|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.02.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.02.2021)
Vážení studenti,
vzhledem k epidemiologické události bude výuka předmětu zajišťována až do dovolání distanční formou v prostředí MS Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a600617d5b6904aa58bdc049c61e9b24f%40thread.tacv2/conversations?groupId=b16cc319-1f11-4bee-87ad-bd4e5d7ba609&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
Základní studijní literatura KOŠŤÁLOVÁ, Hana, [2017]. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. ISBN 978-80-906581-0-3. KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669. Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. E-Pedagogium, 3. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221. VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0. WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815. Wildová, R., Vykoukalová, V., Rybárová, Ronková, J. & Harazinová R. (2019) Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií; Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro práci s pohádkou a pověstí. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ZÁPOTOČNÁ, Olga. Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In Předškolní a primární pedagogika, Portál, 2010, s. 271-305. ISBN:978-80-7367-828-9.
Doporučená studijní literatura KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2. Maňourová, Z., Štefánková, Z., Laibrt, L., Garabiková Pártlová, M.& Bílková, Z. (2019). Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3 (2), s.21–46. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7. WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6. výroční zprávy ČŠI |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.02.2021)
1.) Orientace v základní terminologii - funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, bazální gramotnost, emergentní gramotnost, gramotnost jako kulturní jev. 2.) Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcové vzdělávací programy. 3.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní na 1. stupni ZŠ (využití genetické, analyticko-syntetické metody, Comenia Script atd.). 4.) Prezentace výzkumů v oblasti čtenářské pregramotnosti, počáteční gramotnosti, mezinárodní srovnávací studie atd. 5.) Současné trendy - čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 6.) Čtenářská vývojová kontinua. 7.) Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. 8.) Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)
|