PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vocabulary in ELT - AAA500184
Anglický název: Vocabulary in ELT
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (06.02.2024)
Kurz navazuje na téma výuky anglické slovní zásoby v kontextu EFL, které bylo představeno v kurzu Didaktika anglického jazyka 1. Kurz si je vědom komplexnosti tématu učení a výuky slovní zásoby a jeho cílem je poskytnout hlubší porozumění příslušným procesům, aby učitelé mohli činit informovanější rozhodnutí při koncipování a výuce lexikální složky jazykových kurzů. Současně se kurz snaží propojit tyto teoretické aspekty s praktickými činnostmi, které budou zahrnovat lexikální analýzy, navrhování výukových aktivit, praktickou výuku pokročilé slovní zásoby (microteaching), navrhování testů slovní zásoby, navrhování výukových postupů a využívání příslušných technologií pro výuku, učení, testování slovní zásoby a měření jejího rozsahu.

Každý seminář se skládá ze tří modulů.

Modul 1:Teoretický, analytický

Cílem je představit a prodiskutovat teoretické koncepty související s tématem (tématy) semináře a aplikovat je při analýze. Klíčovými způsoby výuky jsou zde přednášky, prezentace, diskuse, problémová výuka a analýzy materiálů a lexikálních dat.


Modul 2: Aplikovaný
Cílem je zvýšit povědomí o tom, jak teoretické koncepty souvisejí s učením a výukou jazyků, a osvojit si klíčové techniky výuky slovní zásoby. Klíčovými způsoby výuky jsou zde prezentace a rozbory materiálů z učebnic a různé aktivity zaměřené na slovní zásobu.

Modul 3: Praktická výuka / mikrovyučování
Cílem je poskytnout příležitosti k nácviku výuky a získávání zpětné vazby a k osvojení pokročilé slovní zásoby. Klíčovým způsobem výuky je zde mikrovyučování. Studenti budou muset vybrat slovní zásobu, naučit ji a nakonec sestavit test. Každý účastník kurzu se bude muset tuto novou slovní zásobu pravidelně učit.

Předmět je vyučován v angličtině.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (02.09.2021)

Studenti budou schopni:
- činit kvalifikovaná rozhodnutí ohledně výběru slovní zásoby určené k výuce;
- používat frekvenční seznamy a seznamy základní slovní zásoby a pochopí, jak přispívají k základní znalosti slovní zásoby v kontextu EFL;
- používat nástroje ICT k výuce a akvizici slovní zásoby;
- vybírat testy pro měření znalostí slovní zásoby a vědět, kdy a jak je používat;
- aplikovat teoretické a výzkumné poznatky o osvojování slovní zásoby ve výuce;
- používat a doporučovat efektivní strategie učení a vysvětlit jejich roli při učení/výuce slovní zásoby;
- používat účinné techniky výuky slovní zásoby;
- sestavit testy slovní zásoby, vyhodnotit a změřit jejich kvalitu.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (02.09.2021)

Barcroft, J. (2018). Vocabulary in language teaching. New York: Routledge.
Beltrán, R., Contesse, C. & López, M. (2010). Insights into non-native vocabulary teaching and learning. Bristol Buffalo: Multilingual Matters.
Boers, F. (2021). Evaluating second language vocabulary and grammar instruction : a synthesis of the research on teaching words, phrases, and patterns. New York London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Bogaards, P. & Dvorkin, B. (2004). Vocabulary in a second language : selection, acquisition, and testing. Amsterdam Philadelphia: John Benjamins Pub. Co.
Daller, H., Milton, J. & Daller, J. (2007). Modelling and assessing vocabulary knowledge. Cambridge New York: Cambridge University Press.
Dell, F. & McCarthy, M. (2017). English collocations in use : advanced : how words work together for fluent and natural English, self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press.
Dell, F. & McCarthy, M. (2017). English idioms in use. 60 units of vocabulary reference and practice, self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press.
Dellar, H. & Walkley, A. (2016). Teaching lexically : principles and practice. Surrey, England: Delta Publishing.
Gardner, D. (2013). Exploring vocabulary : language in action. London: Routledge.
Harrington, M. (2018). Lexical facility : size, recognition speed and consistency as dimensions of second language vocabulary knowledge. London, United Kingdom: Palgrave Macmillan.
Hiebert, E. & Kamil, M. (2005). Teaching and learning vocabulary : bringing research to practice. Mahwah, N.J: L. Erlbaum Associates.
Hirsh, D. (2012). Current perspectives in second language vocabulary research. Bern New York: Peter Lang.
Jarvis, S. & Daller, H. (2013). Vocabulary knowledge : human ratings and automated measures. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Keeffe, A., McCarthy, M. & Carter, R. (2007). From corpus to classroom : language use and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Malvern, D. (2004). Lexical diversity and language development : quantification and assessment. Houndmills, Basingstoke, Hampshire New York: Palgrave Macmillan.
McCarthy, M. & Dell, F. (2017). English phrasal verbs in use. 60 units of vocabulary reference and practice : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press.
Meara, P. (2009). Connected words : word associations and second language vocabulary acquisition. Amsterdam Philadelphia: John Benjamins Pub. Co.
Milton, J. (2009). Measuring second language vocabulary acquisition. Bristol, UK Buffalo N.Y: Multiligual Matters.
Nation, I. (2013). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Nation, I. (2016). Making and using word lists for language learning and testing. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Redman, S. (2017). English vocabulary in use. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, B. (2009). Vocabulary studies in first and second language acquisition : the interface between theory and application. Houndmills, Basingstoke, Hampshire England New York: Palgrave Macmillan.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary : a vocabulary research manual. Houndmills, Basingstoke, Hampshire New York: Palgrave Macmillan.
Schmitt, N. & Schmitt, D. (2020). Vocabulary in language teaching. New York, NY: Cambridge University Press.
Schmitt, N., Dunn, K., O'Sullivan, B., Anthony, L., & Kremmel, B. (in preparation). Knowledge-based Vocabulary Lists. Equinox Press.
Takač, V. (2008). Vocabulary learning strategies and foreign language acquisition. Clevedon, UK Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Webb, S. (2020). The Routledge handbook of vocabulary studies. Abingdon, Oxon: Routledge.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (07.02.2024)

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast s maximálně dvěma absencemi;
  • příprava na semináře dle zadání učitele;
  • realizace mikrovyučování podle pokynů učitele;
  • vypracování závěrečného testu slovní zásoby ze slovní zásoby vyučované v rámci mikrovyučování;
  • poskytnutí zpětné vazby ostatním studentům k jejich mikrovyučování a k testům slovní zásoby.

Veškeré povinnosti musejí být splněny do konce akademického roku, v němž byl předmět zapsán.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (02.09.2021)

Seminar 1
1.1 Key terms of the trade
1.2 Goals of vocabulary learning
1.3 Frequency and VL, core vocabulary

Seminar 2
2.1. Online, computer and mobile apps in learning and teaching
2.2. Dictionaries in learning (paper and online)

Seminar 3
3.1 Measuring vocabulary knowledge
3.2 Knowing a word

Seminar 4
4.1 Vocabulary and the native speaker
– development of vocabulary
– vocabulary improvement books
4.2 Vocabulary and language proficiency

Seminar 5
5.1 Vocabulary acquisition
5.2 Mental lexicon

Seminar 6
6.1 Vocabulary learning strategies
– memory strategies
– context, cards, word parts, dictionaries and other tools
– incidental learning, intentional learning
6.2 Resources for learning

Seminar 7
7.1 VL principles
7.2 Designing a vocabulary strand of a language course
7.3 Principled approach to vocabulary teaching

Seminar 8
8.1 Vocabulary and the four skills
8.2 Vocabulary in reading and listening
8.3 Vocabulary in speaking and writing

Seminar 9
9.1 Testing vocabulary
9.2 Assessing test design

Seminar 10
10.1 ESP, EAP, specialist vocabulary, technical vocabulary
10.2 Making word lists from one's own corpus

Seminar 11
11.1 Vocabulary and grammar connection, lexico-grammar
11.2 Teaching lexically
11.3 Lexical approach
11.4 Multi-word lexical units in language learning and teaching

Seminar 12
Students present their own tests

Seminar 13
Zpětná vazba k testům, shrnutí kurzu, další výzkum

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK