PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Etika - OPBX2O110A
Anglický název: Ethics
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 85 / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (04.11.2019)
1. Ethics is in another way the same philosophical intention; To understand the essential issue of ethics it requires us to demonstrate why and in what sense is it good to be rightful just the way we are – Socratic elenchus 2. The major phenomena of experience – What is the world and who is the person?; Plato’s idea of education and upbringing; an issue of doxa and the cave into which we always grow; Who is a child? Plato’s idea of soul – its purification of Christian-Latin misinterpretation; climbing out of the cave as to climb out of the world and simultaneously from “oneself” to “myself” (“know yourself”) 3. Aristotle continuation of Plato’s idea of philosophy and education: interpreting the main issue of Nicomachean Ethics – to agathon, Eudaimonia, ethos, paideia; 4. The issue of scientific knowledge; an idea and a norm – humanity that allows to be normalized by an observed idea without being compelled; what does their composition mean for the European humanity and its meaning – imperial horizon of European politics within the contrast of Greece oikos.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (04.11.2019)

Student porozumí problémům a základním pojmům etiky jako takové.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (30.09.2020)

V případě on-line formy výuky bude předmět realizován přes aplikaci MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OGQxNmJkYzgtN2ZjYy00ZjcyLTg1MTEtNDc1MTJiOWYxNWNk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (17.08.2021)

Povinná:

Platón. Menón; Gorgiás; Ústava (jakékoliv vydání)

SEMRÁDOVÁ, Ilona. Etika: [přehled etických teorií]. Vyd. 4., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7041-575-7.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

 

Doporučená:

Patočka, Jan. Platónova péče o duši a spravedlivý stát. Přednáškový cyklus ze školního roku 1971/72. 1. vyd. Praha: Oikúmené, 2012. 313 s. ISBN 978-80-7298-476-3

ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 2. rozš. vyd. Praha: P. Rezek, 1996, 493 s. ISBN 80-901796-7-3

AUGUSTIN, Václav VENTURA a Lenka KARFÍKOVÁ. Vyznání [online]. V Kalichu 4. vyd. Praha: Kalich, 1999, 565 s. ISBN 80-7017-301-7

DESCARTES, René. Rozprava o metodě. 3. vyd., ve Svobodě 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992, 67 s. ISBN 80-205-0216-5

LOCKE, John. Druhé pojednání o vládě. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1992, 184 s. ISBN 80-205-0222-x.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Rozpravy. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1978, 282 s.

KANT, Immanuel. Kritika praktického rozumu. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1996, 306 s. ISBN 80-205-0507-5

MARX, Karl. Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1978, 195 s.

KAFKA, Franz a Václav MAIDL. Proces. 5. vyd. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1997, 287 s. ISBN 80-85844-29-x

ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla [online]. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1995, 428 s. ISBN 80-204-0549-6

HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenologické filosofie. Vydání 2., reprint 1. vydání, Academia 1972. Praha: Academia, 1996, 568, 1 strana. ISBN 80-200-0561-7

HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004, 62 s. ISBN 80-7298-083-1.

Heidegger, Martin. Einführung in die Metaphysik. 2. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1957. 157 s.

Kosík, Karel. Předpotopní úvahy. 1. vyd. Praha: Torst, 1997. 259 s. ISBN 80-7215-036-7

Kosík, Karel. Poslední eseje. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2004. 192 s. ISBN 80-7007-206-7

 

Odkaz na Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6197

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (18.09.2019)

Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad otázkou v souvislosti s tématy probranými na přednáškách a dále nad otázkou z vlastní četby vybraného Platónova dialogu či povinné literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.09.2018)

Anotace:

(každý z bloků předpokládán na 1-3 přednášky)

1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence; ne-rozumění etice u nevzdělaných: etika jako soubor pravidel chování mezi lidmi – právě tento výklad znemožňuje vůbec problém etiky položit, resp. umožňuje odbýt ho jako něco samozřejmého (např. jako „profesní etiku“) – důsledkem všeobecná bezmyšlenkovitost a vláda pouhého mínění; porozumět základnímu problému etiky znamená v jeho alespoň základním položení: být schopen vykázat, proč a v jakém smyslu je dobré být spravedlivý;

2. Základní fenomény zkušenosti – kdo jsou svět a člověk?; Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme; kdo je dítě? Platónova idea duše – její očištění od křesťansko-latinských desinterpretací; výstup z jeskyně výstupem ze světa a korelativně ze „sebe“ k „sobě“ („poznej sebe sama“);

3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy – tó agathón, eudaimónia, ethos, paideia;

4. Problém vědy a výchovy; idea a norma – lidství, které se nechá normovat nazřenou ideou bez přinucení; co jejich konstituce znamená pro evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle;

5. Kartesiánský projekt základem samozřejmostí našeho světa a směřování našeho vcelku, rozumění světu, sobě a sobě ve světě – příroda jako objektivita; srovnání s Komenského ideou života a světa jako ideou výchovy – srovnání Komenského a Descartova navázání na platónovu intenci filosofie;

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (04.11.2019)

Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad otázkou v souvislosti s tématy probranými na přednáškách a dále nad otázkou z vlastní četby vybraného Platónova dialogu či povinné literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK