PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Ateliér 2 – prostorová tvorba/výtvarná dramatika - OPNW1V107A
Anglický název: Studio 2 - 3D Art, Performing Arts in relation to Visual Art
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNW1V114A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (17.09.2020)
Dramatická výchova a její zařazení v proudu moderních výchovných směrů, výtvarná dramatika jako prostředek sebereflexe. Strukturování dramatické práce. Dramatické metody a techniky - zvukové, grafické, materiálové. Umělecké kontexty ve výtvarné, hudební, literární, pohybové a dramatické oblasti. Klíčová slova: výtvarná dramatika, dramatická hra, vstupování do rolí, umění akce, performance, tělo a tělesnost, výtvarný zážitek, dialog, expresívní interpretace.
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (17.09.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. díl, Ped.F. UK, Praha 2001
SLAVÍK, J.: WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění II. díl, Ped.F. UK, Praha 2004
BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2002
HOGENOVÁ, A.: K fenomenologii těla a pohybu. [To the Phenomenology of Body and the Motion]. In: Společnost fenomenologické filosofie a psychoterapie, 2003, http://www.sweb.cz/sffp (10 s.).

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

BROOK, P. - Pohyblivý bod, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 1996
DAMASIO, A. R. - Descartesův omyl, MF, Praha 2000
DUNCAN, I. - Tanec, Družstvo dílo, Praha 1947
GOLDBERG, E.: Jak nás mozek civilizuje, Karolinum, Praha 2004
HOGENOVÁ, A. - Kvalita života a tělesnost, Karolinum, Praha 2002
HOHLER, V. in Hic Sunt Leones, KATaP DAMU, Praha 2002
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění, CERM, Brno 1998
KROSCHLOVÁ, E. - Ladění, psychosomatická příprava k výuce herectví, DAMU, Praha 1991
MISTRÍK, M.: Herecké techniky 20. storočia, VEDA, Bratislava 2003
STANISLAVSKIJ, K. S.: Moje výchova k herectví II., Orbis - Praha 1954
ZUSKA, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
Odborná literatura o dramatické výchově a zásobníky her a cvičení:
BLÁHOVÁ, Krista, 1996 Uvedení do systému školní dramatiky (Praha: ARTAMA)
BUDÍNSKÁ, Hana, 2001 Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi (Praha: IPOS-ARTAMA - 5. upr. vyd.)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa-Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ, Anna TOMKOVÁ
1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)
MLEJNEK, Josef, 2001 Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku)
VALENTA, Josef, 1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (Praha: ISV nakladatelství)

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (02.10.2020)

V případě omezení prezenční výuky bude kurz veden distanční formou.

Odkaz na skupinu na Temsu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1a10b98f2f9d46ceb9731bb28c5a85c4%40thread.tacv2/conversations?groupId=99ec3210-359c-422d-a83b-13e7f8a62dbd&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (17.09.2020)

Zápočet

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář, návrh vyučovací hodiny inspirované  uskutečněnou tvorbou.

Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání  či uložení tohoto souboru na požadované médium.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (03.02.2021)

3.3.2021  - úvodní hodina

10.3.2021 - přednáška: Dramatika jako prostředek sebereflexe

17.3.2021 - přednáška: Kreativní partnerství - dramatizace výukové látky

24.3.2021 - přednáška: Dramatické metody a techniky

31.3.2021 - kolektivní dramatizace - on-line I.

7.4.2021 -  kolektivní dramatizace - on-line II.

14.4.2021 - Umělecké kontexty ve výtvarné, hudební, literární, pohybové a dramatické oblasti. 

21.4.2021 -  kolektivní dramatizace - on-line III.

28.4.2021 - Reflexe rozpracovaných projektů

5.5.2021 - Reflexe rozpracovaných projektů

12.5.2021 - závěrečná hodina

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (17.09.2020)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK