PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura a pedagogika umění - OPNW1V101A
Anglický název: Visual Culture and Art Pedagogy
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNW1V115A, OPNW1V112A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)
Předmět je založen na reflexi uměleckých obsahů bakalářských či magisterských prací studentů a jejich didaktické transformaci pro žáky ZŠ, SŠ a ZUŠ. Rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s uměleckými obsahy a jejich reflexí v širších kulturních a společenských souvislostech, v kontextech umění, vizuálních studií i pedagogiky umění. Obsah: Prezentace a reflexe bakalářských prací na základě pojmové mapy uměleckých kontextů Rozvinutí uměleckých východisek a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů bc. nebo mgr. prací Prezentace popř. realizace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů pro žáky ZŠ, ZUŠ a SŠ
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010.
BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou k umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.

UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění Praha: SPN, 1992.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
ŠOBÁŇOVÁ, P.: a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)

Aktivní účast na seminářích, didaktická transformace vlastního tématu a jeho prezentace v průběhu hodin.

Na základě reflexe vlastní bakalářské či magisterské práce student sestaví pojmovou mapu pojednávané umělecké problematiky, která bude sloužit jako východisko didaktické transformace uměleckých obsahů.

Navrhne možné výtvarné činnosti a úkoly pro žáky ZŠ, ZUŠ nebo SŠ.

Své návrhy možných řešení skicuje, prezentuje a obhájí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (17.09.2020)

Zápočet - vypracovaná tematická řada založená na didaktické transformaci vybraného uměleckého díla/ umělce navázaná na téma bakalářké/ magisterské práce. V případě prezenční výuky prezentovaná na semináři, v případě výuky distanční sdílená online + návrh a didaktická transformace výkuky vv pro samostatnou domácí práci žáků vybraného stupně školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK