1993.
  • -- Místa s tajemstvím. Kapitoly z literární topologie. Praha, KLP-Koniasch Latin Press 1994.

Hodrová, Daniela, ed.: Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. D. Hodrová et al. Jinočany : H & H, 1997.

Huizinga, Johan: Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha, Dauphin 2000.

Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny: Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc, Univerzita Palackého 2000.

  • -- Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host 2008.

Chvatík, Květoslav: Člověk a struktury: Kapitoly z neostrukturální poetiky a estetiky. Praha, Český spisovatel 1996.

  • -- Strukturální estetika. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno, Host 2001.

Ingarden, Roman: O poznávání literárního díla. Praha, Československý spisovatel 1967.

  • -- Umělecké dílo literární. Praha, Odeon 1989. (orig. Das literarische Kunstwerk, 1931).

Iser, Wolfgang: Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze 8, 2004, č. 2-3, s. 135-143.

Jakobson, Roman: Poetická funkce (usp. Miroslav Červenka). Jinočany, H&H 1996.

Jameson, Fredric: Teorie postmoderny. Aluze 12, 2009, č. 3, s. 68-75.

Jankovič, Milan: Cesty za smyslem literárního díla. Praha, Karolinum 2005.

  • -- Dílo v pohybu. Praha, Academia 2009.

Jung, Carl Gustav: Duše moderního člověka (usp. Karel Plocek). Brno, Atlantis 1994.

  • -- Archetypy a nevědomí (usp. Helmut Barz et al.). Brno, Nakladatelství Tomáše Janečka 1997. (orig. Archetyp und Undbewusstes, 1934-1935).

Kalaga, Wojciech: Mlhoviny diskursu: Subjekt, text, interpretace. Brno, Host 2006.

Koťátko, Petr: Interpretace a subjektivita. Praha, Filosofia 2006.

Kožmín, Zdeněk: Modely interpretace: Patočkovské průhledy. Brno, Masarykova univerzita 2001.

Kracauer, Siegfried: Ornament masy: Eseje. Praha, Academia 2008..

Kristeva, Julia: Jazyk lásky: Eseje o sémiotice, psychoanalýze a mateřství. Praha, One Woman Press 2004.

  • -- Slovo, dialog a román: Texty o sémiotice. Praha, SOFIS 1999.

Kubíček, Tomáš: Vypravěč: Kategorie narativní analýzy. Brno, Host 2007.

Kubínová, Marie: Sondy do sémiotiky literárního díla. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 1995.

  • -- Text v pohybu četby: Úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla. Praha, Academia 2009.

Kubínová, Marie, ed.: Kapitoly z teorie literárního díla. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta 1993.

Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění: Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002.

Lacan, Jacques: Studium zrcadla jako to, co formuje funkci Já. Aluze 3, 2000, č. 1, s. 155-164.

Lachmannová, Renate: Memoria fantastica. Praha, Herrmann & synové 2002.

Lakoff, George: Ženy, oheň a nebezpečné věci: Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha, Triáda 2006.

Lakoff, George; Johnson, Mark: Metafory, kterými žijeme. Brno, Host 2002.

Lévi-Strauss, Claude: Myšlení přírodních národů. Praha, Československý spisovatel 1971.

  • -- Mythologica. I.: Syrové a vařené. Praha, Argo 2006.
  • -- Mýtus a význam. Bratislava, Archa 1993. (orig. Myth and Meaning, 1978).
  • -- Strukturální antropologie. 2 sv. Praha, Argo 2006-2007.

Lewis, David: Pravda ve fikci. Aluze 10, 2007, č. 2, s. 52-62.

Lotman, Jurij: Text a kultúra. Bratislava, Archa 1994.

Lotman, Jurij, ed.: Poetika, rytmus, verš. Praha, Svět sovětů 1968.

Lukács, György: Metafyzika tragédie. Praha, Československý spisovatel, 1967.

  • -- Umění jako sebepoznání lidstva (usp. Petr Rákos a Růžena Grebeníčková). Praha, Odeon 1976.

Lyotard, Jean-François: Návrat a jiné eseje. Praha, Herrmann & synové 2003.

  • -- O postmodernismu; Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace. Praha, Filosofický ústav AV ČR 1993.
  • -- Putování a jiné eseje. Praha, Herrmann & synové 2001.
  • -- Rozepře. Praha, Filosofia 1998.

Margolin,Uri: Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2008.

Mathauser, Zdeněk: Báseň na dosah Eidosu: Ke stopám fenomenologie v ruské literatuře a literární vědě. Praha, Univerzita Karlova 2005.

  • -- Básnivé nápovědi Husserlovy fenomenologie. Praha, Filosofia 2006.
  • -- Estetické alternativy. Jazyk vědy a jazyk poezie. Praha, Gryf 1994.
  • -- Estetika racionálního zření. Praha, Karolinum 1999.
  • -- Literatura a anticipace (v téže knize i Procházka, Miroslav: Aspekty řeči v dramatickém textu). Praha, Ústav teorie a dějin umění ČSAV 1980.
  • -- Metodologické meditace aneb Tajemství symbolu. Brno, Blok 1989.
  • -- Mezi filozofií a poezií. Praha, Filosofia 1995.

Meletinskij, Jeleazar M.: Poetika mýtu. Praha, Odeon 1989.

Merleau-Ponty, Maurice: Svět vnímání (usp. Stéphanie Ménasé). Praha, OIKOYMENH 2008.

  • -- Viditelné a neviditelné. 2., opr. vyd. Praha, OIKOYMENH 2004.

Metz, Christian: Imaginární signifikant. Psychoanalýza a film. Praha, Český filmový ústav 1991.

Michalovič; Peter; Zuska, Vlastimil: Znaky, obrazy a stíny slov: Úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. Praha, Akademie múzických umění 2009.

Miller, J. Hillis: Narativ. Aluze 11, 2008, č. 1, s. 30-39.

Mukařovský, Jan: Studie z estetiky. Výbor z estetických prací z let 1931-1948 (usp. Květoslav Chvatík). Praha, Odeon 1966.

  • -- Studie z poetiky (usp. Hana Mukařovská, red. Rudolf Havel). Praha, Odeon 1982.
  • -- Básnická sémantika. Univerzitní přednášky Praha - Bratislava (usp. Miroslav Procházka). Praha, Karolinum 1995.
  • -- Studie I a II (usp. Miroslav Červenka a Milan Jankovič). Brno, Host 2000.

Newton, Kenneth M.: Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum 2008.

Novitz, David: Umění, narativ a lidská povaha. Aluze 12, 2009, č. 3, s. 27-37.

Oates-Indruchová, Libora, ed.: Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feminismu. Praha, Sociologické nakladatelství 1998.

Ong, Walter J.: Technologizace slova: Mluvená a psaná řeč. Praha, Karolinum 2006.

Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk: Sémiotické studie. Brno, Host 2002.

Patočka, Jan: Dvě máchovské studie. 3., opr. vyd. Praha, OIKOYMENH 2007.

  • -- Fenomenologické spisy. I.: Přirozený svět : texty z let 1931-1949. Praha, OIKOYMENH a Filosofia 2008.
  • -- Přirozený svět jako filosofický problém. 2., podstatně rozš. vyd. Praha, Československý spisovatel 1970.
  • -- Umění a čas: Soubor statí, přednášek a poznámek k problémům umění. Praha, OIKOYMENH a Filosofia 2004.

Pechar, Jiří: Být sám sebou: Pojem identity a jeho meze. Praha, Hynek 1995.

Petříček, Miroslav: Majestát zákona: Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha, Herrmann & synové 2000.

  • -- Myšlení obrazem: Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha, Herrmann & synové 2009.

Peregrin, Jaroslav, ed.: Obrat k jazyku: Druhé kolo. Praha, Filosofia 1998.

Prince, Gerald: Ještě k narativitě. Aluze 12, 2009, č. 2, s. 40-45.

Procházka, Miroslav: Příspěvek k problematice sémiologie literatury a umění. Praha, Ústav pro českou literaturu ČSAV 1969.

Propp, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany, H & H 1999.

Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění. I.: Zápletka a historické vyprávění. Praha, OIKOYMENH 2000.

  • -- Čas a vyprávění. II.: Konfigurace ve fiktivním vyprávění. Praha, OIKOYMENH 2002.
  • -- Čas a vyprávění. III.: Vyprávěný čas. Praha, OIKOYMENH 2007.
  • -- Teória interpretácie: Diskurs a prebytok významu (přel. Zdeňka Kalnická). Bratislava, --- Život, pravda, symbol (usp. a přel. Miloš Rejchrt). 2., upr. vyd. Praha, OIKOYMENH 1993 (zvláště stati Symbol a mýtus, Existence a hermeneutika, Problém dvojího smyslu, Struktura, slovo, událost).

Archa 1997, 135 s. (Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning, 1976).

Rimmon-Kenanová, Shlomith: Poetika vyprávění. Brno, Host 2001.

Ronenová, Ruth: Možné světy v teorii literatury. Brno, Host 2006.

Ryan, Marie-Laure: Možné světy v soudobé teorii literatury. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s. 570-599.

Said, Edward W.: Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha - Litomyšl, Paseka 2008.

Searle, John R.: Logický status fikčního diskurzu. Aluze 10, 2007, č. 1, s. 61-69.

Schmid, Wolf: Narativní transformace: Dění - příběh - vyprávění - prezentace vyprávění. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Sontagová, Susan: Nemoc jako metafora; AIDS a jeho metafory. Praha, Mladá fronta 1997.

  • -- O fotografii. Praha - Litomyšl, Paseka; Brno, Barrister & Principal 2002.

Staiger, Emil: Poetika, interpretace, styl: Výbor. Praha, Triáda 2008.

  • -- Základní pojmy poetiky. Praha, Československý spisovatel 1969.

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon, 1988.

Svatoň, Vladimír: Epické zdroje románu: Z teorie a typologie ruské prózy. Praha, Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR 1993.

  • -- Proměny dávných příběhů: O poetice ruské prózy. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2004.
  • -- Román v souvislostech času: Úvahy o srovnávací literární vědě. Praha, Malvern 2009.
  • -- Z druhého břehu. Praha, Torst 2002.

Svatoňová, Kateřina: 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha, Casablanca 2008.

Szondi, Peter: Úvod do literární hermeneutiky. Brno, Host 2003.

Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Praha, Melantrich 1933. 2. vyd. Theorie prózy. Praha, Melantrich 1948, 3. vyd. Teorie prózy. Praha, Akropolis 2003 (orig. Teórija prozy, 1926, přeprac. 1929).

Taine, Hippolyte: Studie o dějinách a umění. Praha, Odeon 1978.

Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha, Triáda 2000. (orig. Poétique de la prose, 1971).

Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Praha, Lidové nakladatelství 1970.

Trávníček, Jiří, ed.: Od poetiky k diskursu: Kýbor z polské literární teorie 70.-90. let XX. století. Brno, Host 2002.

Turner, Mark: Literární mysl: O původu myšlení a jazyka. Brno, Host 2005.

Tyňanov, Jurij Nikolajevič: Literární fakt. Praha, Odeon 1988.

Uspenskij, Boris: Poetika kompozice. Brno, Host 2008.

Veltruský, Jiří: Drama jako básnické dílo. Brno, Host 1999.

  • --Příspěvky k teorii divadla. Praha, Divadelní ústav - Divadelní fakulta AMU 1994.

Vojvodík, Josef; Hrdlička, Josef, eds.: Osoba a existence: Z perspektivy fenomenologicko-antropologické psychiatrie (1930-1968). Brno, Host 2009.

Volek, Emil: Znak - funkce - hodnota: Estetika a sémiotika umění Jana Mukařovského v proudech současného myšlení: Zápisky z podzemí postmoderny. Praha - Litomyšl, Paseka 2004.

Vygotskij, Lev Semjonovič: Psychologie umění. Praha, Odeon 1981.

Wellek, René: Koncepty literární vědy (usp. Vladimír Papoušek). Jinočany, H & H 2005.

White, Hayden: Modernistická událost. Iluminace 9, 1999, č. 4, s. 5?21.

  • -- Tropika diskursu. Kulturně kritické eseje. Praha, Karolinum 2010.
  • -- Z "Úvodu" k Metahistorii. Aluze 11, 2008, č. 3, s. 33-39.

Zoran, Gabriel: K teorii narativního prostoru. Aluze 12, 2009, č. 1, s. 39-55.

Zuska, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu: Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho recepce. Praha, Karolinum 1994.

  • -- Estetika: Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha, Triton 2001.
  • -- Mimésis - fikce - distance: K estetice XX. století. Praha, Triton 2001.

Zuska, Vlastimil, ed.: Umění, krása, šeredno: Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003.

Žirmunskij, Viktor Maximovič: Poetika a poezie. Praha, Odeon 1980.

Žižek, Slavoj: Nepolapitelný subjekt: Chybějící střed politické ontologie. Chomutov, L. Marek 2007.

Doporučená literatura - práce shrnující a interpretující jednotlivé metodologie či teoretiky:

Bernard, Jan, ed.: Tartuská škola: Sborník filmové teorie 2. Praha, Národní filmový archiv 1995.

Fořt, Bohumil: Úvod do sémantiky fikčních světů. Brno, Host 2005.

Fulka, Josef: Psychoanalýza a francouzské myšlení. Praha, Herrmann & synové 2008.

Gál, Egon; Marcelli, Miroslav, eds: Za zrkadlom moderny. Filozofia posledného dvadsaťročia. Bratislava 1991.

Grondin, Jean: Úvod do hermeneutiky. Praha, OIKOYMENH 1997. (orig. Einfűhrung in die philosophische Hermeneutik, 1991).

Grygar, Mojmír: Terminologický slovník českého strukturalismu: Obecné pojmy estetiky a teorie umění. Brno, Host 1999.

Hanáková, Petra: Pandořina skřínka, aneb, Co feministky provedly filmu? Praha, Academia 2007.

Hilský, Martin: Angloamerická "nová kritika". Praha, Univerzita Karlova 1976.

Kanovský, Martin: Štruktúra mýtov: Štrukturálna antropológia Clauda Lévi-Straussa. Praha, Cargo 2001.

Mareš, Petr; Szczepanik, Petr, eds: Tvořivé zrady. Současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře: Sborník filmové teorie 3. Praha, Národní filmový archiv 2005.

Oravcová, Marianna, ed.: Filozofia prirodzeného jazyka. Bratislava, Archa 1992 (zvláště oddíl II. Referencia a význam a oddíl III. Komunikácia, intencia, rečové akty).

Pechar, Jiří: Interpretace a analýza literárního díla. Praha, Filosofia 2002.

Sládek, Ondřej, ed.: Český strukturalismus po poststrukturalismu. Brno, Host 2006.

Szczepanik, Petr, ed.: Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha, Herrmann & synové 2004.

Zuska, Vlastimil, ed.: Sborník filmové teorie 1: Angloamerické studie. Praha, Český filmový ústav 1991.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (23.08.2010)

samostatný, tvůrčím způsobem napsaný esej na zvolené metodologicko-teoretické téma v rozsahu 2500 - 3000 slov; způsob napsání je charakterizován v Soupisu nabídnutých témat (viz níže).

Návrhy témat písemné práce z Metod literární vědy

Toto jsou navržená, nahrubo načrtnutá témata. Mají sloužit jako inspirační podnět, nikoli jako jídelní lístek, z něhož si vyberete jedno patřičné číslo. Je naprosto možné a vítané, abyste přicházeli se svými vlastními tématy (jediný požadavek: tato témata musí zůstat na obecné, teoretické rovině, práce zcela literárněhistorické či textově interpretační budou nelítostně vraceny), případně si navržené formulace jakkoli upravovali, kombinovali, rozšiřovali či naopak omezovali. Smyslem práce je prokázání schopnosti tvořivě teoreticky, tj. abstraktně uvažovat a zároveň zorientovat se v přístupech, jimiž daný problém chápe soudobá literární teorie. Schopnost najít si prameny a odbornou literaturu by měla patřit k schopnostem, které svou prací prokazujete. Vnějškově stanovený rozsah práce je 2 500 - 3 000 slov; vnitřním a tudíž i podstatnějším kritériem by měla být výsledná podoba práce, z níž zřetelně vyplývá, že téma je alespoň relativně probráno ze všech relevantních úhlů pohledu a že je tedy pro "teď a tady" vyčerpáno. Nezdržujte sebe ani mě sepisováním věcí, které jsou zcela evidentní, bezproblémové a banální (např. odstavce o tom, že "problém je nesporně důležitý a složitě uchopitelný" či podobné typy nastavování rozsahu textu za pomoci verbální omáčky), pište rovnou k věci. Práce může a měla by mít charakter eseje, tzn. můžete si dovolit i jistou subjektivitu, vlastní tvořivost či ozvláštňující využití jazyka, a také celá práce může zůstat v rovině otevřeného diskursu, a nemusí tedy veškeré vytyčené otázky definitivně řešit. Mějte při psaní na vědomí, že zajímavě položené otázky jsou často podstatnější než nudné, předem očekávané, byť i "správné" odpovědi. I při vítané esejističnosti psaní jsou nicméně vyžadovány standardy civilizovaného akademického psaní (citace, odkazy, soupis literatury apod.).

Týden (jako minimum) po odevzdání práce (formou e-mailové přílohy ve formátech ".doc", ".rtf" či "pdf.") proběhne ústní obhajoba práce v rámci mých konzultací, kde případně obdržíte i známku.

Možná témata práce:

1) Představa fungování literárního díla ve Freudově psychoanalýze (případně včetně rozvinutí u Lacana) a v Jungově analytické psychologii

2) "Archetyp" a "fenomenologický objekt" (Jung a Ingarden, příp. i Frye)

3) Koncepty uspořádanosti mýtického světa (Campbell, Lévi-Strauss, Frye, Eliade)

4) Koncept ozvláštnění ("ostranenie") v ruském formalismu (Šklovskij, Tomaševskij)

5) Představa fungování literárního procesu u Jakobsona a Tyňanova a pozdější koncept sémiotiky kultury (Lotman) a novohistorické pojetí dějin

6) Pojem "metody" (způsobu psaní) v ruském formalismu (Šklovskij)

7) Vývoj představy o literárním díle v rámci ruského formalismu ("stroj", "organismus", "systém")

8) Šklovského koncept "literatury vně syžetu" a jeho možnosti pro interpretaci "autentické" literatury

9) Pojmy syžetu a fabule a jejich rozlišení v rámci ruského formalismu (Šklovskij, Tomaševskij, Propp, Schmid)

10) Koncepty uspořádanosti pohádkového světa (Jung, Propp)

11) Pojem sémantického gesta, vývoj tohoto konceptu u Mukařovského a jeho domýšlení u Jankoviče

12) Funkce literárního díla (Bűhler, Mukařovský, Jakobson)

13) Možnosti a meze představy o autorském záměru (Barthes, E. D. Hirsch)

14) Mukařovského pojetí "básnického jazyka" a "obrazného pojmenování"

15) Představa znaku podle de Sausurea, Ch. Peirce a Ch. Morrise

16) Pojem "zvýznamňování": signifikace a designace (Mukařovský, Eco)

17) Pojetí "mohoznačnosti" a koncept díla v rámci nové kritiky

18) Pojem "konkretizace" (Ingarden, Vodička, kostnická škola recepční estetiky)

19) Pojetí mýtu v literatuře (Jung a Kerényi, Meletinskij, Lévi-Strauss, Barthes, Frye)

20) Koncepty prostoru a jejich poetika (Bachtin, Bachelard, Slawinski, Baudrillard, Hodrová)

21) Pojem "diskursu" u Michela Foucaulta

22) Bachtinův koncept dialogičnosti

23) Pojetí vypravěče v soudobé literární teorii (Bachtin, Stanzel, Doležel, Todorov, Rimmon-Kenanová)

24) Koncepty intertextovosti Bachtin, Kristeva, Genette, Lachmannová)

25) Problematika "minésis" a vztahu literárního textu k realitě (Aristoteles, Auerbach, Lukács, Ricoeur, Doležel, Goodman)

26) "Hermeneutický kruh" v představách moderní hermeneutiky (Heidegger, Gadamer, Grondin)

27) Pojem "horizontu" v rámci hermeneutického přístupu k literatuře (Gadamer, Jauss)

28) Představa "otevřeného" a "uzavřeného" díla (Eco)

29) Role čtenáře ve fungování literárního díla (Ingarden, Eco, Iser)

30) Koncept "reality" a "fikce" v Ecově pojetí "malých světů"

31) Přístupy k populární a masové kultuře (Adorno, Benjamin, Kracauer, Eco)

32) Problém interpretace a "přeinterpretování" (Eco, Rorty, Culler, Gadamer, Iser, Ricoeur)

33) "Implikovaný" vnímatel podle školy recepční estetiky (Iser, Jauss)

34) Soudobé koncepty fikčních ("možných") světů (Pavel, Doležel, Eco Ryanová, Ronenová)

35) Pojetí postavy v literárním díle (Propp, Bachtin, Stanzel, Doležel, Hodrová, Greimas, Barthes, Todorov, Rimmon-Kenanová, Margolin)

36) Pojem textu a textovosti v rámci poststrukturálních přístupů (Derrida, Barthes, Foucault)

37) Derridovy pojmy "écriture" a "différance"

38) Logocentrismus podle Derridy

39) "Já" a možnosti autobiografického psaní v různých konceptech moderní teorie (Freud, Šklovskij, Kristeva, Lacan, de Man)

40) Pojem metafory v soudobé literární vědě (Black, Mukařovský, Jakobson, Ricoeur, Derrida)

41) Pojem symbolu v soudobé literární vědě (Todorov, Ricoeur, Mathauser)

42) Postmodernismus a jeho podoby: pokus o pozitivní vymezení (Lyotard, Baudrillard, Eagleton, Jameson, McHale, Žižek)

43) Základní pojmy a konceptuální rysy feministického přístupu k literatuře (Showalter, Cixous, Irigaray, Kristeva)

44) Vztah verbální a vizuální složky díla (Barthes, Genette, Sontagová, Chatman)

45) Pojetí děje v literárním díle (Barthes, Ricoeur, Dannenbergová)

46) Princip hry a jeho možnosti využití v literatuře (Huizinga, Buytendijk, Borecký, Baudrillard)

47) Tělo a tělesnost v literatuře (Freud, Merleau-Ponty, Lacan, Grebeníčková)

48) Fakta a fikta v literárním díle (jakákoli verze teorie fikčních světů)

49) Koncepty fikčnosti (Ricoeur, Culler, Doležel, Eco)

50) Ecova idea "kulturní encyklopedie (Teorie sémiotika a Lector in fabula)

51) Jako atestační práci je možné odevzdat i překlad dosud do češtiny nepřeloženého uceleného literárněteoretického či uměnovědného textu z angličtiny, němčiny, francouzštiny a ruštiny v rozsahu alespoň 12 normostran, doplněného 3-5 stránkovým komentářem vykládajícím text a problematiku jeho překladu. K překladu je třeba dodat i znění originálu. V případě jazyků jiných než angličtina trvá hodnotící proces minimálně 14 dnů z důvodu konzultování jazykové kvality překladu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (23.08.2010)

Vyučuje:

Prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.

Forma:

základní přednáška, 2 hod. týdně,

Tematické okruhy:

1) Teoretizace literární teorie

2) Přehled vývoje literárněteoretického uvažování a konstituování jednotlivých metodologií s důrazem na 20. století

3) "Tvrdá" fakta: "pravda", fakticita, "reálné", "realita", subjekt/objekt, aktuální svět; fikce, fiktivnost a fikcionalita jako konstitutivní rysy literatury

Metodologické směry: fenomenologie, sociologické přístupy, frankfurtská škola, archetypální estetika, marxismus, feminismus, nový historismus, postkoloniální studia, kulturální studia

Autoři: Roman Ingarden, Maurice Merleau-Ponty; Michail M. Bachtin; Walter Benjamin, Theodor Adorno, Jürgen Habermas; Maurice Blanchot; Northrop Frye; Georg Lukács, Louis Althusser; Francois Lyotard, Jean Baudrillard; Stephen Greenblatt; Peter Burke, Heléne Cixous, Luce Irigaray, Linda Hutcheon; Gayatri Spivak, Edward Said, Homi K. Bhabha

Další klíčové pojmy: vrstva schematizovaných aspektů a vrstva zobrazených předmětů, místa nedourčenosti a jejich konkretizace; dialogičnost, polyfonie; zvýznamňovací praxe, sémiotický a symbolický, fenotext, ideologém; reference a reprezentace, autenticita

4) "Já": identita jako totožnost a jinakost; "já" jako znak; deteritorializace "já" v literatuře, ztrácení "já" v procesu psaní a hledání "já" v procesu čtení; konstrukty "já": Ego, archetyp, gender; "rukopis"

Metodologické směry: pozitivismus, psychologizující metody, výrazová estetika, psychoanalytické přístupy; hermeneutika, recepční estetika, psychologie čtenáře, afektivní stylistika, kognitivní věda

Autoři: Friedrich Schleiermacher; Hippolitte Taine, Bennedetto Croce, F. X. Šalda, Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Jacques Lacan; Roman Ingarden, Martin Heidegger, Hans-Georg Gadamer, E. D. Hirsch, Paul Ricoeur; Hans-Robert Jauss, Wolfgang Iser; Norman Holland; Stanley Fish; Rolland Barthes; Gilles Deleuze; George Lakoff a Mark Johnson

Další klíčové pojmy: empirický autor, obraz autora, autorský subjekt (implikovaný autor), záměr, intuice, výraz, génius, sebevýraz, Id a Ego, archetyp, hra označujícího; hermeneutický kruh, předsudek, rozumění, horizont, interpretační platnost; implikovaný a empirický vnímatel; aktualizace, zážitek, autentifikace; (subjektivní) konkretizace; interpretativní komunita

5) Nástroje uspořádávající literární text: jazyk, pojmenování, performativní potenciál literární promluvy

Metodologické směry: formalismus, strukturalismus, "nová kritika", sémiotika, teorie řečových aktů, poststrukturalismus a dekonstrukce

Autoři: Boris Ejchenbaum, Viktor Šklovskij, Boris Tomaševskij, Jurij Tyňanov, Roman Jakobson, Vladimir Propp; Jan Mukařovský; T. S. Eliot, I. A. Richards, William Empson, F. R. Leavis, John Crowe Ransom, Cleanth Brooks, W. K. Wimsatt a Monroe C. Beardsley, Wayne Booth; Claude Lévi-Strauss, A. J. Greimas, Tzvetan Todorov, Julia Kristeva, Gérard Génette, Rolland Barthes, David Lodge, Jonathan Culler; Jurij M. Lotman, Michael Riffaterre, Umberto Eco, Thomas Pavel, Lubomír Doležel, Ruth Ronen, Marie-Laure Ryan; J. L. Austin, John Searle; Jacques Derrida, Paul de Man

Další klíčové pojmy: uspořádanost, substance, ozvláštnění, prostředek, motivace, metoda, syžet a fabule, dílo jako "stroj", "organismus" a "systém", literárnost, dominanta; funkce literárního díla, norma a hodnota, motorické dění a sémantické gesto, struktura a systém, záměrnost a nezáměrnost, artefakt a estetický objekt, konkretizace; autonomie, rétorika, organická jednota textu - text jako schránka pro význam, mnohoznačnost,hledisko, ironie, "close reading", kánon a tradice, klam záměru a klam emoce, implikovaný autor; vzorec, aktanty, vyprávění, intertextovost, transtextovost; mimesis, fikčnost, fiktivnost a autenticita, "otevřené dílo", "psané dílo" a "čtené dílo"; kód; význam a smysl; možné světy a fikční světy, interpretace a přeinterpretování; psaní, grafém, gramatologie, diferänce, textovost; tropus a alegorie

6) Nástroje uspořádávající literární dění: vliv, síla, moc, "předsudek", jedinečnost a jinakost, analogie, etika, politika, spektra, kanonizace a kánon, diskurs a diskursivní činnosti

Metodologické směry:

Autoři: Harold Bloom; Michel Foucault, Pierre Bourdieu; Terry Eagleton, Fredric Jameson

Další klíčové pojmy: hegemonie, vysoké a nízké, populární a elitní

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK