PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Patopsychologie II. - ORSP18919
Anglický název: Patopsychologie II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Pochopení zákonitostí a specifik vývoje postižených jedinců, s postižením faktorů, které do vývoje vstupují a ovlivňují jej (např. druh postižení, doba vzniku postižení, závažnost postižení, reakce rodiny a nejbližšího okolí, reakce širšího prostředí, vliv školy, vliv vrstevníků, společnosti jako takové). Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje jedinců se zdravotním postižením a zdravotním/sociálním znevýhodněním a získat jakýsi obecný základ pro budování profesních speciálně pedagogických kompetencí. Nebude proto rozebírán tolik vývoj v jednotlivých etapách u toho kterého postižení. Zpracování samostatné práce dle vlastního výběru se zaměřením na jednotlivé typy zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění, která bude zahrnovat shromáždění relevantních literárních pramenů a jejich kritickou analýzu, postižení specifik vývoje jedince daného postižení a znevýhodnění a jeho osobnostních, emočních a sociálních charakteristik (v obecné rovině), případně i kazuistiku zpracovanou na základě údajů z odborného pracoviště (odborného nálezu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Cílem předmětu je kromě získání základních informací o normě, variabilitě a patologii psychického vývoje osvojení si poznatků o vývoji jedinců s různými typy handicapů, osobnostních charakteristikách, emočních a sociálních zvláštnostech i o společenských důsledcích daného typu postižení/znevýhodnění.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

DSM III Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické společnosti. Praha: VÚP Bohnice, Zprávy sv. 74 1989.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115.

JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

MATĚJČEK. Z.; LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: SPN, 1986.

Mezinárodni klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka (přel. z angl. originalu). Praha: Psychiatrické centrum, 1992.

ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1991.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972.

ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979.

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro speciální pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992.

VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK