PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapit.z matematické gramotnosti s didaktikou II - OPN01M170C
Anglický název: Selected chapters from mathematical literacy with didactics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Je záměnnost pro: OKN01M170C
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Předmět je určen především těm studentům, kteří absolvovali bakalářské studium s odlišným obsahem než studenti UK PedF – obor učitelství pro mateřské školy, předškolní pedagogika v posledních třech letech. Předmět je otevřen i těm, kteří potřebují repetitorium. Předmět je otevřen i pro ty, kteří studiují jiné obory: SPPG, učitelství pro první stupeň ZŠ nebo M. Cílem je vytvořit předpoklady pro zvládnutí předmětu Rozvoj předmatematické gramotnosti, který se studuje v druhém roce tohoto studia. Z níže navržených okruhů se obsah zaměří především na ty otázky, které se budou jevit jako klíčové v analýze orientačního testu v kontextu dané skupiny studentů, případně na ty, o které studenti zvlášť požádají na počátku kurzu(10 % z témat kurzu). Pro poslední skupinu studentů je cílem vytvořit předpoklady pro porozumění žákovi při vstupu do školy, dítětsi se specifickými obtížemi v oblasti učení v daných okruzích.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a probrat se studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf neprobrali.

 

Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia.

Pro studenty z jiných oborů slouží předmět jako úvod do problematiky s přesahem do SPPG, učitelství prvního stupně ZŠ a vychovatelství.

Pro zájemce z jiných oborů než předškolní pedagogika, učitelství pro mateřské školy nabízí kurz úvod do problematiky tak, aby mohli pochopit souvislosti týkající se matematické gramotnosti v rámci rozvoje od dítěte po žáka.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

6 hodin přímé výuky, příprava na výuku 30 h, studium a příprava závěrečné práce včetně konzultací a sdílení ve skupině studentů  52 h, kolokvium 2 h

Při výuce on-line budeme používat Microsoft Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6478b0c65c4b4b2b905aeaf081a848e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2c0fd0f-b76a-4b9e-8691-ecef084da121&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následně dle instrukce vyučujícícho online tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Student si vybere  dle zájmu z nabízeného seznamu, který může ještě doplnit na základě konzultace s vyučující:

KAslová, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years. In Ricerca in Diddatica della Matematica, pp.4 2023

Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE : Praha, 2015.

Kaslová, M. Transformace In. E. Fuchs a kol. (eds.) Rozvíjení předmatematické gramotnosti u dětí předškolního věku. JČMF : Praha, 2015

Kaslová M. Prelogické myšlení dtto

Kaslová M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - Mozaiky a cesta k míře

Kaslová, M. Celek a jeho části. CCP: Pardubice, 2015.

Kaslová, M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - práce se stavebnicí

Kaslová, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KAslová, M. & Hiťhová, D. Počitadlo. In N. Vondrová (ed.)  2 dny s didaktikou matematiky 2016. UK PEDF : Praha, 2016

Kaslová, M. KOmbinatorické aktivity v (pre)geometrii. In J. Kopáčová a kol. (Eds.) Studia scientifica FP UCR 4/2016 XV. UCR: Ružomberok, 2016.

Opava Matematika kolem nás. Albatros : Praha.

časopis Pastelka /moje pastelka od 1991 - 2005

Těšíme se do školy. Albatros : Praha (pozn. nikoli Kladno)

5x Filip

Petr a Hanka jdou do školy

Kaslová, M. Číslo I, II, RAABE

Kaslová, M. Třídění I, II, RAABE

Kaslová, M. Uspořádání I, II, RAABE

Kaslová, M. Problémové dítě a číslo RAABE

Kaslová, M. Čislo nejen v matematice RAABE

Kaslová, M. Vyjadřování kvantity u dětí 5-7 letých In MATEMATICA 3, UJOP: Olomouc 2009

Kaslová, M. Prvky kombinatoriky na 1.st. ZŠ

Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh pro 2. a 3.r. ZŠ SPN: Praha (kapitoly: Porovnávání, Slovní úlohy)

Pracovní listy na místě

Učebnice matematiky pro 1. ročník

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

přednáška s prvky dílny s užitím manipulace, dramatizace, využítí moodlu a videodokumentace; výuka předpokládá spolupráci studentů ve skupinách po 4-5

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Sylabus přednášek je vždy výběrem 7 témat z anotace a dále prohloubeně 1 z témat, která si vybrali studenti (studenti dostávají podrobný sylabus vytištěný)

1) Úvod: výhody a úskalí ŠVP vzhledem k PMG

2) Slovní úloha a její role, charakteristiky

3) Metody řešení slovních úloh a příprava na ně v MŠ

4) Pojmy číslo, kvantita, množství, číselné obory, modely čísla

5) Pojmotvorný proces pojmu přirozené číslo v roli počtu a jiné role čísla

7) Cesta ke grafickému znaku

8) Hádanky a jejich role v přípravě na matematiku, druhy hádanek, druhy myšlení v procesu řešení

9) Metody řešení 2. část

10) Práce s možnostmi v mateřské škole i později; rozdíl mezi možné a jisté

11) Hádání a hádání; pokus - omyl, experimentování, odhad a jejich hranice v předškolním věku (mimo talenty); procesy identifikace

12) Nadprůměrné dítě - ilustrativní kazuistiky

13) Prvky kombinatoriky ve hrách; druhy aktivit a nároky na práci učitele

14) Orientace v časoprostoru; slovní zásoba; relativita času; tok času a jeho chápání; modelace času; vztahy mezi časovými orientačními body; práce s časovým úsekem; časové uspořádání; příčinnost a následnost a čas;

15) Pravidelnosti; rytmizace, závislosti (propojení na ZS)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

absolvování nejméně 2 r. Bc studia či neděleného studia, vhodné pro navazující magisterské studium PPg

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Student si vybere z probraných a z prostudovaných témat jedno a to rozpracuje do přípravy - zpracování pro prostředí mateřské školy. Přípravu zrealizuje v praxi, popíše zkušenost (lze doprovodit fotodokumentací či videem)  doprovodí analýzou a reflexí na kolokviu. 

Práci bude konzultovat s vyučujícím.

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I

Diktika matematické gramotnosti s exkurzí II

Základy logiky a rozvíjení logického myšlení I

Matematika a volný čas

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK