Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Cíle kurzu
Cílem kurzu je představit techniky a nástroje používané v žákovské korpusové lingvistice pro zkoumání a popis dimenzí a charakteristických rysů žákovského jazyka. Sekundárním cílem je rozvoj schopností posoudit kvality žákovského jazyka a kognitivní procesy, jež přispěly k jeho rozvoji, a rozvinutí dovedností ocenit tyto kvality v roli jazykových učitelů a examinátorů.
Praktickým cíle je pak vytvoření CAF (complexity, accuracy a fluency) profilu několika mluvčích, jejichž nahrávky (a jejich transkripce) se v kurzu analyzují.
Studenti v kurzu získají následující dovednosti:
- použít spolehlivé techniky získávání vzorků žákovského jazyka a příslušejících metadat a připravit je k analýze (kódování, filtrace atp.);
- zkoumat žákovský jazyk užitím různých deskriptivních modelů (obzvláště model složitosti, přesnosti a plynulosti, dále pak kontrastivní analýza mezijazyka);
- používat vybrané deskriptivní a inferenční statistické techniky vhodné pro popis žákovského jazyka a pro ověřování hypotéz;
- aplikovat získané dovednosti a techniky v dalších oblastech (např. jazykové testování, školní administrativa atp.).
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Aims, objectives and learning outcomes
The aim of the course is to introduce techniques and tools used in learner corpus research for exploring and describing the dimensions and characteristic features of learner language. The secondary aim is to develop in the students the appreciation of the qualities of learner language and the cognitive processes which have led to its development, and the ability to assess these qualities in the position of a language teacher or examiner.
The practical goal is to create a CAF (complexity, accuracy a fluency) profile of a number of L2 English speakers whore recordings (and their transcriptions) will be analysed in the course.
By the end of the course the students will be able to:
- use reliable techniques of obtaining samples of learner language and related metadata and prepare them for analysis (e.g. coding, filtering etc.);
- explore learner language using a variety of descriptive frameworks (especially complexity-accuracy-fluency, and contrastive interlanguage analysis);
- use a variety of descriptive and inferrential statistical techniques used for describing learner language and for verifying hypotheses;
- extend the range ot these techniques to other areas (e.g. language testing, managing school admin etc.).
Literatura - angličtina
Poslední úprava: GRAFT (27.01.2016)
Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, England; New York: Pearson Education ESL. Carter, R., & McCarthy, M. (2006). Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge, England; New York: Cambridge University Press. Díaz-Negrillo, A., Ballier, N., & Thompson, P. (Eds.). (2013). Automatic Treatment and Analysis of Learner Corpus Data (Vol. 59). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Ellis, R., & Barkhuizen, G. P. (2005). Analysing learner language. Oxford; New York: Oxford University Press. Götz, S. (2013). Fluency in Native and Nonnative English Speech. Amsterdam ; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. Granger, S. (Ed.). (1998). Learner English on computer. London; New York: Longman. Granger, S., Meunier, F., & Gilquin, G. (Eds.). (2015). The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press. Gries, S. T. (2013). Statistics for linguistics with R: a practical introduction (2nd revised edition). Berlin: De Gruyter Mouton. Tarone, E., & Swierzbin, B. (2009). Exploring learner language. Oxford: Oxford University Press. Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha.
Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
seminar
individual analyses, presenting the results + feedback
perceptive analyses of fluency, accuracy and complexity
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Požadavky k zápočtu (online výuka)
docházka (max. 2 absence);
příprava na semináře – mikroanalýzy žákovského jazyka (krátké texty a nahrávky) a studium zadaných studijních textů (v Moodle);
prezentace vlastní krátké analýzy plynulosti (v týdnu 5), přesnosti (v týdnu 9) a komplexity (v týdnu 12);
sestavení CAF profilu jednoho mluvčího, jehož různé CAF aspekty bude každý uchazeč studovat – závěrečná zpráva dle specifikace vyučujícího s naměřenými charakteristikami a jejich zápisem do transkripce;
veškeré povinnosti musejí být splněny do konce akademického roku, v němž byl předmět zapsán.
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Assessment criteria
attendance (max. 2 absences);
preparation for each seminar – microanalyses of learner language (short texts and recordings) and studying assigned study texts (in the Moodle);
presentation of own analysis of fluency (in Week 5), accuracy (in Week 9) and complexity (in Week 12);
compiling a CAF profile of one speaker whose various CAF features each course participant will study – submitting a final report as per the instructions of the teacher, which will contain measurements of the analysed phenomena and their mark-up in the transcription;
all requirements are to be completed by the end of the academic year in which the subject was enrolled for.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (29.01.2021)
Introduction to learner language, interlanguage, learner corpora, learner corpus research, language proficiency, methods of collecting learner data, and compiling a corpus. Introduction to CAF. Course requirements and methods of work will be discussed in detail. Practical: perceptive analysis of short exerpts of learner English.
BLOCK 1 FLUENCY (Seminars 2–5)
Week 2 – Fluency and its analysis Fluency – theory, methods of analysis, fluency in native and learner English. Setting Task 1 and describing techniques for the compulsory analysis.
Week 3 – Perceptive fluency Working with learner samples perceptively.
Week 4 – Self-study and analysis Reading week. Analysis (Task 1) and preparation of presentation for the following week.
Week 5 – Presenting fluency findings Students present their own results. Comparison of all results using statistical methods.
BLOCK 2 ACCURACY (Seminars 6–9)
Week 6 – Accuracy and its analysis Accuracy – theory, methods of analysis, accuracy in learner English. Setting Task 2 and describing techniques for the compulsory analysis.
Week 7 – Perceptive accuracy and grammaticality judgments Working with learner samples perceptively. Trying out grammaticality judgment tests.
Week 8 – Self-study and analysis Reading week. Analysis (Task 2) and preparation of presentation for the following week.
Week 9 – Presenting accuracy findings Students present their own results. Comparison of all results using statistical methods.
BLOCK 3 COMPLEXITY (Seminars 10–12)
Weeks 10–12 Complexity. Following the same structure as the previous blocks.
Week 13 – Conclusion Presenting the overall CAF profiles and comparing the results.