PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe na SŠ v ZSV - OPNX1O131B
Anglický název: Teaching Observation of Social Science at Higher Secondary School
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (7)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Záměnnost : OPNX1O130B, OPNX1O132B
Je záměnnost pro: OOPNX1O132, OPNX1O132B, OPNX1O130B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.09.2018)
Náslechová praxe na SŠ v ZSV těsně předchází a zároveň částečně probíhá paralelně se souvislou pedagogickou praxí na SŠ. Tato praxe poskytuje studentům příležitost seznámit se s různými podobami výuky ZSV a těmito podobami se inspirovat a konfrontovat je s vlastní praxí. Náslechová praxe reflektuje různé vyučovací hodiny realizované na více pracovištích; kromě návštěv školských zařízení se využívá též videozáznamů hodin. Studenti průběžně plní úkoly, jež vyplývají z povahy náslechové praxe, a to v závislosti na specifikách navštívené výuky: zpravidla se jedná o vedení si pedagogického deníku a přijímání podnětů k plánování a hodnocení vlastní pedagogické činnosti. V následných reflektivních seminářích studenti prezentují vybrané pedagogické situace, které považují za náročné a konzultují různé způsoby řešení.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.09.2018)

Základní studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Doporučená studijní literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016. 

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

Průběh předmětu:

a) Úvodní informativní setkání (proběhně tesně před didaktickým seminářem v prvním či druhém týdnu);

b) Samostatné shlédnutí videozáznamových ukázek hodin a jejich společná reflexe na didaktickém semináři; 

c) Náslech dvou vyučovacích hodin realizovaných mimo pracoviště souvislé pedagogické praxe;

d) Reflexivní kolokviální seminář(e) k pozorovaným hodinám a vlastní praxi (některé proběhnou též v době souvislé praxe: na těchto seminářích bude možné reflektovat právě realizovanou praxi); 

e) Závěrečné kolokvium (Může probíhat samostatně či jako součást kolokvia k souvislé pedagogické praxi.)

 

Projeví-li studenti zájem, může proběhnout též samostatná diskuse s pedagogy inspirativních škol. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.09.2018)

Podmínkou udělení zápočtu je observace a reflexe zadaného počtu vyučovacích hodin. Observace je doložena vytvořením záznamů z pozorování, reflexe probíhá obvykle kolokviálně.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK