PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - se zrakovým postižením - ORSP18935
Anglický název: Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - se zrakovým postižením
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Legislativa, Současné trendy v intervenci pro podporu žáků se zrakovým postižením. Znalost podmínek pro inkluzivní vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma. Tyflografika, hapestetika. Pomůcky pro edukaci a život (zaměření na ICT). Prostorová orientace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního věku se zrakovým postižením představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence (stimulace, reedukace, kompenzace) specifické pro období školního věku a podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v základním vzdělávání. Seznámení s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením (organizace výuky, speciální a didaktické pomůcky, úprava vzdělávacího obsahu apod.).

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 128 s. ISBN 978-802-4750-347.

KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4745-022.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 978-802-4726-663.

ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-807-3673-406.

VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4730-707.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Editor Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 80-859-3175-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 80-725-4730-5.

Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol.: Problémy s chováním ve škole - jak na ně, Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál, 2010. ISBN  978-80-7367-817-3.

 

Zrakové postižení:

ČÁLEK, O. a kol.Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: SPN, 1991.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. : Oftalmopedie. Texty k distančnímu  vzdělávání.Brno : Paido. 2007. ISBN : 978-80-7315-145-4.

JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996.

KEBLOVÁ, A. Čich, hmat, sluchové vnímání, náprava binokulárních poruch. Praha: Septima, 1999.

MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a  pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4.

NEMÉTH, A. Slabozrakosťako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia, 1999. ISBN. 80-967180-5-3.

POŽÁR, L. Školská integrácia dětí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: UK, 1996. ISBN 80-223-1101-4.

Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Praha: SRP, 1998.

RÖDEROVÁ, P. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozšíř. vyd. Brno : Paido Brno, 2010. od s. 273-288, 16 s. ISBN 978-80-7315-198-0.

VÁGNEROVÁ,  M.Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X.

VÍTKOVÁ,  M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK