PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s narušenou komunikační schopností - ORSP18931
Anglický název: Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s narušenou komunikační schopností
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Seznámení a prezentování diagnostických metod užívaných v logopedické praxi. Získání poznatků o možnostech vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností (NKS). Příprava pomůcek a dalších metodických materiálů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

V oblasti cílové skupiny žáků předškolního věku s narušenou komuikační schopností představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence (stimulace, reedukace, kompenzace) specifické pro období školního věku a podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v základním vzdělávání. Seznámení s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením (organizace výuky, speciální a didaktické pomůcky, úprava vzdělávacího obsahu apod.).

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 128 s. ISBN 978-802-4750-347.

KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4745-022.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 978-802-4726-663.

ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-807-3673-406.

VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4730-707.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Editor Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 80-859-3175-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 80-725-4730-5.

Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol.: Problémy s chováním ve škole - jak na ně, Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál, 2010. ISBN  978-80-7367-817-3.

 

Narušená komunikační schopnost:

BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005.ISBN 80-86633-37-3.

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5609-1.

BOČKOVÁ, B. Analýza komunikační schopnosti dětí a žáků - možnosti v diagnostice vývoje řeči. In KLENKOVÁ, J. et al..Jedinci s narušenou komunikační schopnosti a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6652-6.

DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou, Logopaediaclinica: 2003. ISBN 80-902536-4-4.

DVOŘÁK, J. Vývojová verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou, Logopaediaclinica: 2003. ISBN 80-902536-5-2.

KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Gradapublishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní speciální pedagog. Praha, Portál:2013. ISBN 978-80-262-0497-8

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál: 2005. ISBN 80-7178-961-5.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-679-7

LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5

MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. S. 77-88. ISBN 978-80-7367-859-3.

MIKULAJOVÁ M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6.

RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál: 2007. ISBN 978-80-7367-257-7

VITÁSKOVÁ, K. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc, Univerzita Palackého: 2005. ISBN 80-244-1088-5.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.09.2017)

Studenti zpracují kazuistiku žáka s narušenou komunikační schopností, zaměří se na možnosti podpory komunikativních dovedností žáka a možnosti pedagogické podpory v oblasti komunikace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK