|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.02.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.02.2018)
Cílem kurzu je seznámení se s úlohou psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky v poradenském procesu, tak jak je realizována ve školství. Rozvoj diagnostických dovedností (administrace, vyhodnocení, interpretace). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (31.01.2021)
Pro distanční výuku bude sloužit kurz Moodle, https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2459, přístupové heslo bude zasláno zapsaným do kurzu. Pro on-line výuku byla zvolena platforma Zoom, odkaz bude zaslán zapsaným studentům do kurzu. Výuka bude probíhat v reálném čase. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.02.2018)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, l989. HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994. KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991. KUCHARSKÁ, A. Přehled pedagogicko-psychologické diagnostiky dětí v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, s. 75?87. KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 56?93. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení A. Inizana. Praha: IPPP ČR 2000. MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. MRÁZKOVÁ, J. Sonda do profese školního speciálního pedagoga. Závěrečná práce specializačního studia Školní pedagogicko-psychologické služby. Praha : PedF UK, 2007. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT,1988. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. SVOBODA, J.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 1991. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. ŠÍPEK, J. Projektivní metody. Praha: ISV, 2000. ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980. ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002. ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, periodikum.
Další zdroje informací: www.testcentrum.cz www.psychodiagnostika.cz www.ippp.cz www Asociace školní psychologie ČR a SR (etika práce)
ODBORNÁ LITERATURA DÍLČÍ: Na seminářích bude pracováno s manuály testů a posluchačům budou doporučovány monografie a časopisecké studie aktuálně podle toho kterého diagnostikovaného problému. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2019)
Kurz je určen studentům 1.ročníku navazující magisterské psychologie. Na přednášky, která budou mít informativní charakter, budou navazovat semináře, které by měly skrze cvičení přinést posluchačům praktické obeznámení se s některými stěžejními nástroji, používanými ve školství. rozvoj diagnostických dovedností - administrace, vyhodnocení a interpretace testových metod ve stěžejních diagnostických oblastech. Součástí kurzu bude práce s manuály testů, s ukázkami konkrétních psychodiagnostických metod. Proto je výlučně určen pro studenty psychologie - prerekvizita Teorie poradenství ve výchově a vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.02.2018)
Písemný test, sleduje témata v jednotlivých přednáškách a seminářích. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.02.2018)
Poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. Systematicky budou využívány ve výuce testy a diagnostické pomůcky z Kabinetu diagnostických pomůcek. Viz příloha |