PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika AJ II - AAA300117
Anglický název: TEFL II
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AAA500117
Garant: doc. PhDr. Jarmila Mothejzíková, CSc.
PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: UAAMALAM (18.09.2009)
OBJECTIVES
There are more than 2 million people in the Czech Republic learning English in this school year (statistics of the Ministry of
Education).
There are thousands of English textbooks (is there an ideal one?); you will see, consider and discuss the pros and cons of
the main titles available nowadays not only in this country.
There are hundreds of teaching techniques (some of them are really efficient, motivating and trustworthy but some may
even be harmful.
There are dozens of methods. Some of them offer an easy, short and effortless way in this valley of tears to the promised
land of fluency and spontaneous communication.
Countless advertisements for numerous language schools attract potential students through all sorts of ´´pedagogical
allurements´´ - e.g. made-to-measure courses, individusl approach, latest and up-to-date technologies and methods; an
American language school in Prague invites its students to ?learn English once and for ever? via native speakers etc.etc.
-which may lead us ? non-nativespeakers and teachers to be confused . The question is: Is there, in this Babel of views and
approaches, a place/chance for me?

In our seminar we will try to find a positive and encouraging answer through both theoretical and practical teaching (e.g.
learning that our knowledge of the mother tongue of our pupils is our great advantage). In these three TEFL courses you will
learn the basic principles of successful English teaching and other work in this field including evaluating textbooks,
reviewing, counselling etc.

Objectives: practical aspects of ELT; functional-communicative conception of TEFL.
Modes of teaching skills and language forms.
Preparation for the teaching practice.
ELT in the New Europe.

Literatura -
Poslední úprava: UAAMALAM (18.09.2009)
Literatura ke zkoušce

II.1 BIBLIOGRAFIE - ZÁKLADNÍ

Beneš, E.: Didaktika cizích jazyk?; SPN, Praha, 1970 (still excellent)
1.* Brown, H.D.: Principles of Language Learning and Teaching; Prentice-Hall, 1994

2.* Celce-Murcia, M (editor).: Teaching English as a Second or Foreign Language; Thomson-Heinle, 2004, 2006

Chod?ra, Ries, Mothejzíková, Hanzlíková, Malí?: Didaktika cizích jazyk? na p?elomu století; Editpress, 2001
Chod?ra, Ries, Kollárová, Hanzlíková, Mothejzíková, Šigutová, Tandlichová, Zajícová: Sv?t cizích jazyk? dnes; Didaktis, Bratislava, 2004
Common European Framework of Reference for Languages; CUP, 2005, 2008
Mothejzíková, J.: Methodology for TEFL Teachers; SPN, Praha 1988

Spratt, Mary-Pulverness, Alan-Williams, Melanie; The TKT Course (Teaching Knowledge Test); CUP, 2006

3.* Ur, Penny: A Course in Language Teaching, Practice and Theory; CUP, 2008

/ One of these titles

II.2 BIBLIOGRAFIE - DOPL?KOVÁ - výb?rov? 3 tituly

Tematika souhrnn?

Doff, A.: Teach English; CUP, 1990, 2008

Edge, J.: Essentials of English Language Teaching; Longman, 1993

Mistakes and Correction; Longman, 1990

Ellis, R.: Understanding Second Language Acquisition; OUP, 1991

Fontana, D.: The Education of the Young Child; Blackwell, 1984-91

Gower, R., Philips, D.,Walters. S.: Teaching Practice Handbook; Heinemann, 1995

Harmer, J.: The Practice of English Language Teaching; Longman, 1983-1991

Haycraft, J.: An Introduction to English Language Teaching; Longman, 1978

Head, K. - Taylor, P.: Reading in Teacher Development; Heineman, 1997

Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyk?; SPN, Praha, 1988

Holliday, A.: The Struggle to Teach English as an International Language; OUP, 2005

Howatt, A.P.R. - Widdowson, H.G.: A History of ELT, Second Edition; OUP, 2005

Krashen, S.D.: Second Language Acquisition and Second Language Learning; Prentice-Hall, 1988

Larsen-Freeman, D.: Techniques and Principles in Language Teaching; OUP, 1986, 2006 or

Richards, C.: + Rogers, T.S.: Approaches and Methods in Language Teaching; CUP, 1986, 2006

Littlewood, W.T.: Foreign and Second Language Learning; CUP, 1991

Mackey, W.F.: Language Teaching Analysis; Longman, 1967 (still excellent)

Madsen, H.S.: Techniques in Testing; OUP, 1983

Mareš, J.: Styly u?ení žák? a student?; Portál, Praha, 1998

Mothejzíková, J.: Conducting an English Lesson in English; Praha, 1992

Morrow, K.: Insights from the Common European Framework; OUP, 2005

Nakone?ný, M.: Psychologie tém?? pro každého; Academia, Praha, 2004

Úvod do psychologie; Academia, Praha 2005

Oxford, R.L. - Scarella, R.C.: The Tapestry of Language Learning; Thomson-Heinle, 2004

: Language Learning Strategies; Heinle and Heinle Publishers, Boston, 1990

Perclová, R.: Evropské jazykové portfolio; Praha, MŠMT, 2001

Richards, J.C. - Renandya, W.A.: Methodology in Language Learning; CUP, 2004, 2008

Scrivener, J.: Learner Teaching; CUP, 1995,2004, 2008

Spole?ný evropský referen?ní rámec pro jazyky; Council of Europe, Univerzita Palackého, Olomouc, 2002

Ur, P.: A Course in Language Teaching; CUP, 1999, 2008

Wajnryb, R.: Classroom Observation Tasks; CUP, 1992

Wallace, M.J.: Training Foreign Language Teachers; CUP, 1991, 2008

White, R.V.: Management in ELT; CUP, 1991

Willis, J. Willis, D.: Challenge and Change in Language Teaching; Heinemann, 1996

II.3 ELT/TEFL/TESOL PERIODICALS

Annual Review of Aplied Linguistics; CUP

APPLIED LINGUISTICS; OUP (eds.: K. Morrow)

Bilingualism; CUP

Cizí jazyky ve škole; Fraus

ELT JOURNAL; OUP (ed.:G. Kasper, G. Cook)

English Today; CUP

FORUM - English Teaching; Us Department for Teachers of English

Language Teaching; CUP

ReCALL; CUP

Studies in Second Language Acquisition; CUP

Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: UAAMALAM (18.09.2009)

seminar

Sylabus -
Poslední úprava: UAAMALAM (18.09.2009)

1: Opakování u?iva ZS. Historie a budoucnost VAJ. Nejnov?jší vývoj ve VAJ se z?etelem k Rad? Evropy a Evropským konvencím, dohodám a direktivám v oblasti VCJ/VAJ - Vzd?lanostní spole?nost.

Shrnutí metod I. The Grammar-translation + the Communicative methods.

Shrnutí metod II. Alternative methods.

Výuka kultu?e: Klasifikace tohoto pojmu z hlediska aplik. Lingvistiky. Základní koncepty, jako multikulturalita, kulturní stereotypy, kulturologická etika aj.

2: Výukové materiály - klasifikace; teorie a praxe u?ebnice.

3: Výuka literatu?e II.

4: Klasifikace jazyka, koncepce analyticá X syntetická (globální).

Výuka výslovnosti

(Metodologie - vždy v tomto semestru: deskripce jazykového elementu, prezentace, typy výuky, obtíže ve

výuce a osvojení. Testování + ukázka ?ady specifických výukových materiál? nad rámec základní u?ebnice.

Diskuse k výuce daného jevu.)

5: Výuka gramatice; ("grammatical minimum").

6: Výuka slovní zásoby a pravopisu; ("lexical minimum", diktát).

7: Klasifikace ?D (?e?ové dovednosti). Vztah mezi ?D a JP (jazykové prost?edky). Integrované ?D.

Výuka poslechu.

8: Výuka mluvení a jazykovým funkcím.

9: Výuka ?tení; gradované ?ítanky.

10: Výuka psaní - specifika elektronické formy písemné komunikace; netiketa.

11: Výuka p?ekladu a tlumo?ení. (P?eklad jako kontroverzní ?D ve VAJ.)

12: Testování, evaluace, klasifikace. Typy test?; chyba a pozitivní význam chyby ve VAJ.

(R?zné p?ístupy k chyb? u jednotlivých metod - "Error analysis").

13: Pedagogický výzkum - didaktická diagnostika; dialektická jednota praxe a teorie jako

p?edpoklad úsp?šné výuky. (Významné osobnosti v d?jinách VAJ jako p?edstavitelé této koncepce.)

14: P?íprava na praxi II: výuka - další typy p?ípravy. (forma- "handouts - discussion")

(R?zné p?ístupy k roli u?itele u jednotlivých metod); (reflective teaching).

Shrnutí u?iva za akademický rok - diskuse, evaluace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK