PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova v sociální a terapeutické intervenci 1 - OPNW1V122A
Anglický název: Art Education in Social and Therapeutic Intervention 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNW1V112A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je seznámení s potenciálem soudobé výtvarné výchovy v oblasti sociální práce a terapie, který je stále ještě nedostatečně využíván. Pozornost je věnována metodologii výtvarné edukace a terapie ve vztahu k různým sociálním skupinám společnosti. Soudobé pojetí umělecké edukace jako expresivního oboru nabízí postupy, strategie a metody, aplikovatelné v oblasti interkulturního vzdělávání a začleňování různých etnických skupin a minorit do majoritní společnosti, v oblasti mezigeneračního porozumění, edukace seniorů, výtvarné výchovy v různých sociálních zařízeních (nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle), edukace a terapie mentálně postižených či v oblasti pedagogiky volného času a zdravého životního stylu apod. Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky. Studenti prohloubí své kompetence v oblasti reflexe výtvarného vyjadřování a jeho využití v různých lidských životních situacích v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

HOPF, A.:Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.

KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.

SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.

SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.

SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. .

ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.
LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)

Zápočet

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

-reflektovaná tvorba

- refllektivní dialog

- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy

- individualní  x sociální konstruktivismus

- sociokognitivní konflikt

- koncept x prekoncept

- artefiletika

- analýza vizuálního vyjádření 

- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově

- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog

 


V případě zrušení prezenční výuky z rozhodnutí děkana fakulty, bude výuka v předmětu pokračovat distanční formou přes MS Teams.
Studentky a studenti budou informováni na e-mail, který zadali do SIS.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

Zápočet

Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře)

Včasné odevzdání seminární práce: reflexe vypracovaných úkolů zadávaných během semestru v portfoliu, včetně reflexe prostudované literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK