PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Diplomový seminář - OPNW2V117A
Anglický název: Master's Thesis Seminar
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)
Ústředním tématem kursu je univerzitní standardizace a zároveň žádoucí variabilita diplomové práce na katedře výtvarné výchovy, odrážející specifika osobních přístupů k umělecké tvorbě, specifika reflektované tvorby s pedagogicko-výzkumnými implikacemi a specifika reflektované pedagogické praxe. V centru zájmu stojí tzv. pedagogické dílo v provázanosti na osobní umělecký projekt autora a na badatelský kontext, který obé ukotvuje. Cílem kursu je vytvořit předpoklady pro poučenou aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu, výzkumu uměním a jejich využití : a) při řešení diplomových úkolů zadaných na katedře výtvarné výchovy, b) při řešení problémů budoucí školní praxe studentů ve výtvarné výchově, c)při řešení výzkumných záměrů katedry Vv. Na realizaci seminárních setkání v předmětu se budou jako konzultanti a pomocníci podílet studenti doktorského studia Kvv.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-173-7.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54.

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha: UK 1995

SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Online: FULKOVA, M: Výzkumné metody projektu NAKI : www.gamuedu.cz

International Journal of Education through Art. Online úložiště doktorského programu KVV.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)

1. Diplomová práce a zakončení studia - studijní předpisy, formální náležitosti a možnostné strategie

2. Zdroje a literatura - práce s texty, knihovny, citační norma, etické aspekty práce se zdroji

3. a 4. Výzkum a výzkumné metody ve výtvarné výchově, etika výzkumu, formulace výzkumných otázek, ukázky realizovaných výzkumných projektů.

5. Prezentace a formulace konkrétních problémů a otázek při zpracování DP + ukázky prezentací obhájených prací doktorandy.

6.-8. Skupinová práce a individuální konzultace ke konkrétním problémům v Dp (teoretická, didaktická a praktická část práce) 

9. Prezentace k obhájení diplomové práce/ prezentace k výzkumnému záměru DP

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)

Podle charakteru DP studenti zpracují její pracovní anotaci, obsahující cca 8 klíčových slov charakterizujících
- zaměření a podstatu DP
- formulaci řešeného problému a cíle DP,
- hypotézy, dílčí úkoly
- uvedené použité prostředky řešení DP
- předpokládané zisky pro teorii i praxi školní VV

V rámci aktivní účasti na semináři výše uvedené body prodiskutuje a obhájí ve skupině.

Podle charakteru výzkumného úkolu, popř. míry dokončení diplomové práce  studenti vytvoří jednu desetiminutovou prezentaci ve formátu Powerpoint nebo Prezzi a prezentují ji v rámci semináře (reflexe vlastní výtvarné práce, interpretace výukové situace, atd.).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK