PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami - OPNM1M125A
Anglický název: Pupils with special needs in mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMM2M114A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNM1M103A
Anotace -
Poslední úprava: STEHLIKO (26.03.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty učitelství matematiky s podstatou práce v matematice s žáky talentovanými na matematiku a naopak s žáky se specifickými poruchami učení tak, aby dokázali zohlednit jejich odlišnosti od běžné populace.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (29.01.2022)

Pokud nebude možná prezenční výuka, bude výuka probírat v Zoomu.

Literatura
Poslední úprava: STEHLIKO (26.03.2019)

Patáková, E. Metody tvorby úloh pro nadané žáky. Praha: PedF UK, 2013

Ročenky MO

Ročenky matematického klokana

Konferenční sborníky - Ani jeden matematický talent nazmar

BLAŽKOVÁ, R. Specifické  vývojové  poruchy  učení  a  možnosti podpory   žáků  se  specifickými  vzdělávacími  potřebami  v matematice. In  Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3

Doporučená literatura

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X

POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: STEHLIKO (31.01.2019)

Seiminární práce a dílčí úkoly zadané v Moodle.

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO (26.03.2019)

1.       Talent, nadání, matematický talent, didaktické metody práce s těmito žáky. Práce v hodinách matematiky a mimoškolní činnosti (např. matematické soutěže).

2.        Žáci s poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie). Možnosti a techniky kompenzace těchto poruch v matematice.

3.        Individuální studijní plány a žáci se speciálními potřebami v kurikulárních dokumentech.

Na některé semináře budou pozváni externí odborníci na dané téma (např. na práci s žáky se specifickými poruchami učení, na práci s žáky talentovanými na matematiky, na přípravu a organizace matematických soutěží (např. Matematické olympiády), včetně učitele z praxe. Studenti kombinovaného studia budou mít přednášky zprostředkované např. formou videozáznamu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK