PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Finační gramotnost ve výuce na ZŠ a SŠ - OPNX1O114A
Anglický název: Financial Literacy on Secondary School
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Milena Tichá, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (29.01.2018)
Tento didaktický kurz se mezioborově zabývá problematikou výuky finanční gramotnosti v kontextu výuky výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu. Úkolem semináře je především rozvíjet didaktické kompetence učitele společenských věd a schopnost mezioborového a kritického myšlení, přičemž finanční gramotnosti zde tedy hraje úlohu styčného bodu mezi různými společenskovědními obory. Vlastním smyslem semináře tedy není pouze připravovat budoucí učitele pouze na výuku témat finanční gramotnosti, ale právě rozvíjet jejich schopnost tvořivě přistupovat k výuce jako takové a integrovat poznatky z různých oblastí.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (03.02.2018)

Hesová, Alena a Zelendová, Eva. Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. 59 s. ISBN 978-80-86856-74-2. Dostupné: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/Financni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf

Jakeš, Petr a kol. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. Pracovní sešit. III., Finanční produkty. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2011. 39 s. ISBN 978-80-7373-092-5.

Klínský, Petr, Münch, Otto a Chromá, Danuše. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Šesté, upravené vydání. Praha: Eduko, 2015. 179 stran. ISBN 978-80-88057-12-3.

Klínský, Petr a Chromá, Danuše. Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. 105 s. ISBN 978-80-87063-26-2.

Kociánová, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 151 s.ISBN 978-80-7263-767-6.

Navrátilová, Petra, Jiříček, Michal a Zlámal, Jaroslav. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. 184 s.ISBN 978-80-7402-151-0.

Metodiský portál RVP, Finanční gramotnost. Dostupné: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939.

Portál Finanční gramotnost do škol. Dostupné: http://www.fgdoskol.cz

TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu a výchova k ekonomickému myšlení. 2010. [cit. 2012-6-28]. Dostupný z WWW: [http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/8799/ZISK---SYMBOL-USPECHU-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html/].

TICHÁ, M. The Aims of Economic Education and Purpose of Economic Activity. In Philosophy of education, 2013, no. 6, p. 48 – 56. ISSN 1811 – 0916.  

TICHÁ, M. Moc a její ekonomické aspekty. In: Moc v e výchově, umění a sportu. Mezinárodní interdisciplinární konference. Eds. N. Pelcová, A. Hogenová. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-824-0, s. 263-270 .

TICHÁ, M. Smysl ekonomické aktivity a ekonomického vzdělávání. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A. a kol. Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe lidského jednání. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012, s 285-293. ISBN 978-80-7290-605-5.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (29.01.2018)

Podmínkami k získání zápočtu jsou

  • aktivní účast na seminářích;
  • písemná příprava promyšlené výuky určitého tématu finanční gramotnosti a simulace naplánované výuky v semináři;
  • studium doporučené literatury k didkatice společenských věd a k finanční gramotnosti.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK