PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ - OPNM1M122A
Anglický název: Teaching practice at the upper secondary school
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/6, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNM1M103A
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)
V rámci didaktické praxe na střední škole, která zpravidla následuje po souvislé praxi na základní škole, dostávají studenti učitelství matematiky další prostor pro získávání a prohlubování zkušeností s výukou matematiky a s aplikací teoretických poznatků získaných v rámci obecné i oborové didaktiky, pedagogiky a psychologie. Prostřednictvím spolupráce se zkušeným učitelem matematiky z praxe a z rozboru náslechu učitele z fakulty získávají zpětnou vazbu ke své výuce. Materiály, které budou studenti v rámci praxe zpracovávat a které zahrnují i vrstevnickou zpětnou vazbu, jsou podkladem pro hlubší diskuse v rámci předmětu Didaktika matematiky 3. Prostřednictvím reflektivních úkolů se bude rozvíjet schopnost studentů reflektovat jejich pojetí učitelské profese, což zahrnuje i uvědomění toho, které oblasti učitelské profese patří k jejich silným stránkám a které by měli v dalším studiu a v rámci dalšího vzdělávání učitelů cílevědomě rozvíjet.
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

Literatura doporučená v kurzech Didaktika matematiky 1-3.
Učebnice matematiky různých nakladatelství.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

Účast na praxi podle směrnice k souvislé pedagogické praxi vypracované Střediskem pedagogické praxe na PedF (https://pages.pedf.cuni.cz/spp/).

Přidělení studenta na konkrétní školu a ke konkrétnímu učiteli provádí vedoucí předmětu. Před začátkem semestru budou studenti informováni o nabídce katedry v tomto ohledu.

Před pedagogickými praxemi musí všichni studenti projít kurzem v Moodle (viz zde https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463, heslo pro zápis je skola hrou). Kurz seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí. Hlavní částí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti bezpečnostní gramotnosti, základní legislativy ve školství, oblasti běžných rizika ve škole (úrazy),dopravní bezpečnosti ve školní praxi a mimořádných situací (požáry, ozbrojený útočník ve škole).
Kurz je realizován formou samostudia. Pokud se student účastní více typů praxí, stačí kurz absolvovat jen jednou (jednou v BAC a jednou v NM).

Předpokladem udělení zápočtu je plnění úkolů v kurzu v Moodle (zahrnuje sebereflexi praxe, didakticko-matematické příběhy z výuky s teoretickou reflexí, reedukaci formálního poznání žáků v matematice, záznamů náslechů na hodinách, přípravy vlastní výuky a reflexe její realizace aj.) a aktivní účast na reflektivních seminářích na fakultě, případně na online výuce, bude-li zavedena.

Pozn. Student PS vykonává praxi v termínu, který je dán Harmonogramem pedagogických praxí. Student KS může mít praxi rozloženu po poradě s vedoucí předmětu a s učitelem na škole rozloženu v průběhu semestru.

Všechny podstatné informace o praxi jsou uvedeny v kurzu Moodle, konkrétní odkaz bude zaslán zapsaným studentům.

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (06.09.2020)

Průběh praxe je dán prací na školách.

V průběhu praxe budou organizovány reflektivní semináře na fakultě.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) budou organizovány online reflektivní semináře v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

b) budou modifikovány úkoly v Moodle tak, aby odrážely novou situaci.

c) bude modifikována spolupráce s učitelem na škole a povaha práce studenta v souladu s přechodem na online výuku.

Předpokládá se, že studenti při případné online výuce a přípravě na ni využijí zkušenosti z části předmětu Didaktika matematiky 2 (program GeoGebra), počítačově zaměřených předmětů absolvovaných na fakultě i z diskusí o online podpoře žáků a o zdrojích, které jsou učitelům matematiky k dispozici, které byly vedeny v rámci předmětu Souvislá praxe na základní škole a Náslechová praxe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK