PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika II. (znevýhodněného člověka s mentálním postižením, tělesným postižením a se zrakovým postižením) - ORSP18902
Anglický název: Speciální pedagogika II. (znevýhodněného člověka s mentálním postižením, tělesným postižením a se zrakovým postižením)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením: Psychopedie jako obor, postavení psychopedie v systému věd. Terminologická vymezení mentálního postižení. Epidemiologie a etiologie mentálního postižení. Psycho-sociální zvláštnosti mentálního postižení v kontextu edukace, klasifikace žáků s mentálním postižením. Právní postavení osob s mentálním postižením v ČR. Metody a prostředky podpory žáků a studentů s mentálním postižením ve vzdělávání a v přípravě na povolání. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením: Výběr ze somatopedické terminologie, typologie poruch hybnosti; vzdělávací možnosti a okruh potřeb v systému ucelené rehabilitace osob s tělesným postižením; podpůrná opatření ve vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných dětí/žáků s progresivním nervosvalovým postižením; problematika centrálních poruch hybnosti v somatopedii - výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komunikační, výchovné aspekty; vrozené vývojové vady - incidence, faktory vzniku, psychosociální a socializační aspekty, těžké tělesné postižení jako překážka vývoje, stimulace, facilitace a komunikace těžce tělesně postižených žáků, poradenství osobám s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním; Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením: Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností a zrakový handicap. Zrakové vady - typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, spec. mateřská škola, SPC, Integrace v rámci předškolní výchovy, speciální základní škola pro zrakově postižené, speciální třídy, SPC v rámci integrovaného vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko). Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením:

Uvedení do problematiky osob se mentálním postižením a PAS; současné trendy.

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením:

Uvedení do problematiky somatopedie jako vědního a studijní oboru s vlastní diagnostikou a metodikou. Představuje práci s cílovými skupinami v raném, předškolním, školním věku jedince s různým typem  tělesného postižení, s důrazem na socializační a vzdělávací možnosti. Znalost vzdělávací problematiky osob s tělesným postižením v raném, školním věku.

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením:

Uvedení do problematiky tyflopedie jako vědního a studijní oboru.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením:

ČERNÁ, M. A KOL.. Česká psychopedie - speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha : Karolinum. 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pomáhající profese. Praha : Portál, 2011.

VALENTA M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc : Parta, 2003.

 

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením:

BARTOŠOVÁ, B., SOUDNÁ, K. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech pro děti a žáky s tělesným postižením. In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007, s. 82-108. ISBN 978-80-86856-42-1.

HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. Pedagogická fakulta UK: Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.

HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Epocha, 2009. 159 s. ISBN 978-80-904464-0-3.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. ( Eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost &Epocha, 2011. ISBN 978-80-904464-1-0 .

CHRZOVÁ, D., BENONIOVÁ, M., UZDAŘOVÁ, L., ZÁHORSKÁ, J.: Děti s tělesným postižením a jejich začleňování do běžných škol. In: Pedagogická a psychologická diagnostika, Raabe, 2009.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha : Portál,  2014. ISBN 978-80-262-0602-6

 

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením:

HAMADOVÁ, P, KVĚTOŇOVÁ, L, NOVÁKOVÁ, Z Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.

LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: PedF UP, 1991.

MASON,H. Visual Impairment. London: David Fulton Pulishers, 1997. ISBN 1-85346-335-3.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopschologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK