PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Content and Language Integrated Learning CLIL - OPNM1M105A
Anglický název: Content and Language Integrated Learning CLIL
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKMM1M105A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Záměnnost : OPMM2M115B
Je záměnnost pro: OPMM2M115B
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (10.09.2020)
Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL), zde výuka matematiky v cizím jazyce, je kurzem, který usiluje o rozšíření dovedností budoucích učitelů o ty, které jsou specifické pro tento způsob výuky. CLIL je široký termín, který označuje výuku některého z nejazykových všeobecně vzdělávacích předmětů prostřednictvím cizího jazyka (např. matematika v anglickém jazyce). Obsah daného předmětu je rozvíjen v cizím jazyce a naopak, cizí jazyk se procvičuje a zdokonaluje pomocí obsahu příslušného předmětu. Za formu CLIL se považuje již takové vyučování, kde se minimálně 25 % výuky odehrává v cizím jazyce. Postupně se obsah a jazyk dostávají do rovnováhy, obě složky se integrují. Výuka má dva cíle, jeden se vztahuje k příslušnému tématu či předmětu, druhý se váže k cizímu jazyku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (10.09.2020)

Seznámit budoucí učitele se specifiky výuky matematiky v cizím jazyce.

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (29.09.2020)

Po dobu distanční výuky z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu. Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/jn/

Literatura -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (10.09.2020)

BARWELL,R. Uncrossable boundaries? A discourse analysis investigation of English as an Additional Language and the learning of mathematics. In: British Association for Applied Linguistics, 33rd Annual Meeting, Cambridge, 2000.

IRUJO,S. Teaching Bilingual Children. Beliefs and Behaviors. New York: Newbury House Teacher Development, Heinle and Heinle, 1998.

NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.

NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., HOFMANNOVÁ,M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha: 2001, s. 122-126.

NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. & PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.

PAVESI, M., BERTOCCHI, D., HOFMANNOVÁ,M., KAZIANKA, M. Insegnare in una lingua straniera. M.I.U.R. Milan, Italy: 2001. ISBN 88-900649-0-0.

GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague: 1999.

MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla: 1999.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (29.09.2020)

Prostudování zadané literatury - kontrola formou společné diskuse

Vypracování lesson plan pro výukovou jednotku realizovanou formou CLIL a představení části formou peer teaching

Rozbor dvou aktivit z peer teaching dle vlastního výběru (použití observation sheets)

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu. Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/jn/

 

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (10.09.2020)

Co je CLIL

Srovnání různých přístupů ke CLIL

Ukázky výukových jednotek formou CLIL

Zpracování vybraného tématu pro výuku CLIL

Studijní opory -
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK