PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Specifika výuky anglického jazyka na SŠ - OPNA1A112A
Anglický název: TEFL Specifics at Upper Secondary Schools
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D.
Prerekvizity : OPNA1A106A
Je prerekvizitou pro: OPNA1A117A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (04.09.2021)
Cílem kurzu je aplikace teoretických oborově didaktických poznatků ve vymezeném kontextu střední školy. Studenti se seznámí se základními kurikulárními dokumenty (rámcových a školních vzdělávacích programů) a jejich vztah ke komunikační kompetenci. V kontextu výuky anglického jazyka na středních školách se budeme zabývat didaktickými tématy jako jsou faktory vyučovacího procesu, cíle a obsah výuky, specifika žáka a učitele, plánování a řízení edukačního procesu, a další. Analýza a hodnocení videonahrávek vyučovacích hodin na různých typech středních škol nebo přímé účasti v živých hodinách umožní studentům dále přesněji identifikovat a hodnotit jednotlivé aspekty výuky cizího jazyka a zpřesňovat tak své profesní vidění. Studenti budou seznámeni s kritérii výběru a hodnocení didaktických prostředků, zejm. učebnic. Prostřednictvím autentických materiálů, nahrávek a účasti v živých hodinách budou mít studenti možnost analyzovat a hodnotit ústní a písemný projevu žáků středních škol na různých úrovních komunikační kompetence.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (04.09.2021)

Výuka probíhá dle rozvrhu.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

Povinná literatura:

BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.

BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.

ULIČNÁ, Klára a Karel ŽĎÁREK. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady [online]. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2017 [cit. 2017-05-30]. ISBN 978-80-88176-09-1. Dostupné z: https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover

 

Kurikulární dokumenty:

Rámcové vzdělávací programy pro SŠ, ukázky školních vzdělávacích programů

Společný evropský referenční rámec pro jazyky a příslušné vzdělávací standardy (úroveň B1/B2)

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (13.09.2020)

sylabus:

- kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP), tematické plány, přípravy na hodinu

- faktory vyučovacího procesu

- cíle výuky

- obsah výuky

- žák

- učitel

- řízení edukačního procesu (role mateřského jazyka)

- plánování hodiny / fáze hodiny

- didaktické prostředky

- hodnocení ve výuce cizích jazyků / oprava chyb

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (04.09.2021)

 

docházka 80%

aktivní účast v hodinách

závěrečný projekt na zadané téma

Součástí hodnocení je i jazyková (C2) a formulační úroveň.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK