PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dějepisu II - OPND2D104A
Anglický název: Didactics of History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 60 / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Mgr. David Venclík, Ph.D.
Prerekvizity : OPND2D102A
Je prerekvizitou pro: OPND2D107A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Cílem kursu je seznámení studentů s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplinami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. Získané znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie, PHV a APHV využívají při exkurzích a vytváření projektů mimotřídní výuky v muzeích, knihovnách a dalších institucích. Formou náslechů a následných rozborů hodiny dějepisu se připravují na výuku na středních školách. Závěrečná zkouška probíhá formou obhajoby písemně vypracované úplné didaktické analýzy vybraného tématického celku. Předmět je vyučován v českém jazyce.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (15.05.2019)

Brandejs, Č. K otázce využití archivních dokumentů ve vyučování dějepisu, in Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové. Historie. Praha: SPN, 1981, s. 161 - 164.

Havlůjová, H., Mikeska, T., Parkan, F., Stolárová, L. Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (pro ZŠ a nižší gymnázia), Praha: CMS, 2002.

Homerová, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky ? Učitelské noviny l997,  s. l9 - 20.

Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN, 1983.

Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.

JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990

Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.

Pasák, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, l981/2, č. l0, s. 281 - 283.

Petrtyl, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha, SPN 1962.

Slolárová, L., Havlůjová, H., mikeska, T., Parkan, F.: Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (střední školy a gymnázia), Praha: CMS,2002.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doporučená literatura a zdroje:Čechová, B. H.: Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků, Praha: Portál, 2009.Grecmanová, H. Urbanovská, E.,Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, Olomouc: Hanex, 2007.Slavík, J.: Hodnocení v současné škole, Praha: Portál 1999.Stradling,R.,Jak učit evropské dějiny 20. století, 2003. Dostupné online: http://www.msmt.cz/vzdelavani/jak-ucit-evropske-dejiny-20-stoletiHot Potatoes http://hotpot.uvic.ca/

Manusriptorium pro školy http://www.manuscriptorium.com/index.php?q=cs/content/p%C5%99%C3%ADpravy-pro-v%C3%BDukuÚstav pro soudobé dějiny(výstupy projektů)http://www.usd.cas.cz/(levé menu)Ústav pro studium totalitních režimů vzdělávací projekty http://www.ustrcr.cz/cs/projekty#vzdelavaci The National Archives Education (Velká Británie) http://www.nationalarchives.gov.uk/education/default.htm

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)

Přednášky, semináře,skupinová práce, exkuze do paměťových institucí, konzultace.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)

POŽADAVKY:

obhajoba úplné didaktické analýzy vybraného tematického celku(strukturovaná seminární práce, ústní obhajoba).
Příprava tematického celku pro výuku na ZŠ a SŠ. Zkouška proběhne formou diskuse (cca 20 min)příprav tematického celku, které budou mít variantu pro výuku na 2. stupni ZŠ a na střední škole(gymnáziu). Je třeba, aby vzdělávací cíle a obsah byly v souladu s příslušnými rámcovými vzdělávacími programy (RVP ZV a GV), v první řadě pak se vzdělávací oblastí Člověk a společnost a vzdělávacím oborem Dějepis. Zkouška slouží jako vnější podnět k hlubší refle-xi toho, co již v praxi bylo zrealizováno, resp. k přípravě podkladů a materiálů využitel-ných v praxi další.
Ke zkoušce:
přehledová stať (max. 5 NS)– shrnout základní informace o dostupnosti pramenů a odborné his-torické literatury k danému tématu, se zvláštním zřetelem k možnostem jejich využití ve výu-ce–zhodnotit zpracování příslušného tématu ve vybrané učebnici a min. 2 dalších zdrojích, které mají žáci k dispozici (web, audiovizuální materiály, populárně naučné práce apod.) –formální náležitosti přehledové stati viz Šanderová, J: Jak číst a psát odborný text ve spo-lečenských vědách, Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, s. 76 –78
Didaktická analýza
Co, koho a proč učit? CO? = Která fakta, pojmy, generalizace si mají žáci osvojit? KOHO? = Pro kterou věkovou skupinu je výuka určena? PROČ? = pojmenování žákovských kompetencí, k je-jichž rozvoji výuka směřuje + formulace obecných a dílčích cílů, resp. výstupů. Nakolik jsou moje představy v souladu s RVP? Člověk a společnost. Klíčové kompetence. Průřezová témata.
Ke zkoušce: přípravy tematického celku pro ZŠ a SŠ (doporučená struktura viz níže).
Doporučená literatura a zdroje:
Hudecová, D. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů[online]. Publ. 2003-10-3 [cit.2012-28-11]. Dokument MS Word. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/Files/DOC/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.
Doc. Julínek,S. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004
Pasch a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha: Portál, 1998.
RVP ZV a RVP GV http://nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy
Metodický portál http://rvp.cz/How to write objectives http://oregonstate.edu/instruct/coursedev/models/id/taxonomy/index.htm
Metodická analýza
Co, kdy a jak učit a hodnotit? Které metody nebo činnosti použít, abych žákům umožnil(a) rozvíjet příslušné kompetence, dosáhnout stanovené cíle či výstupy? Jak budu hodnotit dosa-žení cílů, úspěšnost výuky? Které metody zvolím, abych žákům umožnil(a) rozvoj vlastního se-behodnocení?
Ke zkoušce: přípravy na vyučovací hodiny (max. 5 pro každý stupeň; tj. celkem max. 10)–popsat metody práce a formy hodnocení ve vztahu k dílčím cílům: návrh min. 1 testu (pro kaž-dý stupeň školy), návrh min. 2 aktivit využívajících mapové podklady (pro každý stupeň ško-ly)–časový scénář hodin–materiál, pomůcky

Doporučená struktura

1) přehledová stať (vymezení tématu z historického hlediska, přehled dostupných zdrojů a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ a SŠ)

2) didaktická analýza –obsah učiva (vymezení tematického celku z hlediska výuky dějepisu na ZŠ a SŠ; fakta, pojmy, generalizace, která si mají žáci a studenti osvojit)

3) didaktická analýza –žáci (pro které věkové skupiny jsou přípravy určeny; vazba na RVP: pojmenování kompetencí, k jejichž rozvoji výuka směřuje + formulace obecných a dílčích cílů, resp. výstupů)

4) metodická analýza a formy hodnocení (metody a činnosti směřující k rozvoji stanovených žákovských kompetencí, dosažení vzdělávacích cílů a výstupů; strategie hodnocení dosažení výchovně vzdělávacích cílů a úspěšnosti výuky; strategie rozvoje sebehodnocení žáků)

5) časové scénáře vyučovacích hodin (max. 10)

6) materiál, pomůcky

POZN. Pokud využijete elektronické zdroje, připojte k sekci „materiály, pomůcky“ digitální nosič, kde bude uložen:

−seznam odkazů na materiály dostupné online (např. interaktivní cvičení, filmy)

−složka s dalšími relevantními materiály (ppt, obrázky apod.)

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)

Přednášky

Profesionalizace učitele

Dějepis a pomocné vědy historické

Historická, didaktická a metodická analýza

Zastoupení dějepisu v učebních plánech základních škol (RVP)

Zastoupení dějepisu v učebních plánech základních škol (RVP)

Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu

Semináře

Příprava praxe na ZŠ - hodnocení

Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních školách

Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na středních školách.

Tvorba testů

Mapa a její využití ve výuce

Příprava náslechu na SŠ - náslech a jeho hodnocení

Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu v praxi

Příprava pomůcek pro mimotřídní a mimoškolní výuku

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK