PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie III - OPNS1S160B
Anglický název: Surdopedy III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 17 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S155B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
Předmět seznamuje studenty s aktuální problematikou vzdělávání žáků a osob se sluchovým postižením v České republice. Zvláštní pozornost je věnována jazykovému vzdělávání (např. čeština jako cizí/druhý jazyk pro české neslyšící), čtenářské gramotnosti a specifikům písemného projevu osob se sluchovým postižením.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vzdělávání žáků a studentů se SP v ČR, zejména se specifiky jazykového vzdělávání, čtenářské gramotnosti a psané komunikace českých neslyšících.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.10.2020)

Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2015.

BARVÍKOVÁ, J. et. al. Katalog podpůrných opatření – dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 

CÍCHA HRONOVÁ, A. ZBOŘILOVÁ, R.. Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník: Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy. [online]. Praha: SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Výmolova 169, Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011. Dostupné z: http://publikace-vymolova.cz/sbornik/

Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Sborník příspěvků. Praha: FRPSP, 1999.

Čeština doma a ve světě, 2002, č. 2 a 3, 2002.

Četba sluchově postižených. Sborník příspěvků. Praha: FRPSP, 2000.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: PedF UK, 2012.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. 

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání neslyšících. Dizertační práce. Praha: ÚČJTK FF UK, 2009.

HUDÁKOVÁ, A. Jak se vzdělávají neslyšící, aneb mají i oni v praxi rovné právo na vzdělání? Česko mluví o vzdělávání. [on-line; publ. 14. 3. 2014]. Dostupné na www: <http://ceskomluvi.cz/jak-se-vzdelavaji-neslysici-aneb-maji-i-oni-v-praxi-rovne-pravo-na-vzdelani/>.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008.

KOMORNÁ, M. Sociolingvistické a pragmatické aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka pro české neslyšící. Info-Zpravodaj. 2008, roč. 16, č. 2, s. 16–18.

KORČÁKOVÁ, J. Chyba a učení cizím jazykům. Gaudeamus: Hradec Králové, 2005.

KUCHLER, K. – VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. Info-Zpravodaj. 1998, roč. 6, s. 22–23.

MACUROVÁ, A. … protože já bavím spolu vypravovat (Komunikace v dopisech českýchneslyšících). Slovo a slovesnost. 1995, roč. 56, č. 1, s. 23–33.

MACUROVÁ, A., HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících, Speciální pedagogika, 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190.

MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2013.

MÜHLOVÁ, K. Hodnocení čtenářských dovedností u těžce sluchově postižených žáků. Diplomová práce. Praha: PedF UK, Katedra speciální pedagogiky, 1990.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika. 2001, roč. 11, s. 207–219.

POTMĚŠIL, M. et. al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.

SOURALOVÁ, E. Úprava textů pro čtení s porozuměním, Čeština doma a ve světě. 2002, č. 2 a 3, s. 190–193.

 

Další zdroje: relevantní časopisecké články (zejm. z Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika), bakalářské, diplomové a disertační práce, legislativní normy související s probíranými tématy, webové stránky škol pro sluchově postižené, webové stránky pro osoby se sluchovým postižením

 
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Tematické okruhy:

 

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice. Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Přístupy ke vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Primární, sekundární a terciární vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v České republice a související legislativa. Maturitní zkouška pro žáky se sluchovým postižením.

 

Specifika inkluzivního vzdělávání žáků se sluchovým postižením.

 

Specifika psaného projevu žáků se sluchovým postižením. Úvod do problematiky, shrnutí dosud známých poznatků, typy chyb v textech pisatelů se sluchovým postižením, práce s texty.

 

Čtení s porozuměním u žáků a studentů se sluchovým postižením. Problematické aspekty čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluchovým postižením. Testování čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluhovým postižením v zahraničí a v ČR.

 

Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků se sluchovým postižením. Úpravy textů pro čtenáře se sluchovým postižením.

 

Problematika výuky českého jazyka, resp. čtení a psaní, u žáků a studentů se sluchovým postižením. Čeština jako cizí jazyk pro neslyšící. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Zkouška je ústní a zahrnuje diskusi nad reflexí zahraničního článku, který se vztahuje k probíraných tématům, a prezentaci zadaných úkolů. Všechny podklady ke zkoušky musí být zaslány v písemné podobě nejméně 14 dní před konáním zkoušky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK