PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova v sociální a terapeutické praxi 1 - OPBW1V126A
Anglický název: Art Education in Social and Therapeutic Practice 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V117A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V134A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Cílem předmětu je seznámení s potenciálem soudobé výtvarné výchovy v oblasti sociální práce a terapie, který je stále ještě nedostatečně využíván. Pozornost je věnována metodologii výtvarné edukace a terapie ve vztahu k různým sociálním skupinám společnosti. Soudobé pojetí umělecké edukace jako expresivního oboru nabízí postupy, strategie a metody, aplikovatelné v oblasti interkulturního vzdělávání a začleňování různých etnických skupin a minorit do majoritní společnosti, v oblasti mezigeneračního porozumění, edukace seniorů, výtvarné výchovy v sociálních zařízeních (nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle), edukace a terapie mentálně postižených či v oblasti pedagogiky volného času a zdravého životního stylu apod.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.
SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.): Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8.
ZICHA, Z.: Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

V případě uzavření PedF UK z důvodu nařízení vlády ČR bude výuka vedena distanční formou - přes MS Teams.

-reflektovaná tvorba

-refllektivní dialog

-konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy

-individualní  x sociální konstruktivismus

-sociokognitivní konflikt

-koncept x prekoncept

-artefiletika

-analýza vizuálního vyjádření 

-využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově

-porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

zápočet

Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře),

včasné odevzdání seminární práce: reflexe vypracovaných úkolů zadávaných během semestru v portfoliu, včetně reflexe prostudované literatury

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK