PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie II - OPNS1S155B
Anglický název: Surdopedy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNO1S111A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S148B
Je korekvizitou pro: OPNS1S157B
Je prerekvizitou pro: OPNS1S160B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)
Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Kochleární implantáty. Rehabilitační intervence po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, CKID, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí). Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené). Prvopočáteční čtení a psaní, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest, výzkumy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do surdopedické oblasti zabývající se orálními komunikačními přístupy.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987- 80-262-0084-0.

JANOTOVÁ, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-85801-72-8.

JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-90-6.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246- 0329-2.

POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, SBN 80- 903035-0-1.

TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23- 1.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80- 86792-23-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (31.01.2020)

Zkouška se bude skládat ze tří částí - písemný test, ústní zkouška, PP prezentace na zadané téma. Splnění testu je podmínkou k ústní zkoušce. Písemný test je možné absolvovat maximálně třikrát. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Vývoj orálních metod u nás a ve světě.

2. Specifika orálních komunikačních přístupů (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda).

3. Kochleární implantáty.

4. Rehabilitační intervence po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, CKID, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).

5. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).

6. Prvopočáteční čtení a psaní, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest, výzkumy.   

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK