PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova - OPBW2V111A
Anglický název: Artistic Expression and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V106A
Je prerekvizitou pro: OPBW2V115A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Výtvarný projev jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Vývoj a proměny školní výtvarné výchovy v 20. a 21. století. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi. Metody a cíle výuky výtvarné výchovy, zpracování učiva v kulturních a společenských souvislostech, role učitele; učitelovo pojetí výuky. Vyučování a jeho fáze; motivace, tvorba, reflexe, hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Kurikulární dokumenty pro všeobecné vzdělávání a jejich aplikace v praxi výtvarné výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty na pozadí historického vývoje ve dvacátém století a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování, a na osobnost učitele a její úlohu a postavení ve výchovně vzdělávacím procesu.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BRUCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2011 

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007

ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: UK Ped F 1994

UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.

Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

AUMONT, J.: Obraz. AMU Praha, 2005.

BALEKA, J.: Modř – barva mezi barvami, Praha: Academia, 1999.

BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník, 1997.

BALEKA, J.: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Praha: Academia, 2005.

DYTRTOVÁ, K.: Interpretace umění ve výtvarné výchově, Ústí n. Labem: PedF. UJEP, 2002.

GOODMAN, N.: Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.

MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.

PŘIKRYLOVÁ, K. (ed):Vizuální gramotnost, Praha: Univerzita Karlova, 2010.

Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, Brno, 1997 Výtvarná výchova a mody její komunikace, Symposium České sekce INSEA, Olomouc, listopad 2002, ISBN 80-244-0779-5.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Odevzdání seminární práce. 

Zkouška podle zadaných okruhů a témat

V případě distanční výuky proběhne i zkouška distančně v systému MS TEams

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Odevzdání seminární práce: profil učitele/učitelky, který/která mě ovlivnil/a

Zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK