PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OPNA2A122B
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (10.09.2020)
Kurz uvádí posluchače do oblasti psycholingvistiky anglického jazyka a seznamuje je s jejími klíčovými koncepty, tématy a výzkumnými metodami. Věnuje se o teoretickým poznatkům psycholingvistiky i jejich praktickému využití a naznačuje též vhodnou didaktickou aplikaci. Kurz se zabývá celým spektrem témat, včetně vztahu mezi jazykem, myšlením a mozkem, poruchami a ztrátou řeči, komunikací zvířat a lidí, komunikací verbální a neverbální, produkcí a recepcí jazyka, osvojováním si mateřštiny, bilingvismem, řečovými dovednostmi, aj. Po úvodním teoretickém bloku se kurz opírá zejména o aktivní podíl studentů formou různých prezentací, dílčích výzkumů, aktivit ve skupinách a seminárních diskusí. Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s zásadními poznatky oboru, prohloubit jejich vhled do povahy jazyka a komunikace, naznačit vazbu s možnou didaktickou aplikaci poznatků, zvýšit jejich povědomí o klíčových faktorech, které ovlivňují komunikaci, a kultivovat jejich schopnost přemýšlet a diskutovat o hlavních otázkách disciplíny.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (28.01.2021)

Po dobu trvání pandemické situace bude výuka probíhat online přes Zoom. Nadto mohou posluchači využívat 

ke komunikaci fakultní mail (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (10.02.2018)

Základní literatura:

John Field (2006) Psycholinguistics. A Resource Book for Students. Abingdon: Routledge.

Thomas Scovel (1998) Psycholinguistics. Oxford and New York: Oxford University Press.

Paul Warren (2013) Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Doporučená literatura:

Aitchison, J. (1992) Introducing Language and Mind. London nd New Yord: Penguin.

Aitchison, J. (2004) The Articulate Mammal. An Introduction to Psycholinguistics. 4th ed. London: Routledge.

Altmann, G.T.M. (2005) Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada.

Arabski, J., Wojtaszek, A. (eds.) (2010) Second Language Acquisition. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Bristol, Buffalo: Multilingual Matters.

Croft, W. and  Cruse, A.D. (2004) Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Crystal, D. (1998) The Cambridge Encyclopedia of the English Langage. Cambridge: Cabridge University Press.

Crystal, D. (2007) How Language Works. 2nd edition. London: Penguin.

Deacon, T.W. (1997) The Symbolic Species. The Co-evolution of Language and the Brain. London and New York: W.W Norton & Co.

Everet, C. (2013) Linguistic Relativity. Evidence across Languages and Cognitive Domains. Applications of Cognitive Linguistics. (ACL) Berlin and Boston: W. de Gruyter.

Fernandéz, E.M. (2011) Fundamentals of Psycholinguistics. Chichester, Malden: Wiley-Blackwell.

Fernandézová, E.M., Cairnsová, H.S.(2014)  Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum.

Gaskell, G. (ed.) (2007) The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Geaney, D. (1996) Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language. Praha: Karolinum.

Grosjean, F., Li, P. (2013) The Psycholinguistics of Bilingualism. Chicester: Wiley-Blackwell.

Kess, J. J. (1992) Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Nebeská, I. (1992) Úvod do psycholingvistiky. Praha: H& H

Norbert, F. (2012) Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Pinker, S. (2007) The Language Instinct. How the Mind Creates Language. New York: HarperCollins Publishers Inc.

Pípalová, R.  (2000) Intersentential Connectives – A Textual Analysis. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 5. Prague Studies in English XXII, 91-115.

Pípalová, R. (2002) On Cohesion and Coherence in a Selected Fairy-Tale Sample. In. A. Grmelová, M. Farrell, Prague Conference on Linguistics and Literary Studies. Praha: UK, PEDF, 61-76.

Robinson, P. and Ellis, N.C.  (2008) Handbook of Cognitive Linguistics and Secod Language Acquisition. Abingdon, Oxon and New York: Routledge

Schwarzová, M. (2009) Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin.

Traxler, M.J. and Gernsbacher, M.A. (eds.) (2006) Handbook of Psycholinguistics. 2nd edition. Amsterdam, Oxford, Burlington and San Diego: Elsevier

Yule, G. (2014) The Study of Language. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (10.02.2018)

Teoretický blok: témata

Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; přístupy

Komunikace: zvířecí a lidská; neverbální a verbální;  znaková řeč; vlastnosti řeči

Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči;  pamět; mentální lexikon;

 kognitivní lingvistika

Osvojování si jazyka, stádia; kritické období; bilingvismus; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka

Produkce a recepce jazyka; jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení)

Prezentace odborných rešerší

●Prezentace dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (10.02.2018)

● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence)

● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené téma a její následná prezentace

●Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace výsledků na semináři

●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 9 bodů z 15)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK