PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy pro ZŠ II - OPNH2H106A
Anglický název: Didactics of Music Education for the Primary Schools II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová
Mgr. Karolína Řepová
Prerekvizity : OPNH2H101A
Je prerekvizitou pro: OPNH2H111A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)
Jedná se o integrativní předmět, ve kterém studenti využijí a zúročí znalosti a dovednosti, které získali v jednotlivých didaktikách během studia. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)

Cílem předmětu je seznámení studentů s principy práce v předmětu hudební výchova na ZŠ. Studenti si prakticky osvojí konkrétní metodické postupy realizace ve všech oblastech hudebně výchovných činností (vokálních, receptivních, instrumentálních a hudebně pohybových) s využitím současných možností instrumentáře a dostupných médií.  Důraz je kladen na realizaci v praxi, postupy jsou praxí ověřeny – je ovšem vytvářen dostatečný prostor pro rozvíjení pedagogické kreativity studentů. Metodické postupy a didaktické situace plně respektují psychologické a sociální předpoklady hudební výchovy na 2. stupni ZŠ nebo v příslušných ročnících víceletých gymnázií.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)
Po dobu distančního vzdělávání probíhá výuka na platformě GoogleClassroom.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)

Herden, Jarolav. My pozor dáme a nejen posloucháme. Sciencia Praha, 1997.

Herden, Jaroslav - Prchal Jan. Úpravy pro školní soubory. Univerzita Karlova Praha, 2001.

Herden, Jaroslav. Hudba pro děti. Univerzita Karlova Praha, 1992.

Herden, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme – metodika. Sciencia Praha, 1998.

Herden, Jaroslav. Úprava lidových písní pro školní sbory. Univerzita Karlova Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Nebojte se klasiky. Bärenreiter Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Populární hudba ve škole – zpíváme a hrajeme. Muzikservis Praha, 1999.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996.

Hurník, Ilja. Umění poslouchat hudbu. Supraphon – 1972, 2004 (ttps://www.supraphonline.cz/album/3385-hurnik-umeni-poslouchat-hudbu).

Hurník, Lukáš. Tajemství hudby – Odtajněno! Grada Praha, 2000.

Jurkovič, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998.

Jurkovič, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999.

Prchal, Jan. Populární hudba ve škole. Reneta Music, Liberec, 2007.

Prchal, Jan. Slyšte, slyšte, poslouchejte. Reneta Music, Liberec, 2007.

Sedlák, František a kol. Didaktika HV 2. SPN Praha, 1984.

Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

Váňová, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Pedagogická fakulta Praha 2020.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)

Aktivní účast na seminářích.

Plnění dílčích úkolů z jednotlivých seminářů.

Vypracování (+realizace) vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)

Osobnost učitele HV a předpoklady pro úspěšně a efektivně vedenou výuku

HV a její místo v současné koncepci (HV a její nezastupitelné místo ve školním vzdělávacím programu - ŠVP), Standardy pro HV

HV na2. st. ZŠ a její složky – činnostní pojetí předmětu (pěvecké, instrumentální, pohybové a receptivní)

Organizace výuky HV, (vybavení odborné pracovny, příprava modelových situací s akcentem na činnostní pojetí předmětu)

Stavba hodiny a její příprava

Využití hudebních nástrojů ve výuce s akcentem na snadno ovladatelné nástroje, současné trendy, propojení s ostatními činnostmi

Využití současných médií pro přípravu učitele i přímou realizaci ve výuce (audiovizuální technika, prezentace, práce s notačním programem, práce se střihovým software, využití internetu…)

Hudebně didaktické hry a kvízy, problematika hodnocení a klasifikace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK