PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analysing Learner English - AAA500149
Anglický název: Analysing Learner English
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8740
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Cíle kurzu
Cílem kurzu je představit techniky a nástroje používané v žákovské korpusové lingvistice pro zkoumání a popis dimenzí a charakteristických rysů žákovského jazyka. Sekundárním cílem je rozvoj schopností posoudit kvality žákovského jazyka a kognitivní procesy, jež přispěly k jeho rozvoji, a rozvinutí dovedností ocenit tyto kvality v roli jazykových učitelů a examinátorů.
Praktickým cíle je pak vytvoření CAF (complexity, accuracy a fluency) profilu několika mluvčích, jejichž nahrávky (a jejich transkripce) se v kurzu analyzují.

Studenti v kurzu získají následující dovednosti:
- použít spolehlivé techniky získávání vzorků žákovského jazyka a příslušejících metadat a připravit je k analýze (kódování, filtrace atp.);
- zkoumat žákovský jazyk užitím různých deskriptivních modelů (obzvláště model složitosti, přesnosti a plynulosti, dále pak kontrastivní analýza mezijazyka);
- používat vybrané deskriptivní a inferenční statistické techniky vhodné pro popis žákovského jazyka a pro ověřování hypotéz;
- aplikovat získané dovednosti a techniky v dalších oblastech (např. jazykové testování, školní administrativa atp.).

Literatura - angličtina
Poslední úprava: GRAFT (27.01.2016)

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, England; New York: Pearson Education ESL.
Carter, R., & McCarthy, M. (2006). Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge, England; New York: Cambridge University Press.
Díaz-Negrillo, A., Ballier, N., & Thompson, P. (Eds.). (2013). Automatic Treatment and Analysis of Learner Corpus Data (Vol. 59). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Ellis, R., & Barkhuizen, G. P. (2005). Analysing learner language. Oxford; New York: Oxford University Press.
Götz, S. (2013). Fluency in Native and Nonnative English Speech. Amsterdam ; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Granger, S. (Ed.). (1998). Learner English on computer. London; New York: Longman.
Granger, S., Meunier, F., & Gilquin, G. (Eds.). (2015). The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press.
Gries, S. T. (2013). Statistics for linguistics with R: a practical introduction (2nd revised edition). Berlin: De Gruyter Mouton.
Tarone, E., & Swierzbin, B. (2009). Exploring learner language. Oxford: Oxford University Press.
Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha.

Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)

seminar

individual analyses, presenting the results + feedback

perceptive analyses of fluency, accuracy and complexity 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)

Požadavky k zápočtu (online výuka)

  • docházka (max. 2 absence);
  • příprava na semináře – mikroanalýzy žákovského jazyka (krátké texty a nahrávky) a studium zadaných studijních textů (v Moodle);
  • prezentace vlastní krátké analýzy plynulosti (v týdnu 5), přesnosti (v týdnu 9) a komplexity (v týdnu 12);
  • sestavení CAF profilu jednoho mluvčího, jehož různé CAF aspekty bude každý uchazeč studovat – závěrečná zpráva dle specifikace vyučujícího s naměřenými charakteristikami a jejich zápisem do transkripce;
  • veškeré povinnosti musejí být splněny do konce akademického roku, v němž byl předmět zapsán.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)

ONLINE VERSION FOR SUMMER TERM 2020/21

Week 1 – Theoretical introduction + course requirements

Introduction to learner language, interlanguage, learner corpora, learner corpus research, language proficiency, methods of collecting learner data, and compiling a corpus.
Introduction to CAF.
Course requirements and methods of work will be discussed in detail.
Practical: perceptive analysis of short exerpts of learner English.

BLOCK 1 FLUENCY (Seminars 2–5)

Week 2 – Fluency and its analysis
Fluency – theory, methods of analysis, fluency in native and learner English.
Setting Task 1 and describing techniques for the compulsory analysis.

Week 3 – Perceptive fluency
Working with learner samples perceptively.

Week 4 – Self-study and analysis
Reading week.
Analysis (Task 1) and preparation of presentation for the following week.

Week 5 – Presenting fluency findings
Students present their own results.
Comparison of all results using statistical methods.

BLOCK 2 ACCURACY (Seminars 6–9)

Week 6 – Accuracy and its analysis
Accuracy – theory, methods of analysis, accuracy in learner English.
Setting Task 2 and describing techniques for the compulsory analysis.

Week 7 – Perceptive accuracy and grammaticality judgments
Working with learner samples perceptively.
Trying out grammaticality judgment tests.

Week 8 – Self-study and analysis
Reading week.
Analysis (Task 2) and preparation of presentation for the following week.

Week 9 – Presenting accuracy findings
Students present their own results.
Comparison of all results using statistical methods.

BLOCK 3 COMPLEXITY (Seminars 10–12)

Weeks 10–12
Complexity. Following the same structure as the previous blocks.

Week 13 – Conclusion
Presenting the overall CAF profiles and comparing the results.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK