PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Tematické a projektové vyučování v hudební výchově II - OPNH2H113A
Anglický název: Thematic and Project Teaching in Music Education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNH2H109A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (15.09.2020)
Předmět je koncipován jako praktický seminář vycházející z teoretických základů a didaktických poznatků tematického a projektového vyučování (integrace výuky napříč vzdělávacími předměty, s akcentací hudební výchovy). Prioritou předmětu je tvorba a realizace (prezentace) modelové výuky v intencích tematického nebo projektového vyučování s následnou hodnotící reflexí. Důraz je kladen na smysluplnost, záměrů a „realističnost“ modelů výukových hodin. Tematická výuka, jež nabízí poznávání v širších souvislostech, a projektová výuka, jež propojuje vzdělávání v rámci reálného života, jsou vhodnou, efektivní a žádanou alternativou k tradičním způsobům výuky estetických předmětů. Předmět je dvousemestrový, v prvním semestru jsou témata zaměřena na výuku na ZŠ, v navazujícím druhém semestru pak na výuku na SŠ – v časovém souladu s pedagogickou praxí studentů oboru. Výuka může probíhat částečně e-learningem (prostřední Moodle), nebo on-line (Skype nebo Microsoft Teams).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (23.09.2018)

Metodika výuky, tvorby a realizace studentských projektů. Důraz je kladen na smysluplnost vytvořených projektů a jejich záměrů a zejména jejich smysluplnost a reálná možnost jejich využití v pedagogické praxi budoucího učitele. Prioritou jsou konzultace v seminární skupině studentů s cílem osvojení přesných formulací záměrů, východisek, plánování, vytyčení hlavních cílů předkládaných projektů.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.09.2020)

 

E-learning - prostředí Moodle 1

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2257 - kurz ve výstavbě, materiály budou průběžně doplňovány.

On-line výuka - Microsoft Teams - dle individuální oboustranné domluvy se studenty. Přesné datum konání a link budou s týdenním předstihem doplňovány.

Studenti budou na on-line výuku upozorňováni připomínkou e-mailem.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (29.01.2022)

 DEWEY, J.; KILPATRIC, W. H. Der Projekt, Plan, Grundlegugg und Praxis. Weimar: Herman Böhlaus Nachfolger, 1935.

GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000, ISBN 80-85783-28-2.

JANKOVCOVÁ, M.; PRŮCHA, J.; KOUDELA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha : SNP, 1989. ISBN 80-04-23209-4.

KAISER, F. J. Projektstudien und Projektarbeit in der Schule. Bad Heilbronn: Klinkhardt, 1997.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.

KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : IUVENTA, 1995.

KOVALIK, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.

PETTY, G. Moderní vyučování. 3. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.

PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98.

SPOUSTA, V. Integrace základních druhů umění ve výchově. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1640-X.

VALENTA, J. aj. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)

1. Návrhy témat, diskuse.

2.-12. Realizace návrhů (samostatně nebo ve dvojici studentů).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)

Prezentace vlastního autorského projektu v rámci seminářů s aktivním zapojením ostatních studentů v modelové roli žáků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK