PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Mateřská škola jako instituce - OPN01U155B
Anglický název: Kindergarten as an Institution
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Aneta Drvotová, DiS.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Je prerekvizitou pro: OPN01U157B, OPN01U165B
Je záměnnost pro: OKN01U155B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)
Předmět poskytuje vhled do organizační struktury mateřské školy. Současné zaměření na různě pojaté aspekty (instituce, organizace, pospolitost) zároveň umožní vytvořit úvodní vstup do řízení školy nebo školského zařízení a porozumět postavení předškolního vzdělávání v širších souvislostech.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším kontextu.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)

BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012 [cit. 2017-09-11]. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/14_Klima_skoly.pdf

SYSLOVÁ, Z.: Jak úspěšně řídit mateřskou školu, Wolters Kluwers Praha, 2012. ISBN 978-80-7357-976-0)

SVĚTLÍK, J.: Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009, 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.

TROJAN, V., TROJANOVÁ, I., TRUNDA, J. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, ISBN 978-80-7290-868-4

TRUNDA, J., ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2742-4

TRUNDA, J., BŘÍZA, K. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PedF UK Praha, 2012, ISBN 978-80-7290-541-6.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)

1.       Úvod do předmětu, seznámení se strukturou studia

2.       Mateřská škola jako instituce

3.       Mateřská škola jako organizace

4.       Mateřská škola jako pospolitost

5.       Mateřská škola jako komunitní centrum

6.       Vztah mateřské školy a veřejnosti

7.       Public relations školy

8.       Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy

9.       Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele

10.    Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce

11.    Základní manažerské funkce

12.    Aktuální problémy mateřských škol

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Seminární práce

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK