PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů II (oborové zaměření) - OPNC2L119B
Anglický název: Current problems of linguistics and of the theory of literature in teacher training II (field of study)
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Neslučitelnost : OPNC2C118B
Je neslučitelnost pro: OPNC2C118B
Je záměnnost pro: OKNC2L119B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)
Lingvistická část kursu se bude věnovat nejnovějším publikacím z oblasti pragmatické lingvistiky a psycholingvistiky a možnostem jejich využití jako inspirace pro inovaci v jazykovém vyučování. Kurs rovněž představí Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016), zejm. v jeho internetové podobě, a ukáže možnosti práce s ním. Požadavky k zápočtu: Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele. Literárněvědná část se bude zabývat současnými diskusemi o tom, jak psát dějiny literatury. Tato diskuse se v posledním desetiletí rozvinula na základě podnětů z obecné historie, kde tato debata rovněž proběhla. Na základě těchto diskusí, zpochybnivších dosavadní lineárně kauzální model psaní dějin, se objevily pokusy nalézt jiné metodologické koncepty, umožňující zachytit literární vývoj méně schematicky. Kritická reflexe výsledků, k nimž jednotlivé badatelské týmy dospěly, bude rovněž předmětem naší pozornosti. Je zřejmé, že výuka literatuře, která je u nás na všech stupních škol tradičně založena literárněhistoricky, nemůže zůstat stranou těchto metodologických výzev. Literárněvědný blok proto vyústí v promýšlení možností, jak literárně historickou část výuky inovovat. Požadavky k zápočtu: písemná práce na téma inovace literárněhistorického principu ve výuce literatury na druhém stupni základní školy/ na střední škole.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

První dva semináře (lingvistika) se budou konat online v MS Teams v době, kdy jsou nasazeny v rozvrhu:

 

 

Kliknutím sem se připojíte ke schůzce.<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a287d2b4801464396883546460a554d4e%40thread.tacv2/1613733507203?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22525f2ba5-4e16-4e29-b768-7a0ef9bfcffa%22%7d>

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Bílek, Patr A. Hledání jazyka interpretace

Culler, Jonathan: Studie k teorii fikce

Doležel, Lubomír: Heterocosmica

Doležel, Lubomír: Identita literárního díla

Doležel, Lubomír: Occidental poetics

Eco, Umbeto: Teorie sémiotiky

Eco, Umberto: Lector in fabula

Fish, Stanley: S úctou věnuje autor

Genette, Gerard: Fikce a vyprávění

Herman, David: Přirozený jazyk vyprávění

Iser, Wolfgang: Teorie literatury. Aktuální perspektiva.

Kubíček. Hraba-Bílek: Naratologie. Strukturální analýza vyprávění

Kubíček, Tomáš:  Felic Vodiočka. Názor a metoda.

Margolin, Uri: Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění

Lingvistická část: 

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.

Smolík, F.; Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.

Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, vol. 2015, no. 2, 89–97. 

Chejnová, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum.

Chejnová, P. (2015). How to Ask a Professor: Politeness in Czech Academic Culture. Praha: Karolinum. 

Ewald, J. D. (2016). The Inbox: Understanding and Maximizing Student Instructor E-mail. Equinox Publishing: Sheffield, UK.

Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016)

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Okruhy lingvistická část: současné výzkumy v oblasti psycholingvistiky a pragmatiky ve vztahu k učitelské profesi (poruchy jazykového vývoje, dysfázie, dyslexie, pragmatická dimenze komunikace, pragmatický výzkum nových forem komunikace). 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.03.2022)

Požadavky k zápočtu (lingvistika): Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele.

Požadavky k zápočtu (lit. teorie):

Student si vybere jedno téma, které ho inspiruje a kterým by se chtěl zabývat. Úvod do problematiky obstará navržená on-line přednáška (níže)

Úkolem je představit co nejúplněji téma, kterému se přednáška věnuje. Připravit modelový seminář, v jehož průběhu bude téma osvětleno, zasazeno do širších souvislostí a komentováno na pozadí zvolené přednášky. Na závěr pak bude třeba navrhnout několik otázek, které jako inspirace vycházejí ze zvolené přednášky a mohou dále rozvíjet její téma.


Hranice narativu a limity naratologie (Richardson)

https://www.youtube.com/watch?v=woc3kGzMxA8


Narativní světatvorba (Herman)

https://www.youtube.com/watch?v=lzzhFYDk4Gw


Narativita a historie (White)

https://www.youtube.com/watch?v=3b0TDBvqYsU

https://www.youtube.com/watch?v=-1Y7NIZs254


Knihovna jako model kultury (Eco)

https://www.youtube.com/watch?v=TGPVJvHwXgQ

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK